Do końca stycznia Nielsen określi listę zmian w badaniu telemetrycznym

Międzynarodowa firma audytorska CESP (Centre d'Etude des Supports de Publicité) zakończyła audyt realizowanego przez Nielsen pomiaru oglądalności telewizji in-house, zlecony przez związek MOC TV (zrzeszający nadawców telewizyjnych (Polsat, TVP, TVN, Telewizję Puls, Canal+ Polska i Grupę Kino Polska). Instytut do końca stycznia opracuje na podstawie jego wyników pełną listę zmian potrzebnych w tym badaniu.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

Po audycie systemu pomiaru oglądalności poza domem - OOH, którego wyniki i rekomendacje ogłoszone zostały w grudniu ubiegłego roku,  MOC TV zlecił audyt pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena.

CESP docenił w badaniu prowadzonym przez Nielsena m.in. sposób doboru próby w ramach Badania Założycielskiego oparty na stratyfikacji i losowym doborze ankietowanych i w pełni spójny z międzynarodowymi wytycznymi. Pozytywnie oceniono też rozszerzenie panelu w celu poprawy dokładności wyników i w kontekście pomiaru treści  telewizyjnych i wideo na wszystkich urządzeniach (smartfon, komputer, tablet), aktywne zarządzanie panelem oraz dokładność wykorzystywanych mierników.

Audytorzy CESP wskazali także obszary, które wymagają poprawy w zakresie niektórych aspektów metodologicznych. Chodzi m.in. o to, by Nielsen został mocniej zaangażowany w kontrolę nad procesem realizacji Badania Założycielskiego przez podmiot trzeci. Zarekomendowano też ekstrapolowanie wyników panelowych ściśle na mierzoną populację poprzez wyłączenie z uniwersum osób mieszkających w gospodarstwach zbiorowych.

CESP: wyłączyć z paneli kilka gospodarstw

CESP sugeruje również przeprowadzenie analizy w celu zidentyfikowania zmiennych, które obecnie wpływają na oglądanie telewizji, a następnie dostosowanie kontroli struktury panelu zgodnie z tymi cechami i ścisłe śledzenie potencjalnych rozbieżności. Wskazano również, by wyłączono z badania kilka gospodarstw domowych, które wydają się być zrekrutowane kilka lat temu nie w pełni zgodnie z procedurami Nielsena.

- Cieszę się, że po raz kolejny wyniki audytu potwierdzają,  że dostarczane przez nas dane są przygotowywane z najwyższą starannością i międzynarodowymi standardami. To daje rynkowi pewność, że podejmuje decyzje w oparciu o niezależne, rzetelne i wiarygodne dane. Wspólnie z rynkiem będziemy podejmować działania mające na celu dalsze ulepszanie naszego pomiaru i poszerzanie go o dodatkowe kanały - skomentowała wyniki audytu Agnieszka Gosiewska, managing director w Nielsenie.

- CESP po raz kolejny wsparł branżę medialną realizując w 2022 r. audyty obejmujące wszystkie elementy pomiaru oglądalności polskiej telewizji. Ten ostatni audyt podkreśla jakość systemu pomiaru oglądalności telewizji in-home Nielsena. Osobiście byłem pod wrażeniem sprawności zespołu zarządzającego panelem i dokładności sposobu mierzenia wyników. Nasz Komitet Naukowy opracował praktyczne zalecenia, których wdrożenie wesprze optymalizację pełnego systemu pomiarów in-home i OOH - powiedział Olivier Daufresne, zastępca dyrektora CESP.

Przemysław Broniszewski, członek zarządu MOC TV zapowiedział, że Związek będzie dążyć do wprowadzenia zaproponowanych zmian w najbliższym czasie. - Zakładamy, że kolejnym krokiem będzie również omówienie i wypracowanie rozwiązań płynących z podsumowania wszystkich poprzednich audytów, aby opracować i zaplanować kompleksowe aktywności w celu ulepszenia zarówno panelu Nielsen in-home, ale także danych pochodzących z panelu Gemiusa oraz procesu ich fuzji realizowanym przez Nielsena -  powiedział.

Lista potrzebnych zmian do końca stycznia

W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Przemysław Broniszewski przekazał, że Nielsen będzie pracował nad określeniem pełnej listy potrzebnych zmian w badaniu do końca stycznia br. Następnie w lutym będzie to przedmiotem rozmów pomiędzy MOC TV i Nielsen.

- Szacujemy, że prace nad częścią zmian rozpoczną się jeszcze w pierwszym kwartale 2023 roku, natomiast dopiero po zaprezentowaniu pełnej listy potrzebnych zmian, wraz z oszacowaniem stopnia ich krytyczności, a także czasu i budżetu potrzebnego na wdrożenie, będzie możliwe zakomunikowanie harmonogramu prac, wraz z podaniem kolejności poszczególnych zmian - powiedział.

W jego ocenie wnioski z audytu są jak najbardziej słuszne. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości pracy audytora (CESP). Pomiar w żadnym wypadku nie traci na jakości, otrzymaliśmy po prostu dobry materiał prezentujący mocne strony i obszary rozwojowe. Umożliwi to rozwijanie badania w przyszłości - dodaje Broniszewski.

W badaniu oglądalności poza domem potrzebne zmiany

CESP pozytywnie ocenił wówczas ​​proces łączenia danych mający na celu dostarczanie zagregowanych danych widowni w domu oraz poza domem. Szczególnie wysoko oceniono wielkość obu paneli, które zostały powiększone, jako wystarczające, aby przeprowadzić proces fuzji, proces metodologiczny zastosowany w celu powiązania zmiennych wykorzystywanych do fuzji oraz algorytm dopasowywania, który zapewnia skuteczną fuzję pod względem wykorzystania danych widzów i jakości parowania osób.

Audytorzy CESP zwrócili jednak uwagę na obszary mogące ulec poprawie w stosunku do obecnego procesu fuzji. Zasugerowali poprawę zachowania struktury widzów oglądających telewizję poza domem po fuzji oraz zbadanie możliwości pełniejszego odzwierciedlenia wyników kanałów telewizyjnych oglądanych poza domem po fuzji, w kontekście pojawiających się incydentalnie nieznacznych zmian w rankingu kanałów.

Ponadto CESP zarekomendował Nielsenowi i Gemiusowi kontynuację współpracy nad obszarami do dalszego rozwoju. Wskazano m.in. doprowadzenie do wyrównania w zakresie uniwersów np. poprzez wykluczenie z procesu fuzji osób objętych badaniem Gemiusa, mieszkających w gospodarstwach domowych bez telewizora, a także zdefiniowanie głównych zmiennych wpływających na oglądanie telewizji poza domem i wykorzystanie ich do zarządzania obydwoma panelami. Zaproponowano też, by wprowadzić większą jednorodność w odniesieniu do niektórych grup wiekowych.

CESP do Nielsena: potrzebny dialog z rynkiem

CESP przypomniał wówczas, że ​​fuzja jest matematycznym rozwiązaniem służącym do ewaluacji rzeczywistych zachowań widowni. Dlatego audytor zalecił Nielsenowi, aby z zachowaniem pełnej transparentności rozpoczął dialog z rynkiem mający na celu m.in. zdefiniowanie zakresu tolerancji błędów akceptowanych dla pomiaru jako metody rozliczeniowej dla branży mediowej, a następnie sprawdzenie wpływu na główne grupy docelowe odbiorców wykorzystywane do rozliczeń przez branżę medialną.

- Dokładność procesu fuzji danych jest bezpośrednio związana z danymi stanowiącymi podstawę tego rozwiązania oraz z zastosowanym procesem statystycznym. To rozwiązanie firmy Nielsen jest satysfakcjonujące, jeśli chodzi o dostarczanie zagregowanych danych dotyczących widowni w domu i poza domem. CESP zidentyfikował obszary do dalszych prac związane z dwoma panelami użytymi do fuzji, które mogą mieć wpływ na poprawę jakości wyników fuzji. Co więcej, wyniki zfuzjowanych danych muszą być wykorzystywane zgodnie z transparentnie wypracowaną przez branżę medialną tolerancją błędu - powiedział Olivier Daufresne.

Nielsen: podejmiemy rozmowy z Gemiusem

Agnieszka Gosiewska, managing director w Nielsen zapewniła, że kierowana przez nią firma podejmie rozmowy z Gemiusem mające na celu uzgodnienie uniwersów ze względu na posiadanie telewizora, potencjalnego wprowadzenia dodatkowych zmiennych linkujących (obecnie wykorzystywane są wszystkie dostępne dane linkujące), oraz poprawę struktury demograficznej danych OOH.

- Propozycje zmian przed ich wprowadzeniem zostaną skonsultowane z reprezentantami rynku mediów. Nielsen podejmie także działania mające na celu wypracowanie wspólnie z rynkiem standardów analiz danych OOH zgodnie z zaleceniem audytora - powiedziała Gosiewska.

W ocenie Przemysława Broniszewskiego zrealizowany audyt procesu fuzji danych Gemius i Nielsen stanowi ważny krok w aspekcie budowania i rozwijania narzędzi badawczych, które tworzą uzgodnioną i zaakceptowaną przez rynek telewizyjną walutę rozliczeniową.

Audyt danych widowni poza domem został zlecony na własny koszt przez Gemius. Z kolei audyt mechanizmu fuzji danych w domu i poza domem został przygotowany na koszt Nielsen Media.

TVP1 liderem w 2022 roku w 4+

Liderem oglądalności w 2022 roku była TVP1. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Wyraźne wzrosty zanotowały TVN24, TVP Info i Polsat News - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele