Frisco przyspieszyło wzrost. Ma ponad 100 tys. klientów

Internetowy dyskont Frisco, należący do grupy Eurocash, w ub.r. zwiększył przychody o 13 proc., natomiast w pierwszym kwartale br. osiągnął wzrost o 20 proc. Zakupy na platformie robi już ponad 100 tys. użytkowników.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Frisco przyspieszyło wzrost. Ma ponad 100 tys. klientów

Według sprawozdania finansowego grupy Eurocash w czwartym kwartale ub.r. wpływy Frisco zwiększyły się rok do roku o 13 proc. - ze 109 do 124 mln zł. W identycznym tempie, o 13 proc., urosły w ujęciu całorocznym - z 384 do 434 mln zł.

W czwartym kwartale ub.r. średnia wartość koszyka zakupowego na Frisco wynosiła 339 zł, o 5 proc. więcej niż przed rokiem (321 zł). Natomiast liczba klientów poszła w górę rok do roku o 9 proc. do 104 tys.

Prezes Eurocashu Paweł Surówka w liście do inwestorów opisał, że w ub.r. Frisco „dynamicznie rozwijało działalność w kluczowych miastach w całej Polsce, poczyniło znaczne postępy w implementacji nowoczesnych technologii i wykorzystania AI oraz otworzyło swój drugi zautomatyzowany magazyn w Warszawie - co dało istotny impuls do dalszych wzrostów sprzedaży w kolejnych latach”. Mocniej sprzedaż na Frisco zwiększyła się w pierwszym kwartale br. - o 20 proc. (według wstępnych danych grupy Eurocash).

– Segment e-grocery w Polsce rozwija się z dużą dynamiką, dlatego zainwestowaliśmy w rozbudowę zautomatyzowanego centrum logistycznego Frisco, które w tym momencie posiada wystarczające zasoby, by osiągnąć próg 1 miliarda złotych przychodów. Co oznacza, że Frisco może osiągnąć pełną rentowność jako spółka, bez dalszej konieczności inwestycji kapitałowych - dodał Paweł Surówka w komunikacie prasowym.

grafika

Duży Ben otworzył przez rok ponad 100 sklepów

W grupie Eurocash Frisco to jedna z głównych składowych segmentu biznesowego Projekty, obejmującego też sieci Duży Ben, Kontigo i ABC na kołach. Sieć Duży Ben w ub.r. zwiększyła przychody o 39 proc. do 411 mln zł (z czego w czwartym kwartale o 27 proc. do 119 mln zł).

Na koniec grudnia ub.r. działało 421 sklepów Duży Ben, wobec 305 rok wcześniej. Natomiast w pierwszym kwartale br., według szacunkowych danych, przychody tej sieci podskoczyły rok do roku o 32 proc.

grafika

Cały segment Projekty w ub.r. zanotował 924,6 mln zł przychodów, 94,7 mln zł straty operacyjnej i 33,4 mln zł straty EBITDA, a w samym czwartym kwartale przy 265 mln zł wpływów miał 23,3 mln zł straty operacyjnej i równo 7 mln zł straty EBITDA.

Rok do roku przychody segmentu mocno wzrosły (z 761,4 mln zł w 2022 roku, z czego 226 mln zł w czwartym kwartale), a straty zmalały: w 2022 roku pion zanotował 104,1 mln zł straty operacyjnej i 51,7 mln zł straty EBITDA, z czego odpowiednio 23 i 14,7 mln zł w czwartym kwartale.

Grupa Eurocash zaznaczyła, że negatywny wpływ na rentowność segmentu miały dalsze koszty ekspansji sieci Frisco i Duży Ben.

W górę wpływy i zysk grupy Eurocash

Cała grupa Eurocash w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 5,2 proc. do 32,45 mld zł. Zysk EBITDA holdingu poszedł w górę z 1 do 1,07 mld zł, zysk operacyjny - z 403,73 do 435,99 mln zł, a zysk netto - z 89,23 do 144,72 mln zł.

- Pracowaliśmy nad konsolidacją biznesów hurtowych po to, by generować jeszcze większe synergie i zyski dla interesariuszy w segmencie, który odpowiada za trzy czwarte naszych przychodów i w którym od lat jesteśmy absolutnym numerem jeden. Dzięki czemu segment Hurtowy pozostał fundamentem wyników, generując 79 proc. skonsolidowanej EBITDA Grupy Eurocash. Tutaj także koncentrowały się nasze kluczowe inwestycje i projekty mające na celu poprawę konkurencyjności naszych klientów - opisał Paweł Surówka.

- Uruchomiliśmy markę parasolową Moje Sklepy, dzięki której aż trzy nasze sieci: ABC, Groszek i Euro Sklep, mogą dziś zaoferować jeszcze więcej zarówno konsumentom, jak i producentom. Rozwijaliśmy sieci zintegrowanych systemów kasowych EuroPlatform, a także naszą flagową platformę eurocash.pl - wyliczył.

W pionie detalicznym przychody sprzedażowe wrosły o 4,2 proc., a sprzedaż porównywalna sieci handlowej Delikatesy Centrum zwiększyła się o 4,6 proc. - Nasze prace skupiały się nad optymalizacją współpracy z naszymi klientami, których efektem jest nowa strategia DC 2.0., rozwijana przy znacznym udziale franczyzobiorców oraz przygotowaniem nowego modelu operacyjnego sklepu, który będzie testowany i wdrażany w roku 2024 - stwierdził Surówka.

grafika

Według wstępnych danych w pierwszym kwartale br. grupa Eurocash osiągnęła 7,59 mld zł przychodów sprzedażowych, po minimalnym wzroście (o 2 mln zł) rok do roku. Firma zwróciła uwagę, że w zeszłym kwartale żywność zdrożała tylko o 2,6 proc., dużo mniej niż rok wcześniej.

Z kolei zysk EBITDA holdingu zmalał o 16 proc. do 139 mln zł, na co - jak tłumaczy firma - „wpływ miały m.in. efekt podwyższenia płacy minimalnej od początku 2024 r. oraz jednorazowe koszty związane z restrukturyzacją zatrudnienia poniesione w 1 kw. 2024, które sięgnęły 11 mln zł”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji