TVP i Canal+ mają przedłużyć o dwa sezony umowę na transmisje PKO BP Ekstraklasy, kluby się zgodziły

Według nieoficjalnych informacji spółka zarządzająca piłkarską PKO BP Ekstraklasą ma w najbliższym czasie podpisać umowę z Canal+ Polska i Telewizją Polską dotyczącą transmisji w sezonach 2021/2022 i 2022/2023. W poniedziałek na taki kontrakt zgodzili się udziałowcy Ekstraklasy. Władze Ekstraklasy SA, spółki prowadzącej rozgrywki najwyższej klasy piłkarskiej, zdecydowały także, że w rozpoczynającym się 21 sierpnia sezonie 2020/21 wśród 16 klubów ponownie podzielona zostanie kwota 225 milionów złotych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
TVP i Canal+ mają przedłużyć o dwa sezony umowę na transmisje PKO BP Ekstraklasy, kluby się zgodziły

Tygodnik „Piłka Nożna” i Roman Kołtoń na swoim kanale youtube’owym Prawda Futbolu podali, że rozmowy o przedłużeniu umowy na transmisje PKO BP Ekstraklasy na sezony 2021/2022 i 2022/2023 są bardzo zaawansowane. Kontrakt ma zostać podpisany w bieżącym tygodniu. Nadawcy i spółka Ekstraklasa nie przekazali na razie żadnych informacji na ten temat.

Według ustaleń „Piłki Nożnej” i Kołtonia warunki finansowe nowej umowy mają być podobne jak obecnej, obejmującej sezony 2019/2020 i 2020/2021. Nieoficjalnie informowano, że Canal+ Polska za prawa płaci 180 mln zł rocznie, a TVP 40 mln zł. W tych kwotach zawiera się ok. 25 mln zł kosztów produkcji transmisji realizowanych przez spółkę zależną Ekstraklasy.

W kanałach sportowych Canal+ są emitowane wszystkie mecze PKO BP Ekstraklasy, a w TVP - po jednym z każdej kolejki, a także skróty wszystkich.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/canal-odchodza-paulina-czarnota-bojarska-adam-westfal-maciej-murawski-i-kazimierz-wegrzyn,7170498394310785a ##

Jest zgoda klubów, przeciw tylko Wisła Kraków

W połowie maja rada nadzorcza Ekstraklasy wyznaczyła prezesa Marcina Animuckiego do rozmów z Platformą Canal+ i Telewizją Polską w sprawie realizacji obecnego kontraktu na transmisje tych rozgrywek. Od początku jednym z rozważanych wariantów było to, że jego warunki się nie zmienią, za to zostanie automatycznie przedłużony o kolejne dwa sezony.

Szef TVP Sport Marek Szkolnikowski w Kanale Sportowym ocenił, że przedłużenie kontraktu o dwa lata nie jest dobrym rozwiązaniem dla TVP. - Te rozmowy jeszcze przed nami, będą trudne - stwierdził. Przyznał, że nie jest zadowolony z kilku elementów obecnej umowy. Zwrócił uwagę, że publiczny nadawca z trzynastu kolejek PKO Ekstraklasy w sezonie pokazuje mecze trzeciego wyboru, które nie są na tyle atrakcyjne, żeby transmitować je nie tylko w TVP Sport, lecz także TVP1 lub TVP2. W tej ostatniej stacji ligowe mecze nie notowały dużej oglądalności. - I nie jestem zadowolony z wysokości kontraktu, bo uważam, że powinien być niższy - dodał Szkolnikowski.

W poniedziałek nad propozycją zawarcia umowy z Canal+ i Telewizją Polską na kolejne dwa sezony głosowali udziałowcy Ekstraklasy: 16 klubów uczestniczących w tych rozgrywkach w nowym sezonie oraz Polski Związek Piłki Nożnej.Jak poinformował „Przegląd Sportowy”, upoważnili władze spółki do podpisania nowego kontraktu. Przeciw była tylko Wisła Kraków, ale jej wniosek o przerwanie obrad przepadł, bo nie poparli go inni udziałowcy.

- Wygląda na to, że Ekstraklasa, która od większości swoich akcjonariuszy wymaga decydowania o kontrakcie (bez przetargu!) na prawie pół miliarda bez choćby kilku godzin na analizę, innych od tygodni informuje o każdym szczególe negocjacji. Niebywałe - skomentował w poniedziałek rano na Twitterze Tomasz Jażdżyński, współwłaściciel Wisły.

225 mln zł dla klubów za ostatni sezon

W drugiej połowie lipca spółka Ekstraklasa poinformowała, że kluby grające w zakończonym właśnie sezonie PKO BP Ekstraklasy otrzymały od niej rekordową kwotę 225 mln zł. Mistrz Legia Warszawa dostał 31,3 mln zł, wicemistrz Lech Poznań - 26,45 mln zł, a trzeci Piast Gliwice - 20,9 mln zł.

Zdecydowana większość środków Ekstraklasy pochodzi z umowy z Canal+ Polska i Telewizją Polską. Dodatkowo spółka zarabia z umów sponsorskich.

Z początkiem minionego sezonu sponsorem tytularnym rozgrywek został PKO Bank Polski, a mająca poprzednio taki status marka Lotto została sponsorem głównym. W lipcu ub.r. partnerem oficjalnym rozgrywek został Stihl, a w październiku - Orlen.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/canal-polska-debiut-gielda-wartosc-emisji-to-dobry-moment-wejscia-na-rynek-opinie,7170506566350977a ##

Od połowy 2018 do połowy ub.r., kiedy obowiązywała jeszcze poprzednia umowa na transmisje o niższej wartości, grupa kapitałowa Ekstraklasa zanotowała wzrost przychodów o 10,5 proc. do 229,9 mln oraz 7,12 mln zł zysku netto (wobec 4,17 mln zł rok wcześniej). 68,4 proc. wpływów dała jej sprzedaż praw mediowych (głównie nadawcom telewizyjnym), 15,1 proc. - produkcja transmisji przez spółkę zależną Ekstraklasa Live, a 8,5 proc. pochodziło od sponsorów.

Ekstraklasa piłkarska: ponownie 225 milionów złotych dla klubów

Władze Ekstraklasy SA, spółki prowadzącej rozgrywki najwyższej klasy piłkarskiej, zdecydowały, że w rozpoczynającym się 21 sierpnia sezonie 2020/21 wśród 16 klubów ponownie podzielona zostanie kwota 225 milionów złotych.

To suma, jaka trafia na konta klubów z wpływów ze sprzedaży scentralizowanych praw mediowych i marketingowych.

"Ekstraklasa jako spółka zarządzająca scentralizowanymi prawami mediowymi i marketingowymi ligi działa w interesie wszystkich klubów i dąży do tego, by pula wpływów do podziału z tego tytułu była możliwie jak najwyższa. Mimo bardzo trudnej sytuacji w związku z pandemią, zrealizowaliśmy na rzecz klubów wszystkie zaplanowane wypłaty za sezon 2019/20 o łącznej wartości 225 mln zł i planujemy tego dokonać także w nachodzącym sezonie" - powiedział prezes spółki Marcin Animucki po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, tj. klubów i PZPN.

Rada Nadzorcza ESA zdecydowała, że podział środków odbędzie się według tych samych zasad, co w ostatnim sezonie.

Jak przypomniano w komunikacie, blisko połowa - dokładnie 44 proc. - wypłacanych środków zostanie rozdystrybuowana między kluby po równo. Pozostałe zostaną podzielone wg zasady: 20 proc. za miejsce w rankingu historycznym, 18 proc. za zajęte miejsce w tabeli na koniec sezonu, 14 proc. dla czterech drużyn występujących w rozgrywkach UEFA, zaś 0,5 proc, tj. 750 tys. zł. przypadnie klubom z dolnej ósemki z opłaty solidarnościowej.

Ponadto wypłacone zostanie także wsparcie o wartości 750 tys. złotych dla drużyny, która spadnie do 1. ligi.

W nadchodzącym sezonie ESA zamierza też przekazać 17 mln zł na szkolenie młodych piłkarskich talentów (2,5 proc. dzielonych środków), z czego ok. 5,6 mln zł trafi do klubów w ramach programu Pro Junior System.

Dodatkowo w poniedziałek ustalono, że spółka dofinansuje testy na obecność koronawirusa, przekazując klubom na ten cel 1,6 mln zł, czyli po 100 tys. złotych na klub.

"Pandemia i konieczność działania według nowych zasad sprawiły, że kluby mają większe wydatki, m.in. muszą stosować specjalny reżim sanitarny, ale też prowadzić testy na obecność koronawirusa, by zapewnić bezpieczeństwo podczas treningów i rozgrywek. W minionym sezonie zostały one sfinansowane przez PZPN, w tym zaproponowaliśmy klubom, że dołożymy z naszego budżetu środki na dofinansowanie tych kosztów. Wszystkim nam zależy, aby rozgrywki PKO BP Ekstraklasy odbyły się w zaplanowany sposób i przy zachowaniu bezpieczeństwa zaangażowanych osób" – dodał prezes Ekstraklasy SA.

Nowy sezon PKO BP Ekstraklasy startuje w najbliższy piątek 21 sierpnia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online