Transmisje sportowe w telewizji publicznej zwiększają PKB

Europejska Unia Nadawców (EBU) zamówiła raport dotyczący wpływu transmisji sportowych w telewizjach publicznych na gospodarkę. Z badania Oxford Economics wynika, że ta działalność nadawców zwiększyła produkt krajowy brutto Europy o 4,9 mld euro. Pozwoliła też na utrzymanie 60 tys. miejsc pracy w 2022 roku.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Transmisje sportowe w telewizji publicznej zwiększają PKB

Analiza objęła między innymi koszty zakupu praw telewizyjnych, produkcję transmisji, wydatki technologiczne, a także konsumpcyjne osób zaangażowanych w tą działalność. Zbadano także wpływ niekodowanych transmisji w mediach publicznych na popularność sponsoringu danych dyscyplin sportowych.

- Ten raport pokazuje, jak ważne są media publiczne dla ekosystemu sportowego w Europie. Dzięki łącznej potencjalnej widowni wynoszącej miliard ludzi, nasi członkowie dbają o to, aby sport miał jak największe zasięgi. Inspiruje to kolejne osoby do jego uprawiania - stwierdził Glen Killane, dyrektor wykonawczy Eurovision Sport.

Szczegółowe wyniki badania

Z raportu Oxford Economics wynika, że sama produkcja i nadawanie transmisji sportowych przez nadawców publicznych przyczyniła się do wzrostu PKB Europy o około 0,9 mld euro i dała 5 tys. miejsc pracy. Przeciętny pracownik obsługujący takie treści wygenerował wartość ekonomiczną w wysokości 166 tys. euro, a więc znacznie powyżej średniej regionalnej.

Policzono także wpływ pośredni na gospodarkę. Wydatki członków EBU na towary i usługi, w tym kamery, prawa telewizyjne, usługi montażowe i gastronomiczne dały dodatkowe 2,7 mld euro PKB i 38 tys. miejsc pracy w regionie. Kluczową rolę odegrały tutaj koszty licencji.

Dzięki wydatkom pracowników obsługujących transmisje sportowe i osób powiązanych pośrednio z tą częścią gospodarki, PKB zwiększył się o dodatkowe 1,4 mld euro. Dało to ponad 16 tys. miejsc pracy.

Sportowy serwis streamingowy od EBU

W lutym Europejska Unia Nadawców uruchomiła bezpłatny serwis streamingowy ze sportem – Eurovision Sport. Usługa jest dostępna w całej Europie na komputerach, a także urządzeniach mobilnych z systemami Android oraz iOS. W dalszej perspektywie usługa ma pojawić się na telewizorach Smart TV.

Nowy serwis streamingowy pokazuje relacje z wielu sportów olimpijskich, od lekkoatletyki po gimnastykę, narciarstwo, pływanie i wiele innych. W planach są transmisje z Mistrzostw Świata z poszczególnych dyscyplin, jak i z Mistrzostw Europy. W niektórych przypadkach będą to mistrzostwa krajowe. Platforma zapowiada, że zapewni równość płci wszystkich treści sportowych. W ofercie będzie więc tyle samo transmisji z udziałem zawodniczek i zawodników.

Najbardziej atrakcyjne prawa sportowe, takie jak Liga Mistrzów, Premier League, Formuła 1 są w posiadaniu dostawców płatnej telewizji i serwisów streamingowych. Niekiedy dzięki sublicencjom, wybrane mecze najpopularniejszych lig są oferowane przez nadawców publicznych bezpłatnie. Tak było na przykład ze spotkaniami Ligi Mistrzów w TVP. Telewizja Polska pozyskała sublicencję od Telewizji Polsat. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej