Empik już w połowie e-commerce’owy, z 32 nowymi salonami i 27 mln zł zysku

Grupa kapitałowa Empik w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 17,3 proc. do 2,12 mld zł, już 48 proc. sprzedaży realizuje przez internet. Rok zakończyła z 32 nowymi salonami stacjonarnymi i 26,77 mln zł zysku netto. W br. chce uruchomić 40 sklepów.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Empik już w połowie e-commerce’owy, z 32 nowymi salonami i 27 mln zł zysku

W pionie detalicznym, który jest zdecydowanie największą częścią biznesu grupy Empik, jej przychody zewnętrzne zwiększyły się z 1,57 do 1,85 mld zł, a zysk EBITDA - z 97,39 do 176,91mln zł.

W komunikacie prasowym firma podała, że w ub.r. już 48 proc. wartości sprzedanych produktów i usług (wskaźnik GMV) zrealizowała przez internet. Silnikiem napędowym e-commerce jest dla niej działająca od trzech lat usługa subskrypcyjna Empik Premium obejmująca przede wszystkim darmową dostawę zakupów ze sklepu internetowego Empiku.

We wrześniu 2020 roku rozszerzono ją o opcję Empik Premium Free, która zastąpiła program lojalnościowy Mój Empik mający wtedy ponad 5 mln użytkowników.

- Pandemia jedynie przyspieszyła zmiany, na które my jako Empik postawiliśmy już kilka lat temu, skupiając się na rozwiązaniach omnichannel i spójności doświadczenia w sprzedaży tradycyjnej i e-commerce - podkreśla Ewa Szmidt-Belcarz, prezeska grupy Empik.

Natomiast na platformie Empik.com rozwijano marketplace dla zewnętrznych sprzedawców, który w ub.r. zapewnił jedną piątą jej przychodów. - Tylko w ciągu dwunastu miesięcy do platformy EmpikPlace dołączyło blisko 1200 nowych sklepów partnerskich. Jednocześnie nastąpił dalszy wzrost udziału aplikacji mobilnej w procesie zakupowym. Sprzedaż w tym kanale osiągnęła dynamikę +77 proc. - opisuje Karol Ignatowicz, dyrektor ds. e-commerce i zarządzania wartością klienta.

Do grupy należą też m.in. platforma internetowa Going z biletami oraz Empik Foto oferująca odbitki zdjęć. Ta pierwsza osiągnęła w ub.r. wzrost sprzedaży o ponad 30 proc. w porównaniu do okresu przed covidem, a wyniki sprzedażowe tej drugiej w Czechach, Słowacji i Rumunii urosły o 63 proc.

Natomiast platforma subskrypcyjna Empik Go z ebookami, audiobookami i podcastami na koniec ub.r. przekroczyła poziom 300 tys. użytkowników.

Po stronie kosztowej rozwój e-commerce widać m.in. we wzroście wydatków logistycznych ze 118,55 do 137,94 mln zł.

grafika

Po lockdownach klienci wrócili do Empików

Na koniec ub.r. sieć stacjonarna firmy liczyła 326 placówek, w ciągu roku otworzono 21 salonów Empik i 11 Papiernik by Empik. - Otworzyliśmy 21 nowych salonów, zwiększając nasz geograficzny zasięg w mniejszych ośrodkach miejskich, ale również rozwijaliśmy się w lokalizacjach ulicznych w tzw. sypialniach dużych miast - tłumaczy Ewa Szmidt-Belcarz.

Z drugiej strony firma rezygnowała z lokalizacji w ścisłym centrum Warszawy: w połowie 2020 roku zamknęła salon pasażu handlowym Wars Sawa Junior (znanym też jako Domy Towarowe Centrum), a wiosną br. - salon przy rondzie de Gaulle’a.

Przychody ze sprzedaży w salonach stacjonarnych wyniosły w ub.r. 1,05 mld zł (nie podano, o ile zmieniły się rok do roku). Natomiast pozapracownicze koszty utrzymania tych punktów zwiększyły się z 47,05 do 49,03 mln zł.

grafika

- Po okresie obostrzeń, w miarę odmrażania gospodarki, następowała stopniowa poprawa sytuacji ekonomicznej i wzrost popytu. W 2021 roku, w którym salony Empik działały już bez znaczących ograniczeń, obserwowaliśmy powrót klientów do zakupów stacjonarnych. Sprzedaż w tym kanale zaczęła się szybko odbudowywać, przy równoległym dalszym wzroście przychodów e-commerce - relacjonuje szefowa Empiku.

W br. firma chce otworzyć 40 sklepów.

Wydawnictwa wyszły na plus

Pion hurtowy grupy Empik, obejmujący m.in. dystrybutora książkowego Platon i prasowego Pol Perfect, osiągnął wzrost przychodów zewnętrznych z 201,66 do 228,47 mln zł i zysku EBITDA z 11,91 do 17,3 mln zł.

Natomiast Grupa Wydawnicza Foksal, w skład której wchodzą oficyny książkowe W.A.B., Buchmann i Wilga, przy wzroście wpływów ze 119,93 do 135,03 mln zł (z czego te od klientów zewnętrznych zwiększyły się z 34,46 do 40,85 mln zł) poprawiła wynik EBITDA z 556 tys. zł straty do 9,92 mln zł zysku.

grafika

Ubyło 260 pracowników, 33 mln zł z tarczy finansowej

Średnie zatrudnienie w grupie Empik wynosiło w ub.r. 1 807 pracowników, wobec 2 070 w 2020 roku. Przy czym koszty pracownicze zwiększyły się z 204,24 do 269,28 mln zł, z czego wydatki na wynagrodzenia - z 202,59 do 242,03 mln zł. Wzrosły też nakłady marketingowe - z 64,77 do 66,31 mln zł.

Wiosną ub.r. Empik dostał 52,7 mln zł pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy finansowej dla dużych firm. 33,28 mln zł zostało umorzone, a resztę spółka spłaciła pod koniec października.

Dodatkowo odwróciła odpis w kwocie 11,79 mln zł dotyczący jednej ze spółek zależnych. W efekcie pozostałe wpływy operacyjne grupy poszły w górę z 5,78 do 53,47 mln zł.

27 mln zł zysku netto

Wynik operacyjny firmy zwiększył się z 21,86 mln zł straty do 63,12 mln zł zysku. Rentowność grupy poprawił jeszcze spadek wydatków finansowych z 70,86 do 39,81 mln zł (w ub.r. firma nie poniosła żadnych kosztów zmian kursów walutowych, za to rok wcześniej było to 37,4 mln zł).

W efekcie wynik netto poszedł w górę z 90,27 mln zł straty do 26,77 mln zł zysku. - W roku 2021 znacząco poprawiły się wyniki finansowe wszystkich spółek z Grupy, w tym również tych szczególnie mocno dotkniętych wpływem pandemii COVID-19 w 2020 (Grupa Wydawnicza Foksal, Going, Polperfect) - stwierdzono w sprawozdaniu.

W ciągu roku zadłużenie netto grupy Empik, na które składają się głównie leasingi, kredyt bankowy i pożyczka od właściciela - Bookz Holding, zmalało z 603,25 do 577,12 mln zł. Przy czym kwota pożyczki zwiększyła się ze 187,66 do 196,1 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu