Dwie trzecie młodszych dzieci w nauce wspomaga się urządzeniami cyfrowymi

68 proc. dzieci w wieku od 6 do 12 lat korzysta z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce. Najmłodsze pokolenie traktuje nowoczesne technologie jako narzędzie codziennego użytku, a nie tylko bezwartościową rozrywkę - wynika z badania Gemius Polska.

km
km
Udostępnij artykuł:

50 proc. dzieci codziennie korzysta z internetu w domu, a co piąte używa codziennie lub kilka razy w tygodniu aplikacji i programów przydatnych do nauki. Najczęściej wykorzystywanym przez dzieci urządzeniem w szkole jest laptop (57 proc.).

grafika

Więcej dzieci spędza do godziny czasu dziennie na korzystaniu z internetu (36 proc.) niż na oglądaniu telewizji (27 proc.).

grafika

Postrzeganie nowych technologii przez rodziców jest pozytywne: 82 proc. z nich postrzega internet jako źródło wielu przydatnych informacji, a 73 proc. twierdzi też, że pomaga on dzieciom zdobywać wiedzę.

grafika

Z drugiej strony badanie wykazało wyraźny brak wyrobionych nawyków w korzystaniu z nowoczesnych technologii i internetu w domowej nauce. Tylko 26 proc. rodziców kilka razy w tygodniu odwiedza ze swoimi dziećmi witryny edukacyjne, a co czwarty korzysta z artykułów dostępnych online. Tłumaczą to faktem, że trudno jest znaleźć interesujące witryny lub aplikacje przydatne w procesie nauczania - taką odpowiedź wskazało 36 proc. rodziców.

grafika

Spora grupa badanych rodziców ocenia negatywnie aktualny program nauczania w szkołach ich dzieci (13 proc. badanych). Zwraca uwagę wysoki odsetek (28 proc.) rodziców, którzy nie potrafią wymienić żadnego z ewentualnych problemów lub jego zdecydowanego braku.

grafika

64 proc. dzieci uczęszcza na zajęcia pozaszkolne. Jest to wynik zbliżony do deklarowanego korzystania z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce (68 proc.). 71 proc. dzieci uczęszczających na zajęcia pozaszkolne korzysta z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauce.

grafika

Również rodzice w procesie nauczania kładą nacisk na rozwój indywidualnych talentów, co potwierdziło 89 proc. badanych. 81 proc. z nich zgadza się z opinią, że szkoły powinny przyjmować nowe technologie z mniejszym oporem.

grafika

Postawa nauczycieli w kontekście akceptacji dla nowoczesnych technologii jest zbieżna do tej przedstawionej w grupie rodziców: 90 proc. badanych nauczycieli dzieci w wieku 6-12 lat uważa, że nauczanie wspomagane nowoczesnymi technologiami i korzystaniem z internetu podczas lekcji jest dla uczniów interesujące. 85 proc. nauczycieli zgadza się z opinią, że w nowoczesnym świecie dzieci powinny korzystać z internetu i urządzeń elektronicznych w procesie uczenia się. 81 proc. z nich twierdzi, że ich uczniowie chętnie korzystają z internetu podczas nauki.

grafika

40 proc. badanych nauczycieli twierdzi, że program nauczania w szkole nie jest aktualny i nie nadąża za aktualnymi trendami. Jednocześnie 91 proc. z nich deklaruje korzystanie z urządzeń cyfrowych jako pomocy w nauczaniu.

grafika

Nauczyciele poproszeni o spontaniczne wymienienie pomocy naukowych, których używają na co dzień, stosunkowo bardzo często podawali takie urządzenia cyfrowe jak tablica multimedialna (70 proc.) czy laptop/komputer (62 proc.). Pomimo otwartości nauczycieli na nowoczesne technologie i korzystanie z urządzeń cyfrowych, w dalszym ciągu co piąty z nich nie używa żadnej z platform lub programów edukacyjnych.

grafika

Badanie "Generacja Z od A do Z" zostało przeprowadzone przez Gemius Polska na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl na grupie rodziców i nauczycieli dzieci w wieku 6-12 lat. Badanie rodziców zrealizowano w okresie 6-20 lipca 2015 r. metodą CAWI poprzez mailing do ogólnopolskiego panelu badawczego (ponad 100 tys. członków), na ogólnopolskiej próbie internautów w wieku 25-49 lat, mieszkańców miast i mniejszych miejscowości, głównie z wykształceniem wyższym i średnim, N=626. Badanie nauczycieli zrealizowano w okresie 14-24 lipca 2015 r. metodą CAWI poprzez mailing do ogólnopolskiego panelu badawczego (ponad 100 tys. członków), na ogólnopolskiej próbie nauczycieli pracujących w szkołach prywatnych i państwowych, uczących różnych przedmiotów w klasach 1-6, N=151.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"