Polskie Radio nie rozwija oferty podcastowej przez brak umów z ZAiKS-em? "Obowiązuje nas poufność"

Wbrew zapowiedziom sprzed kilku miesięcy, Polskie Radio nadal nie umieszcza w swoich podcastach żadnej z audycji Wojciecha Ossowskiego, zdjętych z anteny Trójki. Problem jednak jest szerszy: w ofercie radiowych podcastów nie pojawiają się żadne muzyczne programy, brakuje ich także w portfolio pozostałych anten. Jak się dowiadujemy - problemem mogą być prawne obwarowania, nakładane przez ZAiKS i brak stosownych regulacji z nadawcą. Radio nie odpowiada na nasze pytania o stan rzeczy, a ZAiKS komentuje dyplomatycznie: - Nie udzielamy informacji na temat umów.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:

Z początkiem czerwca zniknęły z eteru dwie audycje Wojciecha Ossowskiego: „Klub Folkowy” oraz „Ossobliwości muzyczne”. Wcześniej usunięto z ramówki także „Do trzech razy nuta” Romana Dziewońskiego, a także audycje Aleksandry Kaczkowskiej i Tomasza Żądy. Niemal w każdym przypadku przy ściąganiu programu z anteny ówczesny szef muzyczny Trójki, Łukasz Ciechański zapewniał autorów, że Trójka przebudowuje koncepcję nadawania i zamierza mocno postawić na podcasty.

– Wojtkowi powiedziano, że w związku z tym oba jego programy zostaną co prawda zdjęte z anteny, ale za to trafią właśnie do oferty podcastowej, która ma być systematycznie rozbudowywana – mówi nam anonimowo osoba z Trójki. To samo miał usłyszeć – wg naszych informatorów – także Roman Dziewoński i pozostali autorzy.

„Coś się pojawi” – nie wiadomo, kiedy"

Tymczasem, mimo że od zdjęcia programów Osowskiego z anteny minęło pół roku, nadal nie ma ich w ofercie podcastowej. Dziewoński zniknął pół roku temu – i jego nie można znaleźć w podcastach. – Coś się jednak chyba pojawi. Prawdopodobnie wkrótce może trafić do podcastów moja „Historia Polskiego Folku” - mówi w rozmowie z nami Wojciech Ossowski, dodając. – Zamówiłem już studio na nagrywanie pierwszych odcinków, będę robił je we współpracy z Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Jeśli wszystko uda się szybko zmontować, pierwsze odcinki powinny trafić do internetu jeszcze w listopadzie. Co z resztą audycji – nie wiem, na razie nikt nie wrócił do tematu – słyszymy. Póki co jednak na stronie Polskiego Radia nadal nie ma żadnych audycji tego autora.

 

Wygląda więc na to, że - wbrew zapewnieniom składanym podczas ściągania programów z anteny - Trójka raczej nie stawia na muzykę w podcastowej ofercie. Póki co znaleźć tam można co prawda pięć audycji (każda liczy sobie od kilku do kilkunastu odcinków w serii) – jednak wszystkie opierają się na słowie, żadna na muzyce. Są to: „7 dni na godzinę”, „Klub Trójki”, „Salon polityczny Trójki”, „Trójkowy chuligan literacki” i „Śniadanie w Trójce”. Wbrew zapowiedziom, które słyszeli prowadzący, nie ma więc mowy o budowaniu „mocnej oferty”.

Zwróciliśmy się do Polskiego Radia z prośbą o szczegółowe wyjaśnienia w sprawie podcastów. Zapytaliśmy kilkukrotnie m.in., kiedy Polskie Radio rozbuduje ofertę podcastową na tyle, by trafiały tam audycje, które zniknęły z anten. „Na razie oferta w dziale "Trójka" obejmuje zaledwie pięć pozycji, nie ma żadnej muzycznej audycji” - napisaliśmy. A dalej: „Czy w najbliższym czasie Polskie Radio planuje poszerzyć ofertę podcastów o audycje muzyczne?”. Na żadne z pytań nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

grafika

Polskie Radio: nie oferowaliśmy współpracy Romanowi Dziewońskiemu i Aleksandrze Kaczkowskiej w formie podcastów

Polskie Radio przekazało nam za to swoje stanowisko w sprawie części programów, które zniknęły z anteny Trójki:

"Nieprawdziwa i wprowadzająca w błąd jest informacja, jakoby Polskie Radio zapewniało Pana Romana Dziewońskiego i Panią Aleksandrę Kaczkowską o tym, że ich programy, które zostały zdjęte z anteny Programu 3 Polskiego Radia, trafią do oferty podcastowej Polskiego Radia. W rzeczywistości Polskie Radio zaprzestało nadawania programów prowadzonych przez te osoby z uwagi na wygaśnięcie umów pomiędzy tymi osobami i Polskim Radiem SA, a Polskie Radio SA nie oferowało im dalszej współpracy, w tym także w formie podcastów" - czytamy w stanowisku PR.

Dlaczego PR nie publikuje podcastów?

Polskie Radio buduje swoją ofertę podcastową niemalże od roku i wciąż nie jest ona imponująca. Tymczasem (dla porównania) Radio 357 ruszyło z budowaniem podcastowej oferty w kwietniu 2021 roku, we wrześniu br. Po niecałym roku platforma umożliwiała już dostęp do prawie 7 tys. odcinków audycji i podcastów. Obecnie to ponad 10 tys. godzin treści audio. Codziennie dodawanych jest ok. 20 nowych propozycji. Wśród nich są też podcasty specjalne - nie emitowane na antenie. Podobnie potężnie rozbudowaną propozycję z audycjami do odsłuchiwania poza anteną ma Radio Nowy Świat, które niedawno uruchomiło też specjalną strefę patrona, umożliwiającą jeszcze wygodniejsze korzystanie z podcastów.

Tymczasem żadna z anten Polskiego Radia nie oferuje w podcastach czysto muzycznej audycji. Nie ma ich nawet w ofercie Czwórki czy Dwójki. – Kłopot bowiem w tym, że Polskie Radio prawdopodobnie ma nie do końca uregulowane kwestie wykorzystywania muzyki w podcastach z ZAiKSem – słyszymy nieoficjalnie w siedzibie publicznego radia.

Jak słyszymy nieoficjalnie, rzecz w tym, że nie można zamieszczać w podcastach muzyki w takim zakresie, w jakim emituje się ją na antenie i potrzeba na to innych umów. - Co prawda mniejsi lub zupełnie mali nadawcy, jak choćby Radio Danielka, mają jakoś sprawę podcastów załatwioną na zasadzie ryczałtu, ale w Polskim Radiu sprawa utknęła w biurze prawnym i nie można jej dotychczas załatwić – mówi anonimowo nasz rozmówca.

ZAiKS: Zastrzeżeń nie mamy, o umowach nie informujemy

Polskie Radio nie chce komentować naszych ustaleń i nie odpowiada czy ma umowy na publikację muzyki w podcastach. Nie odpowiada także na nasze pytanie, co jest powodem tak słabego rozwijania podcastów.

Jak ZAiKS odpowiada na pytanie o współpracę z Polskim Radiem?  - Nie mamy do niej zastrzeżeń– informuje portal Wirtualnemedia.pl Anna Klimczak, rzeczniczka prasowa Związku. Wyjaśnia też zasady współpracy z nadawcami. Jeżeli więc podcast „z użyciem utworów chronionych” udostępniony jest w internecie (np. na stronie www czy w serwisie) do odsłuchania na żądanie, czyli dochodzi do eksploatacji na polu „publicznego udostępniania utworów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym", to udostępniający ma obowiązek zawarcia z ZAiKS-em umowy licencyjnej, w oparciu o stawki wynikające z odpowiedniej tabeli stawek.

Jeśli podcast jest nadawany w ramach internetowego programu radiowego – wyjaśnia Anna Klimczak - czyli dochodzi do wykorzystania w formie nadań internetowych (webcasting pierwotny), to - jeśli nadawca ma zawartą umowę z ZAiKS-em - umowa obejmuje też wykorzystanie podcastów. - Jeżeli dochodzi do wykorzystania utworów w podcastach w formie opisanej w 1 i w 2 punkcie jednocześnie, to konieczne jest zawarcie z ZAiKS-em dwóch odrębnych umów licencyjnych, zgodnie z odrębnymi polami eksploatacji - wyjaśnia rzeczniczka ZAiKS.

Czy Polskie Radio ma zatem zawarte takie umowy na podcasty, o któych wspomina ZAIKS? - Niestety nie możemy udzielać informacji na temat zawartych umów licencyjnych, gdyż obowiązuje nas poufność w tym zakresie – słyszymy od przedstawicielki ZAiKS-u.

Co planuje Trójka?

Dotarliśmy do projektu planów programowo-finansowych Polskiego Radia na przyszły rok. Dokument został już zatwierdzony przez jednoosobowy zarząd publicznego nadawcy. Z planów wynika, że w 2023 roku wyznacznikiem Programu Trzeciego ma być "kultura na najwyższym poziomie oraz rozrywka". Nadawca obiecuje, że nadal będą organizowane koncerty w Studiu im. Agnieszki Osieckiej w siedzibie rozgłośni przy ul. Myśliwieckiej 3/5/7 w Warszawie, gdzie wystąpią przede wszystkim polscy artyści.

Rzecz jednak w tym, że w ostatnich miesiącach jest coraz mniej premierowych koncertów w Trójce. W niedzielę w tym paśmie emitowane są głównie powtórki występów artystów, którzy grali tam dla trójkowych słuchaczy, zanim na antenie zaszły poważne zmiany, a większość ekipy odeszła z rozgłośni.

W przyszłym roku ma być przywrócona "Powtórka z rozrywki", w której przypomniane zostaną "znakomite skecze, monologi i piosenki kabaretowe sprzed lat". Trójka przestała nadawać ten program na początku lutego br. Kilka tygodni później również usunięto "Akademię rozrywki".

Według dokumentu publicznego nadawcy udział audycji słownych w 2023 r. w Trójce zajmie 40 proc. (rok temu - 44 proc., ale po wiosennej korekcie zmniejszono do 33 proc.). Audycje informacyjne mają zostać na tym samym poziomie co obecnie, czyli 7 proc., publicystyka zajmie 19 proc. (w tym roku miało być 24 proc., ale po wprowadzeniu korekty zmniejszono do 14 proc.). Za to audycje kulturalne zajmą sporą część ramówki - to znów będzie 39 proc.

W najnowszym badaniu Radio Track (wrzesień-listopad 2022 r.) realizowanym przez pracownię Kantar Polska udział Trójki pod względem słuchania w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 2,2 proc.

Jacek Kowalski
Autor artykułu:
Jacek Kowalski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+