Facebook i Reuters w kursie online uczą rozpoznawania deepfake’ów

Agencja Reuters we współpracy z Facebookiem udostępniła w internecie darmowy kurs mający pomagać dziennikarzom w rozpoznawaniu fałszywych treści typu deepfake i walce z tym zjawiskiem. Obie firmy zapowiadają dalsze wspólne działania mające ograniczyć zasięg deepfake’ów w internecie.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Facebook i Reuters w kursie online uczą rozpoznawania deepfake’ów

Deepfake to zjawisko tworzenia i zamieszczania w internecie zmanipulowanych filmów wideo, fotografii lub nagrań dźwiękowych, w których oryginalna treść zostaje zmieniona zgodnie z intencjami autora.

Deepfake oznacza materiały spreparowane za pomocą sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. W rezultacie może np. powstać film, na którym twarz bohatera zostaje podmieniona na inną, która dopasowuje swoją mimikę do oryginalnej treści nagrania. W rezultacie powstaje deepfake, w którym wstawiona sztucznie osoba może wykonywać czynności, których nigdy nie dokonała czy brać udział w wydarzeniach, w których nigdy nie uczestniczyła. Technika deepfake’ów była już wcześniej wykorzystywana m.in. do walki politycznej w niektórych krajach.

Ze zjawiskiem deepfake’ów stara się walczyć coraz więcej podmiotów. Teraz Reuters i Facebook poinformowały, że w ramach wspólnej współpracy udostępniły w sieci specjalny kurs przybliżający kwestie związane z deepfake’ami.

Kurs trwa 45 minut i jest kierowany głównie do dziennikarzy, jednak może z niego skorzystać za darmo każdy internauta. W trakcie kursu przedstawiane są informacje dotyczące m.in. narzędzi pozwalających uniknąć dzielenia się sfałszowanymi treściami. Na platformie zawarto także wiedzę o oficjalnych i sprawdzonych mediach, które pomimo swojej marki publikują zmanipulowane materiały bez świadomości że to deepfake.

Obecnie kurs przygotowany przez Reutersa i Facebooka jest dostępny po angielsku, francusku, hiszpańsku i arabsku. Według planów w przyszłości ma się w nim pojawić 12 dodatkowych wersji językowych, w tym niemiecka i japońska. Na razie nie wiadomo czy przewidziano też polską edycję kursu.

Reuters i Facebook zapowiadają, że w 2020 r. będą nadal współpracować w zakresie identyfikacji i zwalczania deepfake’ów m.in. organizując dedykowane tematowi spotkania i konferencje.

Obecna inicjatywa to nie jedyny projekt związany z deepfake’ami, w którym uczestniczy Facebook. We wrześniu br. serwis nawiązał współpracę z Microsoftem powołując inicjatywę o nazwie Deepfake Detection Challenge, która ma tworzyć nowe narzędzia pomagające w rozpoznawaniu zmanipulowanych treści.

W III kwartale 2019 roku Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 17,6 miliardów dolarów, a zysk netto sięgnął ponad 6 miliardów dolarów. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,5 miliarda.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa