Cyfrowy Polsat w III kw. miał 3 mld zł przychodów, koszty wzrosły do 2,49 mld zł

W trzecim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost przychodów o 3,8 proc. r/r do 3 mld zł i kosztów operacyjnych o 2,4 proc. do 2,49 mld zł, dzięki czemu jej zysk netto poszedł w górę z 236,5 do 345 mln zł. Liczba sprzedanych przez holding usług telefonii mobilnej w modelu abonamentowym zwiększyła się o 7,9 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Cyfrowy Polsat w III kw. miał 3 mld zł przychodów, koszty wzrosły do 2,49 mld zł
Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

W minionym kwartale najmocniej zwiększyły się przychody hurtowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat - z 790,5 do 856,6 mln zł.

Wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły z 1,618 do 1,624 mld zł, ze sprzedaży sprzętu - z 412,9 do 433,7 mln zł, a pozostałe wpływy sprzedażowe - z 70,7 do 89,4 mln zł. - W trzecim kwartale 2020 roku sprzedaż sprzętu utrzymała się na wysokim poziomie, m.in. dzięki podjętym przez nas podczas lockdownu wywołanego stanem epidemii COVID-19 wysiłkom, aby zastąpić bezpośrednią formę sprzedaży przez kanały zdalne oraz znaczącej intensyfikacji sprzedaży stacjonarnej po ponownym otwarciu od maja 2020 roku tej części naszej sieci, która była przejściowo niedostępna podczas lockdownu - opisano w sprawozdaniu firmy.

W trzech kwartałach br. dynamika była niższa - przychody zwiększyły się o 1,2 proc. do 8,71 mld zł, a same wpływy detaliczne zmalały z 4,84 do 4,82 mld zł.

Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel (operator sieci Plus), Eleven Sports, 66 proc. akcji Netii i przejęte pod koniec ub.r. 23 proc. akcji Asseco Poland. Natomiast w lipcu br. firma sfinalizowała kupno za 422 mln zł Grupy Interia.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/plus-5g-zasieg-nowe-miasta-jak-korzystac,7170437519541889a ##

- Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nas biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu - komentuje Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu. - Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju Grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski - wylicza.

Mniej na treści, marketing i dystrybucję

Koszty operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w minionym kwartale wyniosły 2,49 mld zł, co wobec 2,44 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 2,4 proc. W górę poszły przede wszystkim nakłady techniczne i na rozliczenia międzyoperatorskie (z 575,8 do 609 mln zł), na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (ze 199,3 do 208 mln zł) oraz koszty własne sprzedanego sprzętu (z 340,7 do 361,6 mln zł).

Za to wydatki na treści zmalały z 421 do 396,7 mln zł, a na dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów - z 256,6 do 247,4 mln zł. Cyfrowy Polsat wyjaśnił w sprawozdaniu, że koszty treści zmalały głównie wskutek „ujęcia niższych kosztów produkcji własnej i amortyzacji praw sportowych, co było bezpośrednim następstwem ostrożnego zarządzania stroną kosztową w dobie niepewności wywołanej epidemią koronawirusa”, ponadto w trzecim kwartale ub.r. zaksięgowała koszty transmisji dużych turniejów siatkarskich.

W trzech kwartałach br. koszty operacyjne poszły w górę o 2,5 proc., z 7,161 do 7,342 mld zł. Przy czym tak samo jak w zeszłym kwartale zmniejszyły się nakłady na treści (z 1,204 do 2,154 mld zł) oraz dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klientów (z 743,2 do 703,8 mln zł).

Rentowność w górę, 1,08 mld zł kwartalnej EBITDA, 45 mln zł na epidemię

Wyniki zyskowności grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale znacząco się poprawiły. Zysk EBITDA skorygowany o 3,3 mln zł kosztów związanych z epidemią poszedł w górę z 1,02 do 1,08 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 35,3 do 36 proc., a marża operacyjna - z 15,9 do 16,8 proc.

Holding osiągnął w trzecim kwartale 345 mln zł zysku netto, wobec 236,5 mln zł rok wcześniej.

