Operatorzy powinni uruchamiać kanały FAST? „Do sukcesu potrzebny jest efekt skali”

Kanały FAST to nowe i cały czas bardzo niszowe zjawisko na polskim rynku, ale są kraje, gdzie ten rynek mocno się rozwija. Platformy je oferujące to kolejny konkurent dla operatorów płatnej telewizji. - Do sukcesu potrzebny jest efekt skali, którego w Polsce nie ma - ocenia Jacek Koskowski, dyrektor sprzedaży i dystrybucji w Grupie Kino Polska.

pp
pp
Udostępnij artykuł:
Operatorzy powinni uruchamiać kanały FAST? „Do sukcesu potrzebny jest efekt skali”

Skrót “FAST TV” pochodzi od Free Ad-supported Streaming TV i oznacza telewizyjną usługę linearną. Programy telewizyjne FAST utrzymują się przede wszystkim dzięki reklamom wstawianym w technologii Dynamic Ad Insertion. Oferują głównie powtarzalny, powtórkowy kontent. Są często oferowany mp. Przez producentów telewizorów, działając dzięki ich podłączeniu do internetu.

O możliwej konkurencji ze strony kanałów FAST dyskutowano na 50. Międzynarodowej Konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Łodzi.

Kanały FAST wprowadziła serwis Pilot WP, oferujący dostęp online do setek tradycyjnych kanałów telewizyjnych. W ofercie serwisu znajdziemy Kabaret TV, a od niedawna także Patronite Podróże – to kanał FAST stworzony przy współpracy z serwisem Patronite.

- Ceną innowacji jest eksperyment a ceną eksperymentu bywa porażka. Dostrzegłem jakiś czas temu fenomen FAST-u na zachodzie. Był moment, gdy jako konsument byłem namiętnym obserwatorem trendu, tych treści. Jest fenomenalne, że powstają agregatory, gdzie można oglądać ciekawe, seriale, filmy, maratony - mówił Radosław Jaworski, szef Pilota WP.

- W Polsce trudniejszym zadaniem jest zdobyć ciekawy wartościowy kontent i zaoferować go widzom w trybie FAST. Pierwsze próby są podejmowane na rynku. My eksperymentujemy z nisko wiszącymi owocami, próbujemy dopracować technologię. Jak ten trend będzie się rozwijał, chcemy się na niego załapać - dodał szef Pilota WP.

Kwestią wątpliwą jest, czy stworzony w ten sposób kanał należy gdzieś zarejestrować, wystąpić o koncesje. - Mamy prośbę od prawników, by go rejestrować. Na rynku nie ma linii postępowania. To kolejny case pokazujący, że technologia wyprzedziła prawo - podkreślił Jaworski.

Kanały FAST sukcesem w USA i Wielkiej Brytanii

Kanały FAST szczególnie silnie rozwijają się w USA, gdzie jest już ponad 1500. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania.  - Do sukcesu potrzebny jest efekt skali, którego w Polsce nie ma - zwrócił uwagę Jacek Koskowski, dyrektor sprzedaży i dystrybucji w Grupie Kino Polska.

Za popularnością FAST-ów w Stanach Zjednoczonych stoi fakt, że ceny telewizji kablowej są tam bardzo wysokie, relatywnie wyższe niż w Polsce. Nad Wisłą mamy jedne z najniższych cen za takie usługi w Europie.

Zdaniem Michała Walewskiego, dyrektora dystrybucji Warner Bros. Discovery w Polsce, kanały FAST nie są zagrożeniem dla operatorów płatnej telewizji w naszym kraju. - Tak samo jak jest YouTube, jest telewizja naziemna i kanały naziemne w ofercie operatorów kablowych. Można zadać pytanie, czy operatorzy nie powinni oferować kanałów FAST w pakiecie telewizyjnym? - mówił Walewski.

- Na rynku pewne grupy abonentów oczekują takich treści. Ale nie spodziewam się, że ktoś będzie zrezygnował z płatnej telewizji na rzecz FAST, bo kontent w tych kanałach jest daleki od oferty pay tv – mówił Walewski.

- Operator nie praw do kontentu (…) On może kanał tylko wprowadzić do oferty – stwierdził Jacek Kobierzycki.

Zdaniem Walkiewicza to kwestia platformy. - Samsung ma zasięg użytkowników telewizorów. Operator ma zasięg set-top-boxów, więc to kwestia znalezienia modelu biznesowego, korzystnego dla obu stron  – ripostował przedstawiciel TVN.

- Operator nie jest pierwszym miejscem, który wszedłby w niszę FAST-ową. Bardziej widziałbym operatorów komórkowych, którzy są drudzy w kolejności co do dostarczania smartfonów i aplikacji na smartfony - mówił podczas panelu Tomasz Dakowski, członek zarządu Netii. 

FAST to nie tylko domena serwisów streamingowch. Takie platformy tworzą przede wszystkim producenci telewizorów, co oznacza, że operatorom dochodzi kolejny konkurent. - Chciałbym, aby Samsung był traktowany tak samo jak my, tak samo restrykcyjnie (…), by go obowiązywały te same przepisy - podsumował Jacek Kobierzycki.

Nieliczne kanały FAST po polsku

Najwięcej stacji FAST po polsku oferuje serwis streamingowy Rakuten TV. Top Movies Polska i Bjgtjme emitują filmy różnych gatunków, natomiast Grjngo skupia się na westernach. Z ostatnio uruchomiona stacja Moconomy pokazuje dokumenty o gospodarce. Serwis zapewnia też dostęp do kilkudziesięciu kanałów anglojęzycznych jak m.in. DAZN Womens Football, FIFA+, Fashion TV, Travelxp (wersja angielska), Clubbing TV, Euronews i Reuters.

Według brytyjskiej firmy analitycznej Digital TV Research globalne przychody kanałów FAST osiągną 18 miliardów dolarów w 2028 roku, czyli trzykrotnie więcej niż 6 miliardów dolarów odnotowanych w 2022 roku. Oczekuje się, że Stany Zjednoczone zarobią 9,8 mld dol. przychodów w usługach FAST w 2028 r., następnie Wielka Brytania – 909 mln dol., Korea Południowa – 876 mln dol., a Niemcy - 663 mln dol.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"