Dzienny czas korzystania z internetu w czasie pandemii koronawirusa wydłużył się w Polsce o 1,5 godz.

Podczas pandemii średni dzienny czas spędzany przez Polaków w internecie wzrósł z 4 do 5,5 godz. - wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie UKE.

km
km
Udostępnij artykuł:

Połowa Polaków zaobserwowała wzrost zapotrzebowania na usługi telekomunikacyjne w czasie pandemii.

Podczas pandemii w 2020 roku najczęściej wykorzystywanymi usługami telekomunikacyjnymi były połączenia głosowe oraz komunikatory internetowe - wskazywała je co druga z badanych osób. Prawie co trzecia osoba wymieniała także portale społecznościowe, wiadomości SMS oraz – nieco rzadziej – zakupy online.

grafika

Średni dzienny czas spędzany w internecie wzrósł podczas pandemii o 1,5 godz., z 4 do 5 5 godz. Najwięcej czasu zajmowała aktywność związana z zakupami i rozrywką - średnio 2,4 godz. Na drugim miejscu znajdują się aktywności związane z pracą (1,4 godz.). Z kolei nauka i szkolenia średnio pochłaniały 1,1 godz.

grafika

Pandemia wpłynęła na wydłużenie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych u co 3 Polaka. W nieco mniejszym stopniu wpłynęła ona na wzrost liczby wysyłanych SMS-ów (27 proc.) i MMS-ów (18 proc.).

grafika

Polacy w czasie pandemii częściej korzystają z komunikatorów internetowych - zmianę taką deklaruje 59 proc. z nich. Obserwowany jest też pewien wpływ pandemii na częstość korzystania z narzędzi do wideokonferencji - wzrost częstości korzystania deklaruje 27 proc. badanych.

grafika

Ponad połowa Polaków nie spotkała się z problemami związanymi ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Pozostałe osoby najczęściej wskazują na wzrost cen (20 proc.), a w dalszej kolejności na pogorszenie jakości usług (15 proc.), pogorszenie zakresu ofert (11 proc.) i obsługi klienta (10 proc.).

grafika

W zeszłym roku szczególnie ważna była jakość usług telekomunikacyjnych. Co czwarty ankietowany Polak wykonywał w 2020 roku pracę zdalną, z czego prawie połowa w niepełnym zakresie (do 10 dni roboczych miesięcznie). Jakość usług telekomunikacyjnych w czasie pracy zdalnej jest z reguły oceniana pozytywnie.

grafika

Inaczej jest jednak z nauką online: korzystało z niej 23 proc. ankietowanych i co piaty negatywnie ocenia jakość usług telekomunikacyjnych w czasie e-learningu. Najczęstszymi problemami, jakich doświadczały osoby uczące się online, były problemy techniczne związane z aplikacjami oraz przerwy w dostępie do internetu – obie kwestie dotyczyły połowy z nich.

grafika

Prawie wszyscy Polacy korzystają z telefonii komórkowej: 97 proc. badanych deklaruje, że korzysta z tej usługi. Najczęściej wybieraną przez badanych ofertą telefonii komórkowej jest abonament. Jedynie nieco ponad 1/4 badanych wybiera doładowania pre-paid. Najmniejszą popularnością cieszy się natomiast oferta mix czyli stała opłata miesięczna, po przekroczeniu której trzeba doładować dodatkową kwotą.

grafika
grafika

92 proc. ankietowanych korzystających z telefonu komórkowego korzysta za jego pośrednictwem z internetu. W ponad połowie przypadków jest to internet w ramach abonamentu (post-paid). 80 proc. korzysta z komunikatorów internetowych w telefonie, a najczęściej wybieraną aplikacją jest Messenger.

grafika

Najbardziej popularnym rodzajem dostępu do internetu jest jednak dostęp stacjonarny, z którego korzysta blisko 2/3 badanych. Ponad połowa osób korzystających z internetu wykorzystuje dostęp mobilny w telefonach komórkowych. W sumie korzystanie z internetu deklaruje 85 proc. badanych.

grafika

67 proc. klientów indywidualnych w domach korzysta z internetu stacjonarnego, wydając na to przeciętnie niespełna 61 zł. Korzystna cena jest głównym kryterium wyboru oferty: 42 proc. wybierając prędkość internetu kieruje się właśnie tym czynnikiem.

grafika
grafika

Średnie miesięczne koszty dostępu do internetu mobilnego są niższe niż w przypadku dostępu stacjonarnego - wynoszą mniej niż 50 zł.

grafika

Usługi wiązane są rozwiązaniem popularnym, choć jeszcze nie powszechnym - korzysta z niego mniej niż połowa Polaków. Średni miesięczny koszt nieznacznie przekracza 120zł. Najczęściej pakiet obejmuje telewizję (75 proc.) oraz internet stacjonarny (67 proc.). Usługi mobilne - telefonię i internet w pakiecie posiada mniej niż połowa użytkowników. Większość użytkowników deklaruje, że jest zadowolona z usług wiązanych.

grafika
grafika
grafika

Pojęcie sieci 5G znane jest zdecydowanej większości Polaków. Jedynie 13 proc. badanych twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z tym pojęciem. Osoby korzystające z telefonii komórkowej w większości przypadków są zadowolone z parametrów sieci, z której dotychczas korzystają.

grafika

28 proc. Polaków dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych w ciągu ostatniego roku, w tym głównie większą liczbę ofert (62 proc.) i dynamiczny rozwój technologii (60 proc.). Nieco mniejszy odsetek (18 proc.) dostrzega zmiany negatywne, ze wzrostem cen na pierwszym miejscu (53 proc.).

grafika
grafika

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej w listopadzie 2020 r., techniką CAWI (ankiety internetowe), wśród klientów indywidualnych w wieku 15+. Próba losowo-kwotowa, warstwowana ze względu na lokalizację, wiek i płeć, N=2104.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele