Emocje, zaangażowanie, storytelling i ryzyko - Wojciech Dagiel o Cannes Lions 2013 (fotorelacja)

- Tegoroczne werdykty w Cannes Lions pokazały, że dziś liczą się przede wszystkim kampanie, które zmieniają ludzi i ich postawy oraz wpływają na ich życie - ocenia Wojciech Dagiel z Havas Worldwide Warsaw. Zapraszamy na jego fotorelację z festiwalu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
grafika

Wojciech Dagiel na festiwalu Cannes Lions 2013

To była 60. rocznica pierwszego festiwalu, na którą sprzedano aż 12 tysięcy akredytacji. Dla porównania - 60 lat temu na Cannes Lions przyjechało... 300 osób.

grafika

Program festiwalowy z 1961 roku

grafika

Statuetka Cannes Lions z 1988 roku

Emocje i zaangażowanie

Tegoroczne werdykty pokazały, że dziś liczą się przede wszystkim kampanie, które zmieniają ludzi i ich postawy oraz wpływają na ich życie. Kampanie te przede wszystkim angażują odbiorców na poziomie emocjonalnym, dając im przy tym możliwość aktywnego włączenia się i działania. Insighty, na których są budowane, są uniwersalne, wręcz globalne. Utożsamić się z nimi może każdy człowiek niezależnie od tego, gdzie mieszka. Przykładem mogą być dwie najbardziej spektakularne kampanie  „Dumb Ways to Die” dla metra w Melbourne oraz „Real Beauty Sketches” marki Dove. Te kampanie poruszają, a w przypadku Dove można powiedzieć, że nawet wzruszają (przeczytaj o nich więcej i obejrzyj ich prezentacje).

Bob Geldof podczas specjalnego wykładu w Havas Cafe zorganizowanego przez Havas powiedział, że to jedyna droga do tego, by konsumenci znów dostrzegli wartość emocjonalną w marce. Kiedyś był to standard. Przykład? Za marką Levi’s stał bunt, który kupowało się wraz z parą jeansów. Dziś? Ta dawniej kultowa marka nie generuje żadnej wartości emocjonalnej. Nie wiadomo, za co ją kochać.

grafika

Bob Geldof w Havas Cafe podczas Cannes Lions

grafika

Donald Gunn w Havas Cafe

Obecnie konsumenci i marki powinni prowadzić nieustanny dialog. Człowiek jest w stanie porozumieć się z drugim człowiekiem, a nie z pozbawionym osobowości logotypem. W Polsce tego typu podejście to ciągle rzadkość. Pewnie dlatego, że skupiamy się głównie na komunikacji poprzez cenę. A ona nie rozpala emocji.

Storytelling

To trend który rozwija się już od kilku lat - można zauważyć, że w przypadku zachodnich kampanii dojrzał i się ugruntował. Storytelling było słowem powtarzanym niczym mantra prawie na każdym wykładzie. Dziś każdy chce usłyszeć wciągającą, ciekawą opowieść o marce, produkcie, konsumencie, która sama się poniesie i będzie funkcjonować w dowolnym kanale komunikacji.

Współpraca i ryzyko

Alexis Nasard, chief marketing officer Heineken na Europę Zachodnią, powiedział, że wielkie kampanie mogą powstać tylko przy ścisłej współpracy i porozumieniu pomiędzy klientem a agencją. Podkreślił fakt, że jeśli klient naprawdę potrzebuje kreatywnego rozwiązania, powinien wyraźnie powiedzieć o tym agencji. Według jego definicji kreatywność to decyzyjność połączona z ryzykiem. Nawiązał też do tego, że decyzji o tym, co realizować, nie podejmuje się na podstawie badań, tylko kierując się własną intuicją. Często jego decyzje stoją wręcz w sprzeczności z wnioskami wynikającymi z badań. Amir Kassaei, chief creative officer DDB Worldwide, podczas swojego wykładu dla Young Creatives powiedział, że o dobrym pomyśle świadczy przerażona twarz klienta podczas prezentacji. To znak, że dotykamy prawdziwej kreatywności, w którą też, jego zdaniem, wpisane jest ryzyko.

Nie bójmy się więc ryzykować - to apel zarówno do klientów, jak i agencji, którym zależy na ponadprzeciętnych projektach rozpoczynających nową erę komunikacji w warunkach niespotykanych dotąd możliwości interakcji pomiędzy marką a konsumentem.

grafika

Prezentacja „Culture as a creative catalyst”: Steve Stoute i Sean „Diddy” Combs

grafika

Tuż przed galą finałową

grafika

Koncert Lianne La Havas w Havas Cafe

grafika

Gala finałowa

grafika

Prezentacja „Being the underdog - building an Identity through Creativity”

 

Tekst i zdjęcia:Wojciech Dagiel, chief creative oficer w Havas Worldwide Warsaw

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu