Dariusz Piekarski: koncentrujemy się na jakości

O restrukturyzacji w „Dzienniku Gazecie Prawnej” oraz planach strategicznych wydawnictwa portal Wirtualnemedia.pl rozmawia z Dariuszem Piekarskim, prezesem zarządu Infor Biznes.

Krzysztof Lisowski
Krzysztof Lisowski
Udostępnij artykuł:

Krzysztof Lisowski: Od 6 kwietnia w sprzedaży jest odświeżona wersja „Dziennika Gazety Prawnej”. W ramach tzw. procesu restrukturyzacji tylko w marcu zwolniono 30 dziennikarzy. Czy bilans kosztów zmian w tym tytule nie jest zbyt wysoki? Dariusz Piekarski: Zmiany personalne wynikają z przede wszystkim z potwierdzonych badaniami preferencji naszych czytelników. Koncentrujemy się na jakości, uciekając od konkurowania o liczbę dodatków, czy stron lub kolorów. Czytelnik oczekuje od „Dziennika Gazety Prawnej” wskazówki, co jest najważniejsze tego dnia, co obowiązkowo musi przeczytać i na co zwrócić uwagę. Drugą sprawą jest kwestia biznesowa – musimy optymalizować koszty, jesteśmy spółką, której celem jest przynoszenie dochodów. Przy połączeniu dwóch tytułów nie jest możliwe zatrzymanie w jednej redakcji wszystkich dziennikarzy, którzy dotąd pracowali w obydwu tytułach. To są zawsze najtrudniejsze decyzje. Jednak musimy myśleć o przyszłości i rozwoju produktu, który będzie stabilnym miejscem pracy dla osób, które pozostały na pokładzie.

W lutym 2010 sprzedaż „DGP” wyniosła średnio 90275 egzemplarzy i jest to tylko o 8 tys. więcej niż średnia sprzedaż „GP” w lutym zeszłego roku? Czy jest to w oczach wydawnictwa sukces komercyjny? Nie sądzę, aby ktoś obecnie spodziewał się oszałamiających wyników sprzedaży wydań papierowych dzienników, ostatnie wyniki ZKDP potwierdzają ogólny spadek sprzedaży w całym segmencie. Atutem „DGP” jest natomiast duży wzrost czytelnictwa treści w internecie i w e-papierze i w tym kierunku zamierzamy iść.

Jakie dokładnie kroki zamierza w tej sferze podjąć wydawnictwo? Na razie nie planujemy nowych inwestycji wydawniczych, ponieważ zgodnie z naszą strategią skupiamy się na rozwoju inwestycji w internecie. W listopadzie 2009 r. przejęliśmy dwie marki internetowe: Dziennik Internautów oraz porównywarkę usług Total Money. Uruchomiliśmy również dwa serwisy płatne dla profesjonalistów Serwis Księgowy Gazety Prawnej i Serwis Kadrowy Gazety Prawnej. Obecnie prowadzimy rozmowy z różnymi podmiotami, dzięki którym zyska na wartości nasze portfolio internetowe. Dla dobra negocjacji nie mogę zdradzić, o jakie konkretnie projekty inwestycyjne chodzi.

Wyniki finansowe za zeszły rok są zadowalające? Ubiegły rok był dla nas nietypowy ze względu na wagę transakcji z Axel Springer Polska. Priorytetem było sprawne przeprowadzenie fuzji „GP” i „Dziennika”. Plan spółki na rok 2010 to wysoka rentowność i zwiększenie o 40 procent przychodów z internetu.

Kiedy dokładnie można się spodziewać wprowadzenia płatnych wersji serwisów internetowych? Od listopada 2009 r. ofertę Infor Biznes wzbogaciły dedykowane serwisy płatne dla księgowych i kadrowych. Są one sprzedawane oddzielnie lub dodawane w pakiecie do prenumeraty papierowej. Natomiast część treści w naszych ogólnodostępnych serwisach internetowych będziemy zamykać jeszcze w tym roku, tuż po wakacjach.

