FoodCare pozywa Maspex o „Power is Back!” na puszkach i w reklamach Tigera

FoodCare uważa, że grupa Maspex Wadowice bezprawnie używa hasła „Power is Back!” w komunikacji marketingowej napoju energetycznego Tiger (którego produkcję przejęła od FoodCare’u cztery lata temu). W pozwie domaga się zaprzestania tego, przeprosin i odszkodowania, które może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Spór między firmami FoodCare i Maspex Wadowice dotyczący Tigera zaczął się na przełomie 2010 i 2011 roku, kiedy Fundacja Darka Michalczewskiego „Równe Szanse” po zakończeniu z pierwszą firmą współpracy dotyczącej produkcji i dystrybucji tego napoju przekazała prawa do niego Maspexowi.

Fundacja skarżyła się, że FoodCare nie wypłacił jej należnych opłat licencyjnych, a po zerwaniu umowy dalej prowadził sprzedaż Tigera. Pozwała za to firmę w kilku sądach okręgowych. W listopadzie ub.r. Sąd Apelacyjny w Krakowie nakazał FoodCare’owi zapłatę na rzecz Fundacji ponad 15 mln zł zaległych opłat (więcej na ten temat), a w październiku Fundacja złożyła w Gdańsku pozew o prawie 22 mln zł opłat za dystrybucję napoju już po zerwaniu umowy (więcej o tym).

Teraz FoodCare złożył w Sądzie Okręgowym w Warszawie pozew przeciw grupie Maspex Wadowice, która przejęła produkcję i dystrybucję Tigera (konkretnie zajmuje się tym należąca do niej spółka MWS). Pozew dotyczy ochrony utworu (znaku graficznego) oraz sloganu „Power is back!”, który jest wykorzystywany w reklamach i na opakowaniach napoju.

FoodCare podkreśla, że posiada prawa autorskie to tego hasła i jego charakterystycznego znaku graficznego (patrz poniżej). - Slogan i znak graficzny „Power is back!” zostały opracowane wiele lat temu dla spółki FoodCare, kiedy jeszcze produkowaliśmy napoje energetyczne Tiger. Utwór ten i slogan należą do spółki i nigdy nie przekazywaliśmy praw do nich innym podmiotom, a tym bardziej naszym konkurentom. Fakt, że zarządzający firmą dystrybuującą Tigera, m.in. prezes Krzysztof Pawiński, zdecydowali się na korzystanie z tego hasła i oznaczenia, należy w naszej ocenie traktować, jako kradzież własności intelektualnej, a tym samym pozbawienie nas istotnych korzyści majątkowych - opisuje Wiesław Włodarski, prezes FoodCare.

grafika

Warto zaznaczyć, że po zmianie wyglądu opakowań Tigera hasło „Power is back!” nie jest już na nich eksponowane. Nadal wykorzystywane jest natomiast w działaniach marketingowych napoju, przy czym już w innej formie graficznej, np. w kampanii wprowadzonych rok temu do sprzedaży wersji Tiger Restart i Tiger Mental (zobacz szczegóły). W zeszłorocznych spotach telewizyjnych Tigera - utrzymanych w konwencji talk-show Tygrysa z imprezującymi zwierzętami - ten slogan był wypowiadany na końcu przez lektora (obejrzyj jedną z tych reklam). Hasło w podobnej formie pojawiało się też w spotach napoju z 2013 roku, w których Tygrys udzielał rad bawiącym się młodym osobom (zobacz więcej). W ub.r. obsługą reklamową marki zajmowała się agencja Young & Rubicam Poland, a rok wcześniej - DDB Warszawa.

FoodCare uważa, że grupa Maspex w ten sposób popełniła czyny nieuczciwej konkurencji, nie miała bowiem podstaw do wykorzystywania sloganu i znaku „Power is back!”.

W pozwie FoodCare domaga się od konkurenta zaprzestania wprowadzania na rynek puszek Tigera z oznaczeniem „Power is back!” oraz usunięcia z rynku wszystkich obecnie dostępnych opakowań z tym hasłem. Firma wnioskuje również o publikację w prasie oświadczenia z przeprosinami, a także zasądzenie odszkodowania i wydanie uzyskanych korzyści majątkowych (te kwoty zostaną doprecyzowane w postępowaniu sądowym, spółka szacuje je na nawet kilkadziesiąt milionów złotych).

Termin pierwszej rozprawy nie został jeszcze wyznaczony.

Grupa Maspex uważa, że roszczenia FoodCare’u w tej sprawie są bezzasadne. - Nasza spółka posiada licencję na używanie tego znaku, który jest zarejestrowany przez i na rzecz Dariusza Tiger Michalczewskiego - informuje Wirtualnemedia.pl Dorota Liszka, rzeczniczka prasowa grupy Maspex.

- Natomiast pod koniec ubiegłego roku my złożyliśmy w Sądzie Okręgowym w Krakowie kolejny pozew odszkodowawczy przeciwko firmie FoodCare o zapłatę prawie 48 milionów zł.  za szkodę majątkową wynikającą z czynów nieuczciwej konkurencji firmy FoodCare. Sprawa dotyczy działań firmy FoodCare polegających m.in. na bezprawnym wykorzystaniu marki Tiger w celu wprowadzenia na rynek i wypromowania swojego nowego produktu (chodzi o napój Black - przyp.red.), kosztem pozycji rynkowej napojów oznaczonych marką Tiger - dodaje Liszka.

Według Maspexu FoodCare świadomie i w sposób zaplanowany realizował działania handlowe i marketingowe i promocyjne napoju Black polegające m.in. na wykorzystaniu skojarzeń i nawiązań do  marki Tiger, w czasie gdy wyłączną licencję na nią miał już Maspex.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"