Dieta śródziemnomorska ma związek ze zmniejszonym ryzykiem demencji

Stosowanie tradycyjnej diety śródziemnomorskiej może pomóc zmniejszyć ryzyko demencji o prawie jedną czwartą – informuje pismo „BMC Medicine”.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Prospektywne badanie kohortowe przeprowadzone przez ekspertów z Newcastle University było jednym z największych tego rodzaju – wcześniejsze prace dotyczyły raczej niewielkich grup. Tym razem dokonano analizy danych z brytyjskiego Biobanku, dotyczących 60 298 osób z całej Wielkiej Brytanii. Uczestników obserwowano przez prawie dekadę, w tym czasie odnotowano 882 przypadki demencji.

Jak się okazało, grupa stosująca dietę zbliżoną do śródziemnomorskiej, bogatą w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i zdrowe tłuszcze, miała do 23 proc. mniejsze ryzyko demencji niż osoby, które tego nie robiły.

Pracami kierowali dr Oliver Shannon oraz profesorowie Emma Stevenson i David Llewellyn. W badaniach uczestniczyli również eksperci z uniwersytetów w Edynburgu, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Exeter w ramach konsorcjum NuBrain.

„Demencja wpływa na życie milionów osób na całym świecie, a obecnie istnieją ograniczone możliwości leczenia tej choroby. Znalezienie sposobów na zmniejszenie ryzyka rozwoju demencji jest zatem głównym priorytetem dla naukowców i klinicystów. Nasze badanie sugeruje, że stosowanie diety bardziej zbliżonej do śródziemnomorskiej może być jedną ze strategii pomagających zmniejszyć ryzyko demencji” – powiedział dr Oliver Shannon.

Autorzy wzięli pod uwagę genetyczne ryzyko demencji u każdej osoby, oceniając to, co jest znane jako ryzyko poligeniczne (wpływ różnych genów związanych z ryzykiem demencji). Nie znaleziono istotnej interakcji między wielogenowym ryzykiem demencji a powiązaniami między przestrzeganiem diety śródziemnomorskiej.

Jak się wydaje, nawet w przypadku osób z wyższym ryzykiem genetycznym lepsza dieta może zmniejszyć prawdopodobieństwo rozwoju choroby. Niemniej autorzy zalecają prowadzenie dalszych badań, aby ocenić wpływ interakcji między dietą a genetyką na ryzyko demencji, zwłaszcza że obecnie omawiane badania ograniczały się do osób, które same zgłosiły swoje pochodzenie etniczne jako białe, brytyjskie lub irlandzkie. Potrzebne są dalsze prace dotyczące wielu populacji w celu określenia potencjalnych korzyści stosowania diety śródziemnomorskiej.

Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Sekrety skutecznych reklam. Dlaczego jedne działają, a drugie nie? Dariusz Maciołek o Effie w #KomentarzachWM

Sekrety skutecznych reklam. Dlaczego jedne działają, a drugie nie? Dariusz Maciołek o Effie w #KomentarzachWM

Pierwsze takie mistrzostwa w lekkiej atletyce. Szef TVP Sport: to słuszny kierunek

Pierwsze takie mistrzostwa w lekkiej atletyce. Szef TVP Sport: to słuszny kierunek

Wirtualnemedia.pl uruchamiają nowy moduł ogłoszeń o pracę

Wirtualnemedia.pl uruchamiają nowy moduł ogłoszeń o pracę

Broker reklamowy rozgłośni Agory zarobił więcej. Kolejna dywidenda

Broker reklamowy rozgłośni Agory zarobił więcej. Kolejna dywidenda

Ponad 3 minuty, zanim zacznie się podcast Żurnalisty. Spotify testuje omijanie reklam

Ponad 3 minuty, zanim zacznie się podcast Żurnalisty. Spotify testuje omijanie reklam

Przyszły właściciel TVN chce gwarancji na piśmie. To reakcja na pozew

Przyszły właściciel TVN chce gwarancji na piśmie. To reakcja na pozew