Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

W 2024 roku agencja mediowa Sigma Bis (obecnie działająca pod nazwą re58) zanotowała spadek przychodów o 44 proc. i zysku netto z 12,4 do 3,1 mln zł. Mocno odczuła ograniczenie wydatków reklamowych przez państwowe podmioty, które obsługiwała, w tym swojego większościowego akcjonariusza Orlenu.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

Przychody sprzedażowe Sigma Bis w 2024 roku wyniosły 298,67 mln zł (w tabelce przy tekście kwoty są w tys. zł). W porównaniu z 528,85 mln rok wcześniej daje to spadek o 43,5 proc.

Wśród klientów Sigma Bis dominowały w ostatnich latach spółki i instytucje państwowe, na czele z akcjonariuszami agencji: Orlenem (ma 66 proc. walorów) i PZU (34 proc.). W sprawozdaniu firma zwróciła uwagę, że w wielu z tych podmiotów po wyborach z jesieni 2023 roku zaszły zmiany.

– W efekcie, znacznemu spadkowi wartości uległy budżety reklamowe klientów spółki, a także znacząco spadła liczba przetargów publicznych, w których spółka mogła wziąć udział. Jednocześnie, część obecnych klientów ogłosiła przetargi na usługi dotychczas świadczone przez spółkę, do których spółka została zaproszona – opisano.

Orlen mocno obciął budżet reklamowy

Jak już szczegółowo informowaliśmy, w 2024 roku grupa kapitałowa Orlen na działania marketingowe przeznaczył 456,89 mln zł, o 21 proc. mniej niż rok wcześniej (578,78 mln). Wydatki stricte reklamowe koncernu wyniosły zaś 80,24 mln zł, co wobec 192,56 mln rok wcześniej dało spadek o 58,3 proc.

Przełożyło się też na bilans finansowy Sigma Bis. Przychody agencji od Orlenu poszły w dół z 205,27 do 97,38 mln zł. Wpływy od PZU nieznacznie wzrosły (z 23,16 do 24,01 mln zł), natomiast te od instytucji i podmiotów państwowych innych niż spółki zmalały z 93,18 do 29,06 mln zł.

Agencja zaznaczyła w sprawozdaniu, że obroniła w przetargu budżet reklamowy Alior Banku, zaś straciła obsługę Telewizji Polskiej.

Mniej pracowników

Działalność operacyjne Sigma Bis w ub.r. kosztowała 293,89 mln zł, o 42,5 proc. mniej niż przed rokiem. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki na usługi obce (czyli głównie na powierzchnie reklamowe kupowane dla klientów) poszły w dół z 482,25 do 263,22 mln zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 27,62 do 29,4 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 473 do 505 tys. Na koniec ub.r. agencja zatrudniała 144 osoby, o 12 mniej niż rok wcześniej.

Jej zysk operacyjny poszedł w dół z 16,97 do 4,89 mln zł, a zysk netto – z 12,44 do 3,19 mln.

grafika

Sigma Bis z nowymi władzami i strategią

Wiosną 2024 roku doszło do zmian we władzach Sigmy Bis. Z funkcji jej prezesa odwołano Marcina Deca, a jego miejsce zajął Jaromir Sroga, przed laty związany z Eurozetem.

Na początku br. agencja pożegnała się z 21 pracownikami. Członkini zarządu Sylwia Snopkiewicz Sigma Bis wyjaśniała portalowi Wirtualnemedia.pl, że firma „przeprowadziła analizy, które potwierdziły konieczność dostosowania działalności do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych i wprowadza zmiany w funkcjonowaniu agencji”.

Natomiast półtora miesiąca temu agencja zmieniła nazwę na re58 i ogłosiła nową strategię, w ramach której chce pozyskiwać klientów z sektora prywatnego, głównie polskie firmy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu