Ceny w sklepach spożywczych zmieniają się często - sieci handlowe nawet dwa razy w tygodniu wprowadzają różne promocje, a czasami bywają promocje na jeden dzień. Nawet jeśli nie ma promocji przed dłuższy czas, to w warunkach wysokiej inflacji można spodziewać się częstszych podwyżek ceny towaru. W dyskontach część mamy też do czynienia z asortymentem sezonowym i akcjami specjalnymi. Oznacza to konieczność drukowania cenówek i ich wymiany. Nie zawsze się to udaje z sukcesem, co powoduje skargi klientów, gdy okazuje, że cena przy kasie jest inna niż ta podana przy regale z towarem.
Rozwiązaniem na te problemy jest wprowadzenie elektronicznych etykiet cenowych. Już dekadę temu stosowała je sieć super- i hipermarketów Tesco, która w 2021 r. zniknęła z polskiego rynku. Teraz elektroniczne cenówki stają się coraz powszechniejsze w handlu spożywczym co jest elementem unowocześniania sklepów wielkopowierzchniowych.

W drugiej połowie kwietnia br. śmiałą deklarację złożył mający ponad 850 sklepów w Polsce Lidl. Firma zapowiedziała, że do końca sierpnia br. wdroży system elektronicznych etykiet we wszystkich placówkach w naszym kraju. Obecnie stosowane są one już w ponad 200 sklepach sieci. Znajdziemy je np. we wszystkich placówkach w Poznaniu oraz licznych placówkach w Warszawie czy Wrocławiu.
Jak wyglądają elektroniczne oznaczenia cenowe w Lidlu? Są one bardzo podobnie do klasycznych ramek przy półkach z towarem, w których umieszczane są informacje o produkcie i jego cenie. Dzięki dużym cyfrom i literom treść ramki jest dobrze widoczna.
Kaufland, Auchan i Żabka stawiają na elektroniczne etykiety
Siostrzany Kaufland stosuje elektroniczne etykiety w swoich sklepach na działach z owocami, warzywami i kwiatami. - Zaletą tego rozwiązania jest automatyczna aktualizacja cen czy kraju pochodzenia produktów, która minimalizuje ryzyko błędu, ułatwia codzienną pracę sklepom, a także pozwala zredukować zużycie papieru oraz tonerów w drukarkach, co ma z kolei pozytywne przełożenie na środowisko – mówi Wirtualnemedia.pl Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska.

Jak się dowiedzieliśmy, testy elektronicznych cenówek w wybranych sklepach prowadziła też sieć Biedronka, ale na razie nie zdecydowała się wprowadzić ich na stałe. Podobna sytuacja ma miejsce w sieci Carrefour.
Większe plany dotyczące cyfrowych cenówek ma Auchan. Firma jesienią ub.r. wdrożyła to rozwiązanie w hipermarkecie Katowice 3 Stawy oraz w supermarkecie przy ul. Sokołowskiej w Warszawie. Po zakończeniu fazy pilotażowej ma zostać określony konkretny plan wdrożenia systemu w pozostałych lokalizacjach sieci Auchan, co prawdopodobnie wydarzy się wkrótce. Firma na razie nie podaje informacji na ten temat.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lidl-biedronka-gazety-magazyny-koniec-prasa-kioski,7169665002088065a ##
Elektroniczne cenówki znajdziemy nie tylko w dużych sklepach, ale też w tych osiedlowych. Takie etykiety funkcjonują obecnie w 200 sklepach Żabka, we wszystkich ponad 50 autonomicznych sklepach Żabka Nano oraz w dwóch sklepach Żabka Eko Smart - w Poznaniu i w Łodzi.

- W każdym nowo otwieranym sklepie Żabka Nano elektroniczne cenówki również będą wykorzystywane. Nie wykluczamy także wdrożenia tego rozwiązania w przyszłości w większej liczbie sklepów naszej sieci - informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Żabki. Sieć liczy już ponad 9 tys. placówek w całym kraju.
Jakie są zalety cyfrowych etykiet?
Stosowanie elektronicznych etykiet cenowych ma wiele zalet, wśród których bardzo istotny jest aspekt ekologiczny. - Korzystając z nich w sklepach naszej sieci oszczędzamy papier, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów naszej firmy w zakresie ochrony środowiska. Co ważne, pobierają one prąd jedynie podczas zmiany prezentowanej ceny, zaś samo wyświetlanie cen nie wymaga energii elektrycznej, dzięki czemu cenówka jest w stanie pracować na jednej baterii aż do 10 lat. Elektroniczne cenówki mogą być wykorzystywane przez kilkanaście lat, a następnie zostać odnowione i służyć przez kolejne kilkanaście lat – informuje nas przedstawiciele Żabki.

Znaczenie ma też oszczędność czasu, bo pracownicy nie muszą poświęcać go na drukowanie i wymianę etykiet papierowych. Cyfrowe etykiety gwarantują też aktualności ceny dzięki integracji cenówek z systemem kasowym oraz możliwość zwinnego zarządzania promocjami w sklepie. Promocje na wybrane produkty można wprowadzić w każdej chwili - poprzez aktualizację ich cen jedynie w systemie kasowym, ponieważ informacje na cenówkach elektronicznych zaktualizują się automatycznie.
System wdrażany w Auchan pozwala na zmianę nawet do 10 tys. cen w ciągu godziny. Weryfikacja poprawności działania systemu zajmuje pracownikowi kontrolującemu określony obszar cen około 30 minut dziennie.
Niektóre sieci handlowe nie planują wprowadzenia elektronicznych etykiet - Z uwagą analizujemy dostępne na rynku rozwiązania, jednak na ten moment nie planujemy zastosowania elektronicznych cenówek w naszych sklepach – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Netto. Testów cyfrowych cenówek w Polsce nie prowadzi też sieć Aldi, ale ich pilotaż jest wprowadzony przez tę firmę w Niemczech.










