Dziennikarze o relacjach z mediami sektora bankowego

Dziennikarzom finansowym najlepiej współpracuje się z bankami mBank, BRE Bank i Multibank oraz ING BSK - wynika z badania 'Opinie dziennikarzy na temat banków' ARC Rynek i Opinia.

kk
kk
Udostępnij artykuł:

Dziennikarze we współpracy z biurami prasowymi banków największą uwagę zwracają na: terminowość załatwiania zgłaszanych próśb oraz gotowość do udzielenia kompetentnej odpowiedzi na niestandardowe zapytania.

Ważnym ogniwem w kontaktach z bankami jest rzecznik prasowy. Najlepiej zostali ocenieni rzecznicy banków: ING BSK, BRE Banku oraz BZ WBK. Profesjonalna polityka informacyjna to kryterium najbardziej istotne w wyrażaniu przez dziennikarzy opinii na temat danego banku. W porównaniu do wyników badania sprzed dwóch lat, aktualnie dziennikarze ogólnie częściej kontaktują się z bankami. Najczęściej, co najmniej dwa razy w miesiącu, dziennikarze kontaktują się z czołowymi i dużymi bankami, jak: PKO Bank Polski, Bank BPH, Pekao S.A. i Bank Zachodni WBK. Z pozostałymi bankami dziennikarze kontaktują się z różną częstotliwością. Stosunkowo rzadko z mniejszymi bankami, jak np. Lukas Bank czy Fortis Bank.

Średnia ocena ogólnego poziomu zadowolenia dziennikarzy z bezpośrednich kontaktów z biurami prasowymi banków praktycznie nie uległa zmianie w porównaniu do wyników poprzedniego badania - 3,55 w skali od 1 - bardzo niezadowolny(a) do 5 - bardzo zadowolony(a). Najlepsze oceny pod tym względem przypadły bankom: mBank, BRE Bank i Multibank oraz ING BSK i BPH.

W 2006 r. po raz pierwszy badano stopień przygotowania banków do komunikacji w sytuacji kryzysowej w oparciu o ocenę poziomu dotychczasowej współpracy dziennikarzy z bankami. Banki najlepiej ocenione w tej kategorii to: BRE Bank wraz z mBankiem i Multibankiem oraz ING BSK, a najgorzej Fortis Bank i Kredyt Bank.

Oczekiwania dziennikarzy wobec komunikacji w sytuacji kryzysowej to:- błyskawiczna reakcja banku, szybkie przekazanie dziennikarzom komunikatu (konferencja, strona internetowa banku, e-mailing),- udzielenie szczerej i rzetelnej informacji, uczciwe postawienie sprawy,- umożliwienie dziennikarzom bezpośredniego dostępu do członków zarządu, osób specjalistów i ekspertów,- pełna dostępność czasowa, „24 godziny na dobę”, rzecznika prasowego.

Skąd dziennikarze czerpią informacje?Najważniejszym źródłem informacji dla dziennikarzy zajmujących się tematyką finansową jest bezpośredni kontakt z biurami prasowymi banków. Podstawową formą pozyskania informacji jest także Internet – strony banków i instytucji finansowych, portale ekonomiczno-finansowe. Z bardziej zaawansowanej formy pozyskiwania informacji w Internecie przez kanały RSS korzysta 35% dziennikarzy finansowych. Spontanicznie najczęściej wymieniane z nazwy konkretne źródła informacji dla dziennikarzy zajmujących się tematyką finansową to: portal internetowy bankier.pl oraz Rzeczpospolita i Puls Biznesu.

Dziennikarze spontanicznie wymienili także inne źródła informacji w swojej pracy zawodowej: infolinie banków, kontakty osobiste, rozmowy z managerami banków, kontakty nieformalne z pracownikami banków, spotkania, rozmowy telefoniczne z analitykami, agencje ratignowe, biura maklerskie, telewizja TVN24 (bilans tygodnia, serwis ekonomiczny), radio Tok FM (o godz.9.00), Radio PIN (newsy), Plus-Minus w TVP, Usenet - internetowe grupy dyskusyjne, powiadamiacie, komunikaty z systemu remitent, raporty firm, czytelnicy (w przypadku dziennikarzy prasowych) oraz Uniwersytety, Akademie Ekonomiczne, wykładowcy uczelni.

Informacje o badaniu„Opinie dziennikarzy na temat banków” to kolejna fala badania realizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia w ramach ogólnego projektu badawczego „Opinie dziennikarzy na temat instytucji finansowych i ubezpieczeniowych” (poprzednie badanie zrealizowano w 2004 r.). Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów standaryzowanych w kwietniu i maju 2006 r. na próbie N=70 respondentów. Dziennikarze reprezentowali tytuły znanych dzienników ogólnopolskich i regionalnych, czasopism opiniotwórczych i o tematyce ekonomicznej, jak również agencje informacyjne i portale internetowe o tematyce ekonomicznej oraz stacje telewizyjne i radiowe.

kk
Autor artykułu:
kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"