Wiele mówi się ostatnio o iPadzie jako ważnym narzędziu sprzedaży treści… Jesteśmy dostawcami opiniotwórczych informacji gospodarczych, prawnych i podatkowych, których podstawowym celem jest przystępność i użyteczność, to dlatego nasza marka jest ceniona przez czytelników.  iPad jest kolejnym narzędziem do sprzedaży treści w modelu abonamentu e-papieru lub agregacji wycinków prasowych, dlatego mając już ten know-how obecnie przygotowujemy się do dostosowania tych rozwiązań dla wymogów iPada.

Wizja, jak będzie wyglądało wydawnictwo za 5 lat? Za 5 lat Infor Biznes będzie największym wydawcą internetowym dostarczającym wysokiej jakości treści i narzędzia z obszaru biznesowego, prawnego i podatkowego. Wyjątkowa użyteczność, szacunek dla czasu naszych czytelników i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom, to nie tylko nasz cel strategiczny, ale i plan pracy na każdy dzień.

Nie przeszkodzą w tworzeniu tego wizerunku konflikty – choćby niedawno z SDP – i zarzuty ze strony tej organizacji dotyczące służalczości wobec reklamodawców? Inspirowane z zewnątrz spekulacje mediów na ten temat są krzywdzące dla naszej firmy. Możemy jedynie zapewnić, że decyzja o zwolnieniu jednego z dziennikarzy, która wywołała tę burzę, była niezależną decyzją redakcji, a przedstawione w uzasadnieniu rozwiązania umowy o pracę powody są zgodne ze stanem faktycznym. Imputowanie naszej spółce służalczości wobec jakiegokolwiek podmiotu zewnętrznego jest poważnym nadużyciem i demagogią. Jeżeli powyższe zarzuty będą się powtarzać, nie wykluczamy skierowania do sądu pozwu o naruszenie dobrego imienia spółki.

Plany strategiczne na najbliższy rok? Podstawowym zadaniem dla wydawnictwa na bieżący rok jest utrzymanie wysokiego poziomu rentowności. Spółka - aby się rozwijać - musi przynosić zyski, które pozwolą na spokojną realizację strategii i nowe akwizycje. Długofalowo dominujący procent zysków Infor Biznes ma pochodzić z internetu. Jest to możliwe dzięki temu, że tworzymy unikalne narzędziowe treści z takich obszarów jak: gospodarka, finanse, prawo i podatki, które możemy sprzedawać w sieci. Zamierzamy również inwestować w modele efektywnościowe.

Najważniejsze tendencje na polskim rynku wydawniczym? Wyraźną tendencją na rynku jest dynamiczne przenoszenie modelu biznesowego z papieru do internetu. Wygrywają ci wydawcy, którzy robią to sprawnie, mają unikalną treść i dzięki temu zyskują czytelników również na tym polu. Nie wszyscy wydawcy zdążyli się na ten moment przygotować, niektórzy się spóźnili, dlatego część tytułów zniknęło z rynku. My widzimy w internecie szansę, a nie zagrożenie - dzięki strategii Infor Biznes opartej na dostarczaniu unikalnego kontentu możemy łatwo zmienić nośnik jego płatnej dystrybucji z papieru na internet.

grafika

Biografia Dariusz Piekarski jest prezesem zarządu spółki Infor Biznes. Z tym wydawnictwem Piekarski związany jest od 2008 roku. W branży medialnej działa od około 20 lat. Swoją karierę zaczynał w Kolporter S.A., gdzie był dyrektorem pionu logistyki. Pracował na stanowiskach zarządzających m.in. w Infopress, Axel Springer Polska, Bonnier Business Polska oraz w latach 2001 – 2005 w Domu Prasowym Sp. z o.o. (wydawca Życia Warszawy). Od 2006 był dyrektorem wydawnictwa czasopism specjalistycznych Forum.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"