Frisco wyszło na plus, przychody 88 proc. w górę

Internetowy sklep spożywczy Frisco (należy do holdingu Eurocash) w ub.r. osiągnął pierwszy w swojej historii zysk netto - 583 tys. zł. Jego wpływy zwiększyły się o 88,5 proc. do 226,38 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Frisco wyszło na plus, przychody 88 proc. w górę

Przychody Frisco ze sprzedaży towarów poszły w górę ze 114,23 do 214,24 mln zł, natomiast z usług marketingowych (czyli promocji oferowanych produktów) - z 5,85 do 12,14 mln zł.

Cały segment internetowych sklepów spożywczych skok popularności zanotował w marcu ub.r., po wprowadzeniu pierwszego lockdownu w związku wybuchem epidemii. W niektórych serwisach na zamówione zakupy trzeba było czekać nawet kilka tygodni.

49 proc. więcej zamówień na Frisco

Jak to wyglądało w przypadku Frisco? - Sprzedaż towarów w marcu 2020 roku wyniosła 20 168 tys. zł co stanowiło 133 proc. założonego budżetu na ten miesiąc i poziom 192 proc. sprzedaży z marca 2019 r. - podała firma w sprawozdaniu złożonym w KRS.

Zaznaczