Przychody sprzedażowe Endemol Shine Polska od klientów krajowych poszły w górę rok do roku z 59,31 do 76,39 mln zł, a wpływy z zagranicy zmalały z 12,71 do 11,52 mln zł.
Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS wyliczyła, że w ub.r. zrealizowała następujące produkcje:- dla Telewizji Polskiej: 17. i 18. sezon „Postaw na Milion”, czwarty sezon „The Wall. Wygraj Marzenia” oraz pierwsze sezony programu „Gotowi do gotowania. Start!” i serialu „Stulecie Winnych”,- dla Polsatu: 11. i 12. serię „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, drugi sezon „Śpiewajmy Razem. All Together Now” oraz film kinowy „Jak poślubić milionera”,- dla TVN: dwa sezony „Big Brothera”, dziewiąty sezon „MasterChef” i czwarty sezon „MasterChef Junior”.
W swoim studiu Endemol Shine Polska nagrywał też dla nadawców zagranicznych dwa programy: „The Wall” (dla klientów z Finlandii, Danii i Wielkiej Brytanii) i „All Together Now” (dla klienta z Rumunii).

Ponadto firma, jak zaznaczyła w sprawozdaniu, kontynuowała „świadczenie usług tworzenia, rozwijania i międzynarodowej obsługi oprogramowania dla formatów z katalogu Endemol Shine Group”.
Koszty wzrosły o 30 proc.
W ub.r. Endemol Shine Polska poniósł 90,54 mln zł wydatków operacyjnych, po wzroście o 30,1 proc. z 69,61 mln zł w 2018 roku. Nakłady na usługi obce poszły w górę z 57,02 do 66,19 mln zł, na wynagrodzenia - z 13,24 do 17,68 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 147,8 do 157,9 tys. zł.
W ub.r. stałe zatrudnienie w firmie wynosiło 16,5 etatów, wobec 15,4 rok wcześniej. Przy poszczególnych produkcjach spółka współpracuje też z wieloma osobami na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wydatki na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 1,78 do 2,75 mln zł, koszty amortyzacji - z 587,1 do 758,9 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 388,4 do 394,9 tys. zł. Natomiast wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w górę z -3,98 do 2,12 mln zł.

„Fiasko hubu dla ‘Big Brothera’”
Wyższy wzrost kosztów niż przychodów przełożył się na spadek rentowności Endemol Shine Polska. Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 1,22 mln zł zysku do 1,44 mln zł straty, wynik operacyjny - z 1,09 mln zł zysku do 1,56 mln zł straty, wynik brutto - z 663,8 tys. zł zysku do 2,16 mln zł straty, a wynik netto - z 645 tys. zł zysku do 2,16 mln zł straty.
- W 2019 roku ponieśliśmy stratę głównie z powodu braku pełnego wykorzystania hubów „The Wall” i „All Together Now”. Nie powiodła się także próba stworzenia kolejnego huba dla produkcji „Big Brother” - wyjaśniła firma w sprawozdaniu.

Centra produkcyjne dla formatów takich jak „Big Brother” czy „Fear Factor” Endemol Shine Polska zapowiadał w połowie 2018 roku. - Są to jedne z najstarszych formatów, które są wciąż eksploatowane na świecie i zainteresowanie nimi powraca także w Polsce - argumentowała wtedy spółka.
Jedynym udziałowcem firmy jest holenderski Endemol Shine OpCo Holding. W lipcu br. sfinalizowano przejęcie koncernu Endemol za ok. 2,2 mld dolarów przez francuską grupę produkcyjno-dystrybucyjna Banijay.
Epidemia wstrzymała produkcje

W połowie marca br. w związku z epidemią koronariwusa nadawcy telewizyjni wstrzymali emisję programów rozrywkowych z publicznością, do drugiej połowy maja obowiązywały przepisy w praktyce uniemożliwiające pracę na planach zdjęciowych. Endemol Shine Polska musiał przerwać realizację wiosennego sezonu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, program wrócił dopiero w jesiennej ramówce Polsatu.
W połowie br. Endemol wznowił też produkcję kilku nowych programów i filmów. Na br. firma oprócz „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” planowała realizację dla nadawców z różnych krajów kolejnych serii „MasterChefa”, „MasterChef Junior”, „Postaw na Milion”, „Big Brothera” i „The Wall”, a także nowych produkcji.
W lipcu ruszyły zdjęcia do serialu „Rysa”, który Endemol realizuje na zlecenie Sony Pictures Television. Ponadto Endemol nawiązał współpracę z Netflixem, a w lipcu zaczął realizować dla TVP2 serial „Uzdrowisko”.

- Pomimo dużej nieprzewidywalności kontynuacja działalności spółki nie jest zagrożona, ponieważ mamy już zakontraktowane lub potwierdzone ponad 92 proc. budżetowanej na 2020 rok produkcji - poinformowała firma. - Chociaż w chwili publikacji niniejszego sprawozdania finansowego sytuacja ta wciąż się zmienia, wydaje się, że negatywny wpływ na handel światowy i na jednostkę może być poważniejszy niż pierwotnie oczekiwano. Kursy walut, z których korzysta jednostka, uległy osłabieniu, wartość akcji na rynkach spadła, a ceny towarów i usług ulegają znacznej fluktuacji /są znacznie niższe - zaznaczyła.
Endemol może liczyć na dalsze wsparcie ze strony swojego właściciela. - Spółka wykazuje ujemne kapitały własne wskutek skumulowanych strat z lat ubiegłych, więc bieżąca działalność Spółki finansowana jest głównie zobowiązaniami krótkoterminowymi wobec jedynego udziałowca, który potwierdził udzielenie wsparcia finansowego także w 2020 r. - opisano w sprawozdaniu.











