Facebook traci na zasięgu w Polsce. Mocno w górę WhatsApp, Instagram, Wykop, Pinterest i TikTok - w dół Google+

Facebook pozostaje zdecydowane najpopularniejszą platformą społecznościową w Polsce, przy czym jego przeglądarkowa wersja zanotowała w skali roku spadek zasięgu. Bardzo duże wzrosty osiągnęły WhatsApp, Instagram, Wykop, Pinterest i TikTok, natomiast mocno zmalała odwiedzalność Google+ - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W grudniu ub.r. serwis Facebook odwiedziło 21,48 mln użytkowników, czyli 76,47 proc. wszystkich polskich internautów. Wykonali oni na stronie 3,53 mld odsłon, a każdy spędził na niej przeciętnie 5 godzin, 19 minut i 27 sekund - wynika z badania Gemius/PBI.

Facebook jest zdecydowanym liderem wśród portali społecznościowych, dominuje zwłaszcza pod względem liczby odsłon - przeglądarkowa wersja Instagrama zanotowała ich 167,83 mln (przy 7,04 mln użytkowników), a Fotka.com - 183,43 mln (mając 475,8 tys. odwiedzających).

W tym ostatnim serwisie użytkownik spędził przeciętnie 3 godziny, 45 minut i 40 sekund, na NK.pl (należącym do Ringier Axel Springer Polska) było to 2 godziny, 59 minut i 19 sekund, a na GG.pl - 2 godziny, 12 minut i 28 sekund.

W rankingu jest kilka par portali o podobnym profilu, z których jeden jest polski, a drugi zagraniczny. Wykop.pl zanotował 5,28 mln użytkowników i 80,22 mln odsłon, a Reddit.com - 1,11 mln użytkowników i 8,9 mln odsłon. Z kolei Pinterest.com z 2,8 mln użytkowników i 28,96 mln odsłon osiągnął zdecydowanie wyższą odwiedzalność niż Zszywka.pl (866,5 tys. użytkowników i 3,01 mln odsłon).

Na Zszywka.pl odwiedzający spędził średnio 2 minuty i 19 sekund, a na Google+ (który zanotował 1,29 mln użytkowników i 4,54 mln odsłon) - 6 minut i 42 sekundy. Ten drugi serwis z końcem kwietnia zakończy działalność, powodem jest m.in. wykryta jesienią ub.r. luka w jego zabezpieczeniach.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/najpopularniejsze-serwisy-i-aplikacje-internetowe-w-polsce-w-grudniu-2018-wp-i-o2-przyciagaja-na-dluzej-niz-google-i-facebook,7171172042946177a ##

W zestawieniu zdecydowaliśmy się nie uwzględniać serwisów Goldenline.pl i Linkedin.com, które w mniejszym stopniu służą do komunikacji, a w większym do promowaniu się na rynku pracy przez użytkowników indywidualnych oraz szukania pracowników przez firmy. Natomiast YouTube służy głównie do oglądania i komentowania materiałów wideo, zdecydowana większość użytkowników nie zamieszcza własnych treści.

grafika

Na komputerach Facebook zanotował 12,83 mln użytkowników, 2,17 mld odsłon oraz 3 godziny, 13 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

Natomiast na NK.pl użytkownik spędził przeciętnie 4 godziny, 23 minuty i 25 sekund, na Fotka.com - 3 godziny, 28 minut i 49 sekund, a na GG.pl - 2 godziny, 32 minuty i 30 sekund. Ten pierwszy od kilku lat jest pozycjonowany przede wszystkim jako witryna z grami internetowymi.

grafika

Z kolei na smartfonach i tabletach przeglądarkową wersję Facebooka odwiedziło 16,97 mln internautów, wykonując 1,36 mld odsłon oraz spędzając średnio po 4 godziny, 18 minut i 24 sekundy.

Na NK.pl 817,4 tys. użytkowników wykonało 44,83 mln odsłon i korzystało średnio przez 4 godziny, 23 minuty i 25 sekund, a na Fotka.com 211,4 tys. odwiedzających wykonało 76,24 mln odsłon i spędziło przeciętnie 3 godziny, 45 minut i 6 sekund.

Za to Google+ przy 738 tys. użytkowników miało tylko 2,17 mln odsłon oraz 6 minut i 19 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, a Zszywka.pl przy 306,5 tys. użytkowników 1,05 mln odsłon oraz 4 minuty i 5 sekund średniego czasu korzystania.

grafika

W skali roku Facebook zanotował spadek zasięgu o 5,67 pkt proc. (czyli 6,9 proc.). Jednocześnie liczba odsłon portalu wzrosła o 90,25 mln (a więc 2,6 proc.), a średni czas korzystania z niego przez użytkownika zmalał o 19 minut i 14 sekund (5,7 proc.).

Relatywnie dużo większe spadki odwiedzalności zanotowały Google.pl, GG.pl i Ask.fm. Pierwszy serwis stracił 1,22 pkt proc. zasięgu i 838,5 tys. odsłon (to odpowiednio 21 i 15,6 proc. w dół), drugi - 0,39 proc. zasięgu i 8,46 mln odsłon (29,1 i 16,6 proc.), a trzeci - 0,19 proc. zasięgu oraz 19 minut i 42 sekund średniego czasu korzystania (20,4 i 56 proc.).

Natomiast NK.pl zanotowała spadki o 0,15 pkt proc. zasięgu, 44,16 mln odsłon oraz 45 minut i 43 sekundy przeciętnego czasu korzystania (to 3,2, 43 i 20,3 proc. w dół), Zszywka.pl - 0,19 pkt proc. zasięgu, 2,45 mln odsłon oraz 4 minuty i 24 sekundy średniego czasu korzystania (5,8, 44,8 i 65,5 proc.), a Fotka.com - 0,1 pkt proc. zasięgu, 24,78 mln odsłon oraz 28 minut i 3 sekundy przeciętnego czasu korzystania (5,6, 11,9 i 11,1 proc.).

Za to Instagram zyskał 7,35 pkt proc. zasięgu (to 41,5 proc. w górę), 47,32 mln odsłon (39,3 proc.) oraz 9 minut i sekundę średniego czasu spędzonego przez użytkownika (34,9 proc.), a Wykop.pl - 5,69 pkt proc. zasięgu i 15,09 mln odsłon (to 43,5 i 23,2 proc. w górę) przy spadku przeciętnego czasu korzystania o 7 minut i 47 sekund (22 proc.).

Twitter osiągnął wzrosty o 1,56 pkt proc. zasięgu i 19,67 mln odsłon (9,8 i 51,9 proc.), Pinterest - o 1,6 pkt proc. zasięgu, 11 mln odsłon oraz 5 minut i 32 sekundy średniego czasu korzystania (19,1, 61,3 i 47,4 proc.), a Reddit - o 1,17 pkt proc. zasięgu i 1,46 mln odsłon (41,9 i 19,6 proc.)

grafika

Wśród społecznościowych aplikacji mobilnych zdecydowanym liderem jest Messenger - w grudniu skorzystało z niego 14,88 mln internautów, co dało 52,99 proc. zasięgu. WhatsApp mia 7,72 mln użytkowników, Instagram - 6,68 mln, Snapchat - 2,49 mln, a Facebook Lite - 1,78 mln.

Z aplikacji TikTok skorzystało 1,25 mln internautów, a z Google+ - 1,08 mln. W zestawieniu są dwie polskie aplikacje: GG mobile z 528 tys. użytkowników i Fotka mobile ze 186,8 tys.

grafika

Od grudnia ub.r. w badaniu Gemius/PBI wprowadzono duże zmiany w pomiarze ruchu w aplikacjach mobilnych, dlatego nie analizujemy szczegółowo zmian wyników poszczególnych aplikacji.

W poniższym zestawieniu widać natomiast, że bardzo duże wzrosty osiągnęły WhatsApp, Instagram, TikTok (do sierpnia ub.r. działający jako musical.ly), Twitter i GG mobile, a bardzo mocno zmalał zasięg Google+.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online