Faktoring dynamicznie rośnie, a PragmaGO – wraz z nim

26 tys. firm skorzystało w 2021 roku z finansowania w formie faktoringu – wynika z danych Polskiego Związku Faktorów (PZF), który uzupełnił właśnie wyniki za cały rok, publikując informację dotyczącą ostatniego kwartału ubiegłego roku. Stanowiło to wzrost o 41% w stosunku do roku 2020.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Łączna suma finansowania udzielona przez faktorów wyniosła 362,4 mld zł, podczas gdy w 2020 roku było to 288,2 mld zł. Jak wynika z opublikowanego przez PZF zestawienia, z faktoringu najczęściej korzysta branża dystrybucyjna i produkcyjna. - W roku 2021 dotacje rządowe zostały ograniczone, firmy znowu poszukiwały dodatkowego źródła finansowania, którym jest faktoring – zauważa Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO. Jego zdaniem, kolejnym czynnikiem, który miał wpływ na wzrosty obrotów z faktoringu w ujęciu wartościowym, była rosnąca inflacja. 

2021 okazał się dla PragmaGO bardzo dobry. Firma, która jest liderem w finansowaniu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), odnotowała jeden z najlepszych wyników pod względem dynamiki wzrostu obrotu wśród faktorów zrzeszonych w PZF. Spółka wygenerowała obrót z usługi faktoringu na poziomie 993 mln zł, co oznacza wzrost o 53% r/r. Liczba klientów korzystających z faktoringu wyniosła 4 983, PragmaGO sfinansowała dla nich 98 987 faktur. 

Zdaniem przedstawiciela zarządu PragmaGO, przyczyny wysokich wzrostów obrotów na rynku faktoringu w 2021 były zróżnicowane. - Jedną z nich jest stosunkowo niska baza odniesienia z roku 2020, w którym obserwowaliśmy wyhamowanie tempa rozwoju głównie ze względu na epidemię koronawirusa – uważa Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO. Przypomina, że przedsiębiorcy otrzymali wtedy dostęp do gotówki dzięki pakietom pomocowym i tarczom antykryzysowym, co generowało nadpłynność finansową. - W roku 2021 dotacje rządowe zostały ograniczone, firmy znowu poszukiwały dodatkowego źródła finansowania, którym jest faktoring – tłumaczy przyczyny wzrostu korzystania przez przedsiębiorców z faktoringu Jacek Obrocki. 

Wymienia też kolejny czynnik wpływający na wzrosty obrotów z faktoringu w ujęciu wartościowym: prawdopodobnie rosnąca inflacja. - Przypuszczamy też, że prognozy wzrostu cen energii elektrycznej i gazu zmotywowały przedsiębiorców do realizacji większej ilości wydatków (np. zakupu towarów na zapas) jeszcze w 2021 roku. Firmy potrzebowały szybkiego dostępu do gotówki i uwolnienia środków z wystawionych już faktur, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć się przed wzrostem cen – wyjaśnia Jacek Obrocki. 

Wzrost obrotów PragmaGO łączy nie tylko z sytuacją rynkową, ale również z działaniami wewnętrznymi firmy prowadzącymi do rozwoju usługi faktoringu. - Pracujemy nad zwiększeniem lojalności klientów i efektywnością wydawanych decyzji kredytowych. Dynamicznie rozwijamy też kanał współpracy partnerskiej – zaznacza Jacek Obrocki, Wiceprezes Zarządu PragmaGO.

Pod względem liczby klientów faktoringu dla małych i średnich przedsiębiorstw, firma ma dziś 19 procent udziałów w rynku faktoringu. W 2021 roku PragmaGO SA. obchodziła swoje 25-lecie przypieczętowane rekordowym obrotem, który wyniósł 1 035 699 tys. zł (r/r + 56%). Firma wprowadziła też do oferty nowe usługi dla przedsiębiorców. Wspólnie z Allegro Biznes, PragmaGO uruchomiła np. pożyczki dostępne dla klientów biznesowych (merchantów) platformy. Produkt ten służył najczęściej do finansowania zakupów związanych z uzupełnieniem stanów magazynowych, wydatków marketingowych, czy kosztów infrastruktury IT. Na podstawie wyników z IVQ 2021, PragmaGO przewiduje wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi w sektorze e-commerce.

- Naszym celem na 2022 rok jest poszerzanie oferty w bezpośredniej odpowiedzi na zmieniającą się sytuację na rynku MŚP. Oznacza to dla nas zarówno lepsze poznanie i bycie bliżej potencjalnego klienta, jak i lepsze zaspokajanie potrzeb klienta już pozyskanego – wyjaśnia Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO i dodaje, że ambicją kierowanej przez niego firmy jest powtórzenie skali wzrostu rok do roku. Przyczynić się do tego mają m.in. ciekawe projekty partnerskie, jakie PragmaGO właśnie wdraża. Jak wskazuje, w 2022 roku firma docierać będzie do merchantów z kolejnymi produktami dostosowanymi do ich indywidualnych potrzeb.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele