TVN obok gigantów w Europejskiej Koalicji VOD

Firmy oferujące serwisy streamingowe z usługami wideo na żądanie powołały do życia Europejską Koalicję VOD. Poza Grupą TVN znaleźli się w niej m.in. NENT Group, właściciel Viaplay, ale także giganci zza oceanu, tacy jak Netflix czy Paramount Global. Dostawcy platform chcą jednym głosem zabiegać o interesy branży na całym kontynencie i sprzeciwiać się nadmiernym regulacjom.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
TVN obok gigantów w Europejskiej Koalicji VOD

Organizacja będzie współpracować z decydentami i organami regulacyjnymi w całej Europie w imieniu firm, które inwestują w treści audiowizualne i dystrybuują je w Europie w ramach swojej podstawowej działalności komercyjnej. Na stronie europeanvodcoalition.com można znaleźć informacje o 14 członkach nowej organizacji. Jedynym związanym bezpośrednio z polskim rynkiem jest TVN Grupa Discovery (od fuzji WarnerMedia z Discovery używająca nazwy Grupa TVN).

grafika

Inni członkowie to Chili (wypożyczalnia VOD z siedzibą w Mediolonie obecna we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Polsce i Austrii), Sonner (francusko-niemiecka wypożyczalnia VOD z europejskim kinem), WarnerBros.Discovery (właściciel HBO Max, Discovery+), FilmDoo (brytyjska wypożyczalnia VOD z kinem niezależnym i światowym), Netflix (najpopularniejsza platforma streamingowa na świecie), Grupa Sky (właściciel platform cyfrowych i ich serwisów streamingowych w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech i Włoszech, a także twórca treści), Pickbox Now (serwis streamingowy z filmami hollywodzkimi, europejskimi, serialami dostępny m.in. w Chorwacji), UniversCine (inicjatywa 36 belgijskich, francuskich i luksemburskich producentów filmowych i dystrybytorów skupiających ponad 11 tys. filmów), Nordic Entertainment Group (właściciel m.in. serwisu streamingowego Viaplay), Paramount Global (właściciel Paramount Pictures, Nickelodeon, MTV, Comedy Central i Paramount+), noKzeDoc.tv (serwis streamingowy z filmami dokumentalnymi dla krajów francuskojęzycznych), Starz (serwis streamingowy związany z wytwórnią Lionsgate) i NBCUniversal International (właściciel m.in. Universal Pictures, 13 Ulicy, Sci-Fi).

140 mln abonentów serwisów VOD do końca roku

Członkowie organizacji piszą, że zależy im na rozwoju usług streamingowych. - Naszym celem jest stworzenie europejskich ram polityki publicznej, które pomogą sektorowi VOD rozwijać się. VOD to ekscytujący, szybko rozwijający się sektor, który wzrósł o 40 proc. w latach 2010-2020. Inwestycje i wzrost są napędzane przez jedną rzecz: preferencje konsumentów. Miliony Europejczyków wybierają serwisy VOD, aby codziennie bawić siebie i swoje rodziny - czytamy na stronie organizacji.

Przedstawiciele Europejskich Koalicji VOD zauważają, że zgodnie z danymi Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego europejscy konsumenci mają do wyboru 198 serwisów VOD w swoich krajach. - Rozwój VOD przyniósł falę możliwości sektorowi kreatywnemu w Europie. Dziś coraz więcej twórców treści korzysta z inwestycji sektora VOD w różnorodne i lokalne treści. Mają większy wybór, z kim pracować. A dane z Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego pokazują, że ich prace docierają do szerszej publiczności - informuje organizacja.

Według Europejskiej Koalicji VOD do końca 2022 roku w całej Unii Europejskiej będzie 140 mln abonentów serwisów streamingowych. - Decydenci polityczni mogą pomóc graczom VOD stać się europejską historią sukcesu. Rozsądna polityka pomoże również europejskiemu sektorowi kreatywnemu rozwijać się i zwiększać ofertę różnorodnych treści dla europejskich konsumentów - zapewniają członkowie European VOD Coalition.

Platformy VOD muszą dzielić się przychodami

Organizacja informuje, że jej priorytety to: podnoszenie świadomości na temat tego, jak działa i funkcjonuje sektor streamingowy, promowanie ciągłych inwestycji VOD w produkcję treści europejskich w językach europejskich i ich dystrybucję na całym świecie, zapewnienie, że polityka mająca wpływ na VOD jest zawsze przyszłościowa, biorąc pod uwagę szybką ewolucję sektora i preferencje konsumentów, opowiadanie się przeciwko fragmentarycznemu wdrażaniu polityk UE, które osłabiają jednolity rynek i argumentowanie za tym, aby rządy krajowe obniżyły bariery wejścia na ich rynki.

W wielu krajach weszły w życie przepisy, które mogą utrudniać funkcjonowanie gigantom światowego streamingu, najczęściej związanym z amerykańskim kapitałem. 15 maja w referendum Szwajcarzy zdecydują czy platformy streamingowe (np. Netflix, Amazon Prime Video, Disney+) będą musiały inwestować 4 proc. przechodów uzyskanych w tym kraju w lokalne produkcje. W Polsce opłata audiowizualna na rzecz Instytutu Sztuki Filmowej wynosi 1,5 proc. od przychodów lub wpływów reklamowych. Na wielu rynkach to nawet 4-5 proc. Canal+ musi inwestować w kinematografię we Francji 26 proc. przychodów uzyskanych nad Loarą. Włochy przymierzają się do wprowadzenia podobnego aktu prawnego, ale dotyczącego 20 proc. przychodów.

„Trzeba zachęcać do inwestowania, a nie nadmiernie regulować”

Przedstawiciele branży nie kryją, że nie podoba im się rosnąca liczba regulacji dotyczących serwisów streamingowych. - Twórcy treści mają większy wybór partnerów niż kiedykolwiek wcześniej za pośrednictwem naszych członków. Ich praca dociera do szerszej publiczności, a nasze treści są oglądane na całym świecie. Nadszedł czas, aby nadal zachęcać firmy VOD do inwestowania w regionie, a nie nadmiernie regulować. Chcemy nadal wprowadzać innowacje, wchodzić na nowe rynki oraz tworzyć i dystrybuować najlepsze treści na świecie - stwierdził Daniel Friedlaender, dyrektor ds. europejskich w Sky i zarazem prezes Europejskiej Koalicji VOD.

- Usługi streamingowe, takie jak Viaplay, są najszybciej rozwijającymi się i najbardziej innowacyjnymi firmami medialnymi i rozrywkowymi w Europie. Inwestujemy w zrównoważoną i zróżnicowaną produkcję treści w całej Europie, aby zapewnić konsumentom bogatą gamę treści lokalnych i międzynarodowych. Konieczne jest ukierunkowanie polityki, aby wspierać tę europejską historię sukcesu, odzwierciedlać szybką ewolucję preferencji konsumentów i zapewnić ciągłe inwestycje operatorów telekomunikacyjnych w europejską infrastrukturę szybkiego internetu. Nigdy nie było większego zapotrzebowania na europejskie produkcje lub możliwości rozkwitu dla talentów i twórców treści - stwierdziła Julia Maxwell, wiceprezes Nordic Entertainment Group.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję