Duży spadek zysku Agory

Ostatni rok był najgorszy w historii Agory - komentuje BM BPH PBK

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Medialna grupa Agora poinformowała w poniedziałek, że czwarty kwartał 2003 roku zakończyła stratą i odnotowała drastyczny spadek zysku w całym roku z powodu słabej koniunktury na rynku reklamy oraz kosztów walki z konkurencją. Wydawca Gazety Wyborczej wydał 36 milionów złotych na specjalne projekty, aby uchronić swoją pozycję po wejściu na rynek w październiku nowego dziennika Fakt, należącego do koncernu Axel Springer. Z sumy tej 31 milionów złotych zaksięgowano w czwartym kwartale, ale koszty promocji Gazety Wyborczej w 2004 roku mają być w tym roku niższe niż w ubiegłym. Równocześnie grupa spodziewa się, że rynek reklamy, który poważnie ucierpiał w wyniku spowolnienia gospodarczego, wzrośnie w tym roku o zaledwie cztery procent. Przychody Agory mają zaś rosnąć w jednocyfrowym tempie. W 2003 roku wzrosły one o 8,7 procent do 853,5 miliona złotych.

Wybrane pozycje (w mln PLN)20032002Zmiana r/r1. Przychody ze sprzedaży853,5785,38,7%2. EBITDA139,1187,6-25,9%3. Marża EBITDA (EBITDA/przychody)16,3%23,9%-7,6 pkt.%4. Zysk (strata) netto2,151,095,9%5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej134,4187,5-28,3%6. Środki pieniężne na koniec okresu90,549,582,8%"W 2003 r. łączne wpływy Agory wzrosły o prawie 9%, a sprzedaż Gazety w czwartym kwartale zwiększyła się o prawie 5% To ważne, zwłaszcza że na rynku dzienników zwiększonej konkurencji towarzyszy spadek wpływów reklamowych. Konsolidacja pozycji Gazety jest naszym priorytetem na 2004 r. Od przeszło roku jesteśmy spółka multimedialną i nadal chcemy się rozwijać. Dlatego jednocześnie musimy przebudować spółkę, aby wykorzystać te atuty i maksymalizować jej efektywność. Temu służy trwająca kolejny rok restrukturyzacja" - komentuje Prezes Agory Wanda Rapaczyńska. W czwartym kwartale skonsolidowana strata netto grupy wyniosła 0,2 miliona złotych, a całoroczny zysk netto spadł do 2,1 miliona dolarów i był nieznacznie wyższy niż oczekiwali analitycy. W 2002 roku spółka miała 51 milionów złotych zysku netto, a przychody wyniosły 758 milionów złotych. "Wyniki pokazują, że ożywienie na rynku reklamy jeszcze nie nadeszło. Agora jest bardzo ostrożna - wcześniej zapowiadała, że rynek reklamy może wzrosnąć o pięć-sześć procent" - powiedział Tomasz Bardziłowski, analityk domu maklerskiego BZ WBK. Wyniki nie były w pełni porównywalne do tych z poprzedniego roku, ponieważ dopiero pod koniec 2002 Agora zaczęła uwzględniać w nich wydawane magazyny kolorowe, wyniki firmy reklamy zewnętrznej oraz udziały w kilku stacjach radiowych. Wpłynęło to pozytywnie na przychody spółki, ale negatywnie odbiło się na zyskach. Komentarz BM BPH PBK: Zgodnie z oczekiwaniami wyniki Agory w IV kwartale były złe. Spółka osiągnęła wzrost przychodów w porównaniu z ostatnim kwartałem 2002r. o 4,7% jednak zostało to osiągnięte przy większych o 7,4% kosztach bezpośrednich i o94% większych kosztach sprzedaży, które w IV kwartale ubiegłego roku wyniosły aż 62,7 mln zł w porównaniu do 106 mln zł w całym 2002r. Pozytywny jest natomiast spadek kosztów ogólnego zarządu o ponad 5 mln zł (17%) jednak pomimo tego Spółka już na poziomie wyniku na sprzedaży miał wynik ujemny przekraczający 10 mln zł. W całym minionym roku zysk na sprzedaży wyniósł jedynie 9,6 mln zł w porównaniu do blisko 72 mln zł w 2002r. Wynik na poziomie operacyjnym IV kwartału to minus 11,65 mln mln zł., a całego 2003r. jedynie 3,8 mln zł w porównaniu do 65,5 mln zł w 2002r. Miniony rok pod względem wyników operacyjnego i netto był najgorszy w całej giełdowej historii spółki. Zatrzymana została degresja przychodów, jednak koszt jakim zostało to osiągnięte był ogromny. W związku z planami redukcji zatrudnienia w br. należy oczekiwać dodatkowych kosztów tej operacji w I półroczu br. co będzie miało wpływ na wyniki netto spółki. Pomimo coraz bardziej konkurencyjnego rynku pracy codziennej należy oczekiwać, że rok bieżący będzie dużo lepszy od minionego pod względem wyników: operacyjnego i netto. Istotny wpływ na osiągane w br. przez spółkę wyniki będzie miało ożywienie gospodarcze, które przełoży się na wydatki reklamowe przedsiębiorstw. Dodatkowo można szacować, że największe koszty walki o czytelnika w związku z pojawieniem się konkurencyjnego Faktu już zostały poniesione i nie będzie to tak istotny jak w IV kwartale 2003r. czynnik obciążający wyniki spółki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"