"Digital drinking", czyli jak, z kim i co piją internauci? Piwo najpopularniejsze

Internauci chętnie dzielą się swoimi zwyczajami i zachowaniami za pośrednictwem mediów społecznościowych. Dotyczy to też sposobów na spędzanie wolnego czasu, którym często towarzyszy konsumpcja alkoholu. W jaki sposób i co piją użytkownicy social media, a więc zjawisko "digital drinking", pokazuje raport IRCenter.

km
km
Udostępnij artykuł:

Przedstawiane przez internautów trendy w konsumpcji alkoholu są powiązane ze zmieniającymi się porami roku. W okresie letnim alkohol jest elementem relaksu i zabawy w gronie przyjaciół, natomiast zima to czas studenckich imprez i świętowania karnawału. Wzmożone dyskusje o spożywaniu alkoholu można zaobserwować w miesiącach wakacyjnych oraz w grudniu i styczniu, kiedy to występuje wiele okazji do spożywania alkoholu (święta, Nowy Rok, karnawał), ale też internauci deklarują noworoczne zmiany nawyków.

Sezonowość dyskusji objawia się również wzrostem znaczenia dyskusji o trunkach wysokoprocentowych wraz z obniżającą się temperaturą - wina, wódki i alkohole kolorowe największą popularnością cieszą się na jesień i w zimę.

grafika

Naturalną przestrzenią dyskusji dla większości rodzajów alkoholi pozostają serwisy koncentrujące się na zdjęciach, co przejawia się przede wszystkim aktywnością użytkowników na Instagramie w tym temacie. Internauci chętnie publikują tam swoje zdjęcia dokumentujące czas spędzany w gronie znajomych, któremu towarzyszy alkohol.

Najmniej liczną grupę stanowią internauci, którzy piszą o spożywaniu alkoholu w samotności. Odbywa się to najczęściej w domowym zaciszu, a alkohol jest dodatkiem do drinków i herbaty na przeziębienie. Użytkownicy przyznający się do picia w pojedynkę zazwyczaj odnoszą się też do konkretnej sytuacji warunkującej to zachowanie, jak np. samotność, choroba, czy zły nastrój. Spożywanie samemu wysokoprocentowych trunków bez podania przyczyny często spotyka się z krytyką ze strony innych internautów.

Ponad połowa wszystkich dyskusji o konsumpcji alkoholu w ostatnim roku odnosiła się do piwa. Jest to związane z panującym trendem konsumenckim, zgodnie z którym internauci coraz częściej poszukują regionalnych i nietypowych piw, odchodząc jednocześnie od produktów międzynarodowych koncernów. Dużą aktywnością w tym temacie wykazują się blogerzy piwni oraz użytkownicy piwnych forów internetowych, na których toczą się dyskusje o przewadze trunków regionalnych nad masowymi.

Jako drugie w dyskusjach online (zwłaszcza na Instagramie) pojawia się wino, które w dużej mierze występuje jako element damskich spotkań z przyjaciółkami i kobiecego stylu życia. Alkohol jest wówczas częścią pewnego rytuału, w trakcie którego internautki prowadzą prywatne rozmowy. Dyskusje na temat wina należą do najbardziej emocjonalnych, co może też być związane z faktem, że główną grupą wykazującą się aktywnością online w tym temacie są kobiety. Internautki chętnie wspominają o swoich uczuciach, a nawet ogłaszają poszukiwania partnerów. Częściej także oceniają smak alkoholu i wyrażają swój jednoznaczny stosunek do produktu. Z kolei jeżeli wino towarzyszy zabawie w większym gronie, zwykle piszą o nim młodzi ludzie, amatorzy tanich trunków.

Badanie wykazało, że to przede wszystkim wódka traktowana jest jako alkohol typowo towarzyski. Jej spożywanie internauci deklarują głównie podczas domówek, spotkań w pubach i klubach oraz w trakcie zabawy weselnej. Najczęściej konsumpcja wódki łączy się z pozytywnymi wydarzeniami lub opijaniem sukcesów. Zdarza się jednak także, że trunek ten występuje jako antidotum na złe samopoczucie.

Z kolei najbardziej neutralnie internauci odnoszą się do najmniej dyskutowanych alkoholi kolorowych. Autorami wypowiedzi na ich temat są w znacznej mierze mężczyźni deklarujący konsumpcję whisky, która jest jednocześnie jednym z najczęściej wyszukiwanych alkoholi w Google. Wynika to z zainteresowania markami i sprawdzania cen trunku często kupowanego jako prezent.

Największą popularnością wśród internautów cieszą się Jack Daniel’s i Ballantines. Jednocześnie są one najbardziej neutralnie ocenianymi produktami. Zdecydowanie najlepszą opinią wśród użytkowników mediów społecznościowych cieszy się Bushmills. 57% wśród wszystkich wypowiedzi o tej marce stanowią pozytywne nawiązania do smaku i ceny.

grafika
grafika

Zmiany w trendach dotyczących spożycia piwa mają zdecydowanie więcej zwolenników niż przeciwników w mediach społecznościowych. Internauci częściej piszą o produktach regionalnych, które są synonimem lepszej jakości, gwarancji smaku i świadczą o wyrafinowanym guście konsumenta. Coraz więcej miejsca zajmują również specjalistyczne analizy piwa pod kątem składu i procesu produkcji, któremu trunek jest poddawany.

Dodatkowo, na popularności zyskuje trend DIY (Do It Yourself), widoczny zarówno na podstawie skanu internetu, jak i w wyszukiwaniach użytkowników w Google. Internauci coraz częściej interesują się domowymi sposobami produkcji wina lub warzenia piwa.

Z badania wynika również, że lato to czas, w którym piwo cieszy się największą popularnością w mediach społecznościowych i stanowi 65% wszystkich dyskusji o konsumpcji wszelkich rodzajów alkoholi. Wzrost ten widać już wiosną, która skłania część internautów do deklaracji o ograniczeniu spożywania wysokoprocentowych trunków i zastępowania ich niskoalkoholowymi i smakowymi piwami.

W wirtualnej rzeczywistości największy kac dopada internautów na zakończenie weekendu, co jest zgodne z tygodniową dynamiką konsumpcji alkoholu.

grafika

Internauci chętnie doradzają innym i dzielą się swoimi sposobami na zwalczanie kaca. W internetowych dyskusjach królują domowe metody takie jak klin, czy sen. Z kolei jeżeli użytkownicy poszukują pomocy w wyszukiwarce, to najchętniej wymienianym sposobem pozostają leki.

Analiza wykazała, że podobnie jak w przypadku samej konsumpcji alkoholu, kac najczęściej też występuje w pozytywnym kontekście, jako potwierdzenie dobrej zabawy z poprzedniego dnia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"