Endemol miał 2,2 mln zł straty w 2019 roku. Fiasko hubu dla „Big Brothera”

W ub.r. przychody produkującej seriale i programy telewizyjne firmy Endemol Shine Polska poszły w górę o 25,8 proc. do 89,1 mln zł, a jej wynik netto zmalał z 645 tys. zł zysku do 2,16 mln zł straty. Spółka podkreśla, że mimo epidemii zakontraktowała już 92 proc. przychodów zaplanowanych na br.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Przychody sprzedażowe Endemol Shine Polska od klientów krajowych poszły w górę rok do roku z 59,31 do 76,39 mln zł, a wpływy z zagranicy zmalały z 12,71 do 11,52 mln zł.

Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS wyliczyła, że w ub.r. zrealizowała następujące produkcje:- dla Telewizji Polskiej: 17. i 18. sezon „Postaw na Milion”, czwarty sezon „The Wall. Wygraj Marzenia” oraz pierwsze sezony programu „Gotowi do gotowania. Start!” i serialu „Stulecie Winnych”,- dla Polsatu: 11. i 12. serię „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, drugi sezon „Śpiewajmy Razem. All Together Now” oraz film kinowy „Jak poślubić milionera”,- dla TVN: dwa sezony „Big Brothera”, dziewiąty sezon „MasterChef” i czwarty sezon „MasterChef Junior”.

W swoim studiu Endemol Shine Polska nagrywał też dla nadawców zagranicznych dwa programy: „The Wall” (dla klientów z Finlandii, Danii i Wielkiej Brytanii) i „All Together Now” (dla klienta z Rumunii).

Ponadto firma, jak zaznaczyła w sprawozdaniu, kontynuowała „świadczenie usług tworzenia, rozwijania i międzynarodowej obsługi oprogramowania dla formatów z katalogu Endemol Shine Group”.

Koszty wzrosły o 30 proc.

W ub.r. Endemol Shine Polska poniósł 90,54 mln zł wydatków operacyjnych, po wzroście o 30,1 proc. z 69,61 mln zł w 2018 roku. Nakłady na usługi obce poszły w górę z 57,02 do 66,19 mln zł, na wynagrodzenia - z 13,24 do 17,68 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 147,8 do 157,9 tys. zł.

W ub.r. stałe zatrudnienie w firmie wynosiło 16,5 etatów, wobec 15,4 rok wcześniej. Przy poszczególnych produkcjach spółka współpracuje też z wieloma osobami na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wydatki na zużycie materiałów i energii zwiększyły się z 1,78 do 2,75 mln zł, koszty amortyzacji - z 587,1 do 758,9 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 388,4 do 394,9 tys. zł. Natomiast wynik ze zmiany stanu produktów poszedł w górę z -3,98 do 2,12 mln zł.

grafika

„Fiasko hubu dla ‘Big Brothera’”

Wyższy wzrost kosztów niż przychodów przełożył się na spadek rentowności Endemol Shine Polska. Wynik sprzedażowy poszedł w dół z 1,22 mln zł zysku do 1,44 mln zł straty, wynik operacyjny - z 1,09 mln zł zysku do 1,56 mln zł straty, wynik brutto - z 663,8 tys. zł zysku do 2,16 mln zł straty, a wynik netto - z 645 tys. zł zysku do 2,16 mln zł straty.

- W 2019 roku ponieśliśmy stratę głównie z powodu braku pełnego wykorzystania hubów „The Wall” i „All Together Now”. Nie powiodła się także próba stworzenia kolejnego huba dla produkcji „Big Brother” - wyjaśniła firma w sprawozdaniu.

Centra produkcyjne dla formatów takich jak „Big Brother” czy „Fear Factor” Endemol Shine Polska zapowiadał w połowie 2018 roku. - Są to jedne z najstarszych formatów, które są wciąż eksploatowane na świecie i zainteresowanie nimi powraca także w Polsce - argumentowała wtedy spółka.

Jedynym udziałowcem firmy jest holenderski Endemol Shine OpCo Holding. W lipcu br. sfinalizowano przejęcie koncernu Endemol za ok. 2,2 mld dolarów przez francuską grupę produkcyjno-dystrybucyjna Banijay.

grafika

Epidemia wstrzymała produkcje

W połowie marca br. w związku z epidemią koronariwusa nadawcy telewizyjni wstrzymali emisję programów rozrywkowych z publicznością, do drugiej połowy maja obowiązywały przepisy w praktyce uniemożliwiające pracę na planach zdjęciowych. Endemol Shine Polska musiał przerwać realizację wiosennego sezonu „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, program wrócił dopiero w jesiennej ramówce Polsatu.

W połowie br. Endemol wznowił też produkcję kilku nowych programów i filmów. Na br. firma oprócz „Twoja Twarz Brzmi Znajomo” planowała realizację dla nadawców z różnych krajów kolejnych serii „MasterChefa”, „MasterChef Junior”, „Postaw na Milion”, „Big Brothera” i „The Wall”, a także nowych produkcji.

- Pomimo dużej nieprzewidywalności kontynuacja działalności spółki nie jest zagrożona, ponieważ mamy już zakontraktowane lub potwierdzone ponad 92 proc. budżetowanej na 2020 rok produkcji - poinformowała firma. - Chociaż w chwili publikacji niniejszego sprawozdania finansowego sytuacja ta wciąż się zmienia, wydaje się, że negatywny wpływ na handel światowy i na jednostkę może być poważniejszy niż pierwotnie oczekiwano. Kursy walut, z których korzysta jednostka, uległy osłabieniu, wartość akcji na rynkach spadła, a ceny towarów i usług ulegają znacznej fluktuacji /są znacznie niższe - zaznaczyła.

Endemol może liczyć na dalsze wsparcie ze strony swojego właściciela. - Spółka wykazuje ujemne kapitały własne wskutek skumulowanych strat z lat ubiegłych, więc bieżąca działalność Spółki finansowana jest głównie zobowiązaniami krótkoterminowymi wobec jedynego udziałowca, który potwierdził udzielenie wsparcia finansowego także w 2020 r. - opisano w sprawozdaniu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+