Cyfrowy Polsat rośnie na prądzie i mieszkaniach. Klienci płacą więcej

Grupa Cyfrowy Polsat pod koniec ub.r. zwiększyła przychody o 4 proc., głównie dzięki znacznym wzrostom sprzedaży energii i mieszkań. Jej zysk wzrósł m.in. dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych. Nadal maleje popularność oferowanej przez holding płatnej telewizji i telefonii na kartę, ale rosną ceny usług abonamentowych.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Cyfrowy Polsat rośnie na prądzie i mieszkaniach. Klienci płacą więcej
fot. Shutterstock

W czwartym kwartale 2024 roku przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat wyniosły 3,83 mld zł, rosnąc rok do roku o 145,4 mln zł, czyli 4 proc. Stanowiące prawie połowę wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się o 2,6 proc. do 1,81 mld zł.

W raporcie firmy wskazano, że ów wzrost nastąpił przede wszystkim dzięki „skutecznej realizacji strategii dosprzedaży produktów i usług do naszej bazy klientów i w efekcie wzrostu ARPU na klienta kontraktowego B2C o +5,2 proc. r/r oraz klienta kontraktowego B2B o 4,6 proc.”

Natomiast przychody hurtowe zmalały r/r o 3,3 proc. do 898,7 mln zł (z początkiem ub.r. obniżono stawki międzyoperatorskie na rynku telefonicznych, zmniejszyły się też wpływy od operatorów kablowo-satelitarnych), a te ze sprzedaży sprzętu – o 5,5 proc. do 478,6 mln zł (klienci Cyfrowego Polsatu, Plusa i Netii kupili mniej urządzeń).

– W obszarze telekomunikacji dzięki częstotliwościom pozyskanym racjonalnie pod względem celowym i finansowym Grupa będzie mogła rozwijać swoją sieć 5G, zapewniając użytkownikom jeszcze lepszy zasięg i jakość świadczonych usług. Grupa wzmocniła swoją pozycję w obszarze treści – zarówno w części produkcji i nadawania, jak i dystrybucji. Bardzo dobrze funkcjonuje część internetowa – Grupa Polsat-Interia, której portal główny Interia.pl, jak i szereg serwisów tematycznych zajmują pozycję lidera w swoich kategoriach – opisał w sprawozdaniu Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz i szef rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu.

Więcej z własnej energii i mieszkań

Z drugiej strony kwartalne przychody ze sprzedaży energii poszły w górę r/r o 19 proc. do 340 mln zł. Wpływy ze sprzedaży własnej energii podskoczyły o 60,6 mln zł do 139,6 mln („motorem wzrostu był przede wszystkim wyższy wolumen wyprodukowanej energii wynikający z rozbudowy zainstalowanych mocy produkcyjnych w farmach wiatrowych”), zaś te z obrotu energią zmalały o 6,8 mln do 172,7 mln.

– Najważniejsze wydarzenia minionego roku w tym filarze to przede wszystkim: uruchomienie dwóch kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie, dynamiczna budowa nowej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW, rozpoczęcie produkcji zielonego wodoru w Koninie, oddanie do użytku kolejnych stacji tankowania wodoru Neso oraz wygrane kolejne przetargi na dostawę NesoBusów do różnych miast w Polsce – wyliczył w sprawozdaniu prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk.

– Jednocześnie podtrzymujemy nasz strategiczny cel generowania przez ten segment działalności ok. 500 mln zł EBITDA już w 2026 r., który zostanie osiągnięty, co warte podkreślenia, przy niższych o ponad 1 miliard zł wydatkach inwestycyjnych niż pierwotnie zakładaliśmy – zaznaczył.

Z kolei przychody określone jako pozostałe zwiększyły się o 53 proc. do 300,2 mln zł, głównie dzięki zaksięgowaniu przez grupę Port Praski sprzedaży części mieszkań wybudowanych przy ul. Sierakowskiego w Warszawie.

Grupa Cyfrowy Polsat w ryzach trzyma wydatki operacyjne. W czwartym kwartale ub.r. zmalały one r/r o 1,4 proc. do 3,44 mld zł, przede wszystkim w efekcie spadku kosztów amortyzacji, utraty wartości i likwidacji o 24,5 proc. do 373,2 mln zł.

Na kwartalną rentowność grupy Cyfrowy Polsat pozytywnie zadziałał też spadek kosztów finansowych (głównie na obsługę zadłużenia) o 40,6 proc. do 246,4 mln zł. Z drugiej strony wpływy finansowe skurczyły się o 66,9 proc. do 122,2 mln zł, ponadto holding zaksięgował 41 mln zł odpisu na zapasy paneli fotowoltaicznych i zapłacił 56,1 mln zł podatku dochodowego (wobec 3,9 mln zł ujemnego kosztu w tym zakresie rok wcześniej).

W efekcie na poziomie skorygowanej EBITDA zysk firmy wyniósł 780,9 mln zł, a marża – 20,4 proc., podczas gdy przed rokiem było to 677,1 mln i 18,4 proc. Zysk operacyjny wzrósł zaś ze 172,2 do 348 mln zł, a zysk netto – ze 130,3 do 167,7 mln.

grafika

W Cyfrowym Polsacie i Plusie 5 proc. drożej

Na koniec 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,21 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym dla klientów indywidualnych. To 1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wzrost nastąpił dzięki wyższej sprzedaży telefonii mobilnej (o 3,1 proc. do 6,44 mln RGU) i internetu (o 4,8 proc. do 2,09 mln). Natomiast sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 3,3 proc. do 4,68 mln RGU).

Liczba abonentów indywidualnych holdingu zmniejszyła się o 1 proc. do 5,74 mln, ale wskaźnik usług przypadających na każdego zwiększył się o 1,8 proc. do 2,3 proc., zaś średnie przychody miesięczne – o 5,2 proc. do 77,4 zł w czwartym kwartale ub.r.

– IV kw. 2024 r. był dla nas bardzo dobry pod względem wyników operacyjnych. Liczba świadczonych przez nas usług telefonii komórkowej wzrosła o ponad 190 tys. r/r, usług internetowych – o 95 tys., a klientów multiplay – o 60 tys. Łącznie z ofert multiplay korzysta ponad 2,5 mln osób, czyli 44 proc. wszystkich naszych klientów – wyliczył w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.

– W efekcie wysokiej sprzedaży usług zarówno do nowych, jak i obecnych klientów Grupy średni przychód od klientów kontraktowych B2C wzrósł o 5,2 proc. r/r, a od klientów biznesowych – o 4,6 proc. Istotnie obniżyliśmy wskaźnik odejść klientów – do niskiego poziomu 7 proc. – dodaje.

W segmencie prepaidowym, w którym firma oferuje głównie telefonię mobilną, liczba sprzedanych usług spadła r/r o 6,7 proc. do 2,47 mln, a średni przychód od klienta – o 0,6 proc. do 17,3 zł.

W obszarze usług biznesowych (oferuje je przede wszystkim Netia wraz ze spółkami zależnymi) liczba klientów zmniejszyła się o 0,9 proc. do 68,2 tys., natomiast przeciętny przychód od każdego wzrósł o 3,4 proc. do 1 504 zł w czwartym kwartale ub.r.

grafika

W całym 2024 roku przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się o 4,7 proc. do 14,26 mld zł, przede wszystkim dzięki skokowi wpływów w segmencie energii z 557,6 mln do 1,23 mld zł (firma kontrolny pakiet działającej na tym rynku Grupy PAK-PCE przejęła w połowie 2023 r.).

Wydatki operacyjne wzrosły o 1,1 proc. do 12,63 mld zł, znacząco zmalały przychody i koszty finansowe, zaś kwota zapłaconego podatku dochodowego podskoczyła ze 110,2 do 302,2 mln zł.

Holding wypracował 3,3 mld zł skorygowanego zysku EBITDA i 23,1 proc. marży, wobec 3,01 mld i 22,1 proc. rok wcześniej. Zysk operacyjny poszedł w górę z 1,31 do 1,77 mld zł, a zysk netto – z 311,6 do 777,3 mln.

– Efektywnie zarządzaliśmy naszymi inwestycjami i mamy pod kontrolą capex. W obszarze TMT był on na niskim poziomie 6 proc., a większość inwestycji w rentowny segment zielonej energii już zrealizowaliśmy – przy docelowych nakładach o 1,1 mld zł niższych niż pierwotnie zakładaliśmy – zaznaczyła w komunikacie Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych i ESG w Cyfrowym Polsacie oraz wiceprezes ds. finansowych w Polkomtelu.

grafika

Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu zdrożały o 49 proc., a od początku stycznia br. – o 11,4 proc. Przy kursie 15,75 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja firmy wynosiła 10,07 mld zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"