Wiosenny lockdown spowodował natomiast, że w skali trzech kwartałów wyniki rentowności grupy Cyfrowy Polsat zmalały: skorygowany zysk EBITDA z 3,13 do 3,11 mld zł, skorygowana marża EBITDA - z 36,4 do 35,7 proc., przy czym dzięki niższemu niż przed rokiem zapłaconemu podatkowi dochodowemu zysk netto wzrósł z 802,7 do 819,5 mln zł.

Grupa w trzech kwartałach br. poniosła 44,8 mln zł kosztów związanych z epidemią.

– Mimo trwającej epidemii, pod względem wyników finansowych był to dla nas bardzo dobry kwartał, a nasze rezultaty wyraźnie przekroczyły oczekiwania analityków rynkowych. Na wyniki segmentu usług B2C i B2B pozytywny wpływ miały m.in. stabilizacja przychodów detalicznych i dobra sprzedaż sprzętu. Do wzrostu przychodów segmentu mediowego przyczyniło się wyraźne odbicie rynku reklamy TV oraz konsolidacja wyników Interii - analizuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

- Bardzo silne wyniki finansowe tego segmentu w całości skompensowały ubytek wyniku EBITDA odnotowany wiosną. Mniejsza liczba bieżących wydarzeń sportowych w stosunku do jesieni 2019 r. oraz rozważne podejście do inwestycji w jesienną ramówkę miały odzwierciedlenie w 40% wzroście wyniku EBITDA - dodaje.

grafika

5,6 mln abonentów, każdy korzysta z 2,7 usług

Grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale miała sprzedanych 17,84 mln usług jednostkowych (RGU), o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Składało się na to przede wszystkim 15,17 mln usług w modelu abonamentowych, po wzroście rok do roku o 4 proc.

Liczba sprzedanych usług abonamentowej telefonii mobilnej poszła w górę o 7,9 proc. do 8,37 mln. W przypadku płatnej telewizji nastąpił spadek o 0,5 proc. do 5,01 mln RGU, ale liczba usług opcji multiroom zwiększyła się o 1,7 proc. do 1,2 mln. W przypadku internetu mobilnego liczba RGU zmalała o 0,6 proc. do 1,79 mln.

Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat miała 5,57 mln abonentów, o 1,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Wskaźnik liczby usług na abonenta zwiększył się o 5,4 proc. do 2,72.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/cyfrowy-polsat-swiateczne-promocje-dostep-do-pelnej-oferty-tv-na-trzy-miesiace,7170441413957249a ##

Przełożyło się to na wzrost średniego przychodu miesięcznego (ARPU) od użytkownika abonamentowego - z 84,8 do 86,9 zł. Jednocześnie wskaźnik odpływu abonentów (churn) zmalał z 6,8 do 6,1 proc.

W górę miesięczne wpływy od klientów

W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług zmalała o 0,3 do 2,67 mln, mimo że w przypadku telefonii mobilnej nastąpił wzrost o 0,2 proc. do 2,45 mln.

Każdy klient prepaidowy płacił firmie średnio 21,5 zł miesięcznie, o 3,4 proc. więcej niż przed rokiem. - Na wzrost ARPU prepaid wpłynęło przejściowe uzyskanie wyższych przychodów z tytułu połączeń wykonywanych z sieci innych operatorów (interconnect) w związku ze wzmożeniem ruchu głosowego podczas epidemii koronawirusa - uzasadniono w sprawozdaniu firmy.

grafika

Na koniec września zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat wynosiło 13,07 mld zł, składało się na nie 9,29 mld zł kredytu, który firma ma spłacić do 2025 roku, prawie 2 mld dwóch serii obligacji zapadających w latach 2026-2027, 1,44 mld zł z leasingu i 335 mln zł kredytu obrotowego.

Równocześnie firma miała 1,16 mld zł środków pieniężnych i ekwiwalentów, w efekcie wskaźnik jej długu netto do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy wynosił 2,85. Średni ważony koszt płaconych przez grupę odsetek od kredytu i obligacji miał wartość 1,8 proc.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, należą do niego walory stanowiące 56,95 proc. kapitału i 63,98 proc. głosów na walnym zgromadzeniu firmy. W poniedziałek na koniec sesji giełdowej kurs spółki wynosił 27,34 zł, co przekładało się na kapitalizację w wysokości 17,48 mld zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?