Brytyjczycy największymi fanami Eurowizji. Sukces transmisji w telewizji i internecie

Wszystkie relacje z konkursów tegorocznego konkursu Eurowizji obejrzało w sumie 161 mln widzów - wynika z danych Europejskiej Unii Nadawców. Największym powodzeniem transmisje z imprezy cieszyły się w Wielkiej Brytanii, a 7,6 mln widzów śledziło finał konkursu na platformie YouTube. Jak podano była to najlepsza oglądalność w historii.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Brytyjczycy największymi fanami Eurowizji. Sukces transmisji w telewizji i internecie
Ukraińska grupa Kalush Orchestra / fot. Eurovision Song Contest

Tegoroczny konkurs Eurowizji, który odbywał się we Włoszech zwieńczył finał w połowie maja br. Ukraińska grupa Kalush Orchestra okazała się zwycięzcą, śpiewając dedykowany matkom utwór „Stefania”. Ukraińcy zdobyli łącznie 631 punktów i odnieśli zwycięstwo dzięki głosowaniu publiczności. Drugie miejsce zajął Sam Ryder z Wielkiej Brytanii, wykonawca piosenki „Space Man”. Trzecia była reprezentantka Hiszpanii Chanel.

Rośnie liczba widzów

Wszystkie relacje z tegorocznej Eurowizji dotarły do 161 mln widzów podczas trzech programów na żywo na 34 rynkach objętych pomiarami. Według danych Europejskiej Unii Nadawców (EBU), organizatora konkursu, było to o 7 mln więcej niż rok wcześniej.

Udział w oglądalności wielkiego finału wyniósł 43,3 proc., co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do roku 2021 i ponad dwukrotny wzrost w stosunku do średniej dla kanałów telewizyjnych (18,2 proc.). Eurowizja była szczególnie popularna wśród młodych widzów - udział w oglądalności wśród osób w wieku 15-24 lat wzrósł o 3 punkty procentowe i wyniósł 56,2 proc.

Włochy, gdzie odbywał się konkurs, odnotowały najwyższą oglądalność w historii. Średnia widownia wyniosła 6,6 mln osób, co stanowiło 41,9 proc. wszystkich widzów oglądających telewizję w tym kraju.

Na jednej trzeciej rynków (13 z 34) udział Eurowizji w oglądalności przekroczył 50 proc., na czele z Islandią (96,4 proc.), za którą uplasowały się inne rynki skandynawskie (Norwegia 89,1, Szwecja 81,4 i Finlandia 72,1 proc.).

W Polsce transmisję w TVP1 obejrzało średnio 3,45 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 39,42 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Wydarzenie było transmitowane także w TVP Polonia, gdzie śledziło je dodatkowo 352 tys. widzów.

Pozostałe rynki, na których ponad 50 proc. wszystkich telewidzów oglądało finał, to Armenia, Belgia, Dania, Estonia, Grecja, Litwa, Holandia, Hiszpania i Wielka Brytania.

Sukcesy wykonawców z tych dwóch ostatnich krajów (2. i 3. miejsce) znalazły również odzwierciedlenie w wynikach oglądalności konkursu - oba kraje osiągnęły najwyższą oglądalność w ostatniej dekadzie.

W Hiszpanii relację oglądało średnio 6,8 mln widzów, co stanowi wzrost o 86 proc. w porównaniu z rokiem 2021 i najwyższą oglądalność od 2008 r. Z kolei Wielka Brytania zapewniła największą widownię spośród wszystkich rynków w 2022 r. - 8,9 mln widzów obejrzało finał, co stanowi wzrost o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2021.

Sukces w sieci

Według danych tegoroczna Eurowizja dobrze radziła sobie też w internecie. 3,3 mln unikalnych widzów oglądało finał na żywo na dedykowanej platformie, a w sumie 5,1 mln śledziło wszystkie transmisje z konkursu.

W trakcie trwania całej Eurowizji 42,3 mln widzów z 232 krajów obejrzało materiały na oficjalnym kanale YouTube. Liczba odbiorców oglądających finał na YouTube wzrosła o prawie 50 proc. rok do roku, osiągając poziom 7,6 mln. Najwięcej wyświetleń odnotowano w kraju zwycięzców - na Ukrainie - ponad 2,2 mln. 63 proc. osób oglądających relacje na YouTube było w wieku 18-34 lat.

W ciągu trwania konkursu wysłano także ponad 8 mln tweetów na temat imprezy, co oznacza podwojenie rekordu ustanowionego w 2021 r.

Treści na oficjalnej stronie Eurowizji na Facebooku dotarły do 24 mln osób, oraz do 13,5 mln użytkowników na Instagramie, gdzie posty zostały obejrzane ponad 255 mln razy.

- Nie moglibyśmy być bardziej szczęśliwi, widząc sukces Konkursu Piosenki Eurowizji we wszystkich kanałach naszych członków i na naszych platformach cyfrowych w tym roku - zaznaczył w komunikacie Martin Österdahl, dyrektor wykonawczy Eurowizji. - Po raz kolejny zaobserwowaliśmy ogromną popularność konkursu wśród młodych widzów, z których niektórzy odkrywają to wydarzenie po raz pierwszy. O tym, że wydarzenie ma prawdziwie globalny zasięg, świadczą miliony widzów we wszystkich krajach świata i kolejne miliony internautów w mediach społecznościowych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"