Cyfrowy Polsat uniknie kary ws. danych osobowych? Znów wygrał w sądzie

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną w sprawie grzywny nałożonej na Cyfrowy Polsat przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Spółka miała zapłacić 1,1 mln zł.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Cyfrowy Polsat uniknie kary ws. danych osobowych? Znów wygrał w sądzie
Siedziba Cyfrowego Polsatu, fot. Shutterstock

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych karę w wysokości 1,13 mln zł nałożył na Cyfrowy Polsat wiosną 2021 roku. Wcześniej firma zgłaszała UODO zdarzenia związane z dostarczaniem jej korespondencji klientom przez firmę kurierską. Chodziło m.in. o zgubienie przesyłek i dostarczenie ich niewłaściwym adresatom.

W komunikacie Urzędu zaznaczono, że Cyfrowy Polsat zgłaszał takie naruszenia, jak tylko otrzymywał o nich informację od firmy kurierskiej.

Cyfrowy Polsat z grzywną od UODO

Mimo to prezes UODO ukarał operatora grzywną. Uzasadnił, że to Cyfrowy Polsat jako administrator danych ponosi odpowiedzialność za podjęcie skutecznych działań, które zminimalizują skalę naruszeń i pozwolą na szybsze identyfikowanie incydentów oraz informowanie o nich – zarówno osób dotkniętych danym zdarzeniem, jak i organu nadzorczego.

Urząd zarzucił Cyfrowemu Polsatowi, że nie wdrożył odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych, które pozwoliłyby na szybką identyfikację naruszeń.

W komunikacie zwrócono uwagę, że osoby, których dotyczyły owe naruszenia, przez długi czas mogły nie wiedzieć o ryzyku wykorzystania ich danych osobowych przez osoby nieuprawnione, nie mogły też podjąć działań, które ograniczyłyby niebezpieczeństwo np. kradzieży ich tożsamości. Ponadto w zgubionej bądź dostarczonej niewłaściwemu adresatowi korespondencji znajdowało się wiele ich danych, m.in. dane ID kontraktu, numer umowy czy numery faktur.

UODO zaznaczył, że dopiero w trakcie jego postępowania firma wdrożyła mechanizmy pozwalające na ograniczenie wydawania korespondencji nieuprawnionej osobie oraz śledzenie przesyłek.

Sądy uchyliły karę

Cyfrowy Polsat zaskarżył tę decyzję. Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał spółce rację, oceniając, że UODO w trakcie postępowania nie wyjaśnił wszystkich istotnych okoliczności sprawy. W konsekwencji nie przedstawiono uzasadnienia tezy, że firma nie wdrożyła środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych.

Z tym rozstrzygnięciem nie zgodził się natomiast UODO i skierował skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ten zaś – jak opisała "Rzeczpospolita" – oddalił kasację, oceniając, że w decyzji dotyczącej Cyfrowego Polsatu zabrakło uzasadnienia grzywny.

NSA podkreślił, że UODO nie wskazał podstaw uznania firmy za odpowiedzialną z art. 32 ust. 1 i 2 RODO za dane klientów, których dotyczyły naruszenia. A to jest konieczne nawet w sytuacji, gdy spółka sama poinformowała Urząd o takich naruszeniach.

Jak już szczegółowo opisywaliśmy, grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat w drugim kwartale 2025 r. wypracowała wzrost przychodów r/r o prawie 4 proc. do 3,58 mld zł. Wpływy ze sprzedaży prądu były już tylko o 30 proc. niższe od tych ze sprzedaży urządzeń dla użytkowników. Natomiast zysk netto zmalał ze 175,5 do 113 mln zł, m.in. wskutek niekorzystnych zmian kursów walut i sprzedaży akcji Asseco Poland.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Jedna reklama, jedno pytanie i miliony wzruszeń. Wracamy do historii "Dziadka" z Allegro

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [NASZ NEWS]

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero