Medialna grupa Agora poinformowała w poniedziałek, że czwarty kwartał 2003 roku zakończyła stratą i odnotowała drastyczny spadek zysku w całym roku z powodu słabej koniunktury na rynku reklamy oraz kosztów walki z konkurencją. Wydawca Gazety Wyborczej wydał 36 milionów złotych na specjalne projekty, aby uchronić swoją pozycję po wejściu na rynek w październiku nowego dziennika Fakt, należącego do koncernu Axel Springer. Z sumy tej 31 milionów złotych zaksięgowano w czwartym kwartale, ale koszty promocji Gazety Wyborczej w 2004 roku mają być w tym roku niższe niż w ubiegłym. Równocześnie grupa spodziewa się, że rynek reklamy, który poważnie ucierpiał w wyniku spowolnienia gospodarczego, wzrośnie w tym roku o zaledwie cztery procent. Przychody Agory mają zaś rosnąć w jednocyfrowym tempie. W 2003 roku wzrosły one o 8,7 procent do 853,5 miliona złotych.

Wybrane pozycje (w mln PLN)20032002Zmiana r/r1. Przychody ze sprzedaży853,5785,38,7%2. EBITDA139,1187,6-25,9%3. Marża EBITDA (EBITDA/przychody)16,3%23,9%-7,6 pkt.%4. Zysk (strata) netto2,151,095,9%5. Środki pieniężne z działalności operacyjnej134,4187,5-28,3%6. Środki pieniężne na koniec okresu90,549,582,8%"W 2003 r. łączne wpływy Agory wzrosły o prawie 9%, a sprzedaż Gazety w czwartym kwartale zwiększyła się o prawie 5% To ważne, zwłaszcza że na rynku dzienników zwiększonej konkurencji towarzyszy spadek wpływów reklamowych. Konsolidacja pozycji Gazety jest naszym priorytetem na 2004 r. Od przeszło roku jesteśmy spółka multimedialną i nadal chcemy się rozwijać. Dlatego jednocześnie musimy przebudować spółkę, aby wykorzystać te atuty i maksymalizować jej efektywność. Temu służy trwająca kolejny rok restrukturyzacja" - komentuje Prezes Agory Wanda Rapaczyńska. W czwartym kwartale skonsolidowana strata netto grupy wyniosła 0,2 miliona złotych, a całoroczny zysk netto spadł do 2,1 miliona dolarów i był nieznacznie wyższy niż oczekiwali analitycy. W 2002 roku spółka miała 51 milionów złotych zysku netto, a przychody wyniosły 758 milionów złotych. "Wyniki pokazują, że ożywienie na rynku reklamy jeszcze nie nadeszło. Agora jest bardzo ostrożna - wcześniej zapowiadała, że rynek reklamy może wzrosnąć o pięć-sześć procent" - powiedział Tomasz Bardziłowski, analityk domu maklerskiego BZ WBK. Wyniki nie były w pełni porównywalne do tych z poprzedniego roku, ponieważ dopiero pod koniec 2002 Agora zaczęła uwzględniać w nich wydawane magazyny kolorowe, wyniki firmy reklamy zewnętrznej oraz udziały w kilku stacjach radiowych. Wpłynęło to pozytywnie na przychody spółki, ale negatywnie odbiło się na zyskach. Komentarz BM BPH PBK: Zgodnie z oczekiwaniami wyniki Agory w IV kwartale były złe. Spółka osiągnęła wzrost przychodów w porównaniu z ostatnim kwartałem 2002r. o 4,7% jednak zostało to osiągnięte przy większych o 7,4% kosztach bezpośrednich i o94% większych kosztach sprzedaży, które w IV kwartale ubiegłego roku wyniosły aż 62,7 mln zł w porównaniu do 106 mln zł w całym 2002r. Pozytywny jest natomiast spadek kosztów ogólnego zarządu o ponad 5 mln zł (17%) jednak pomimo tego Spółka już na poziomie wyniku na sprzedaży miał wynik ujemny przekraczający 10 mln zł. W całym minionym roku zysk na sprzedaży wyniósł jedynie 9,6 mln zł w porównaniu do blisko 72 mln zł w 2002r. Wynik na poziomie operacyjnym IV kwartału to minus 11,65 mln mln zł., a całego 2003r. jedynie 3,8 mln zł w porównaniu do 65,5 mln zł w 2002r. Miniony rok pod względem wyników operacyjnego i netto był najgorszy w całej giełdowej historii spółki. Zatrzymana została degresja przychodów, jednak koszt jakim zostało to osiągnięte był ogromny. W związku z planami redukcji zatrudnienia w br. należy oczekiwać dodatkowych kosztów tej operacji w I półroczu br. co będzie miało wpływ na wyniki netto spółki. Pomimo coraz bardziej konkurencyjnego rynku pracy codziennej należy oczekiwać, że rok bieżący będzie dużo lepszy od minionego pod względem wyników: operacyjnego i netto. Istotny wpływ na osiągane w br. przez spółkę wyniki będzie miało ożywienie gospodarcze, które przełoży się na wydatki reklamowe przedsiębiorstw. Dodatkowo można szacować, że największe koszty walki o czytelnika w związku z pojawieniem się konkurencyjnego Faktu już zostały poniesione i nie będzie to tak istotny jak w IV kwartale 2003r. czynnik obciążający wyniki spółki.











