Edipresse: Badanie PBC to w tej chwili najlepsze badanie czytelnictwa

- Głosy podważające jakość badań PBC wysuwane są głównie przez agencje mediowe. Jest to element negocjacji - wiadomo nie od dziś, że dużo łatwiej jest agencjom negocjować na podstawie danych ZKDP - mówi nam Krzysztof Mijakowski, szefa działu analiz i planowania mediów wydawnictwa Edipresse.

Krzysztof Lisowski
Krzysztof Lisowski
Udostępnij artykuł:
Edipresse: Badanie PBC to w tej chwili najlepsze badanie czytelnictwa
Shutterstock.com

Na początku listopada br. informowaliśmy o tym, że tygodnik „Wprost” zastanawia się nad całkowitą rezygnacją z Polskich Badań Czytelnictwa. - Są zbyt drogie i nie oddają czytelnictwa wydań elektronicznych - twierdzi Point Group. Szef PBC na łamach Wirtualnemedia.pl bronił badania. - Mamy 90 nowych zmiennych i prowadzimy zaawansowane testy pomiaru wydań cyfrowych - mówił nam w ubiegłym tygodniu Waldemar Izdebski, prezes PBC. O pracach nad zmianami w badaniu rozmawialiśmy także z Wiesławem Podkańskim, prezesem Izby Wydawców Prasy, która jest partnerem PBC (więcej na ten temat).

- Badanie PBC mimo swoich niedoskonałości jest w tej chwili najlepszym badaniem mierzenia czytelnictwa prasy, jakie możemy przeprowadzić. Śmiem twierdzić, że jest jednym z najlepszych badań dotyczących mediów przeprowadzonych w Polsce. Nieprzypadkowo na naszej próbie działa NetTrack, a także ważony jest panel Megapanelu Gemiusa. Problem z PBC polega na tym, że prasa jest mierzona „dwuwalutowo”, ponieważ dochodzą jeszcze dane sprzedaży prasy ZKDP, które niektórzy próbują zestawić, a tego robić nie można, ponieważ jest to łączenie dwóch zupełnie rożnych rzeczy - mówi w rozmowie z nami Krzysztof Mijakowski, szefa działu analiz i planowania mediów Edipresse.

- Głosy podważające jakość tych badań wysuwane są głownie przez agencje mediowe (jako element negocjacji - wiadomo nie od dziś, że dużo łatwiej jest agencjom negocjować na podstawie danych ZKDP. Z drugiej strony te same agencje bardzo chętnie korzystają z danych PBC przy tworzeniu prezentacji dla klientów (różnego rodzaju tablice dwuwymiarowe) i wtedy głosy o bezcelowości tworzenia tego badania przycichają. Co do sprzedaży „elektronicznej”, to stanowi ona obecnie w Polsce w dalszym ciągu margines ogółu sprzedaży - także nie przeceniałbym tego kanału dystrybucji, co nie znaczy że wewnątrz IWP i PBC nie tworzone są projekty dostosowania PBC do wciąż zmieniających się warunków rynkowych - podkreśla Mijakowski.

- Właśnie w tej chwili jesteśmy w trakcie przeprowadzania takich zmian, o efektach których rynek dowie się już niedługo. Nie chciałbym komentować decyzji innych wydawców prasy, ale to, że jeden dom wydawniczy "wychodzi" z badania (zdarzyło się to już wiele razy wcześniej) nie świadczy od razu, że to badanie jest złe i na podstawie tego nie wyciągałbym pochopnych wniosków, zwłaszcza że kilkudziesięciu wydawców w tym badaniu pozostało - mówi Krzysztof Mijakowski.

Warto przypomnieć, że PBC jest jednym z największych badań czytelnictwa prasy na świecie, zbierającym rocznie ok. 42 tys. wywiadów próby imiennej. Badanie PBC dostarcza danych o zasięgu i czytelnikach 180 tytułów prasowych różnej periodyczności. Właścicielem spółki Polskie Badania Czytelnictwa jest ZKDP - Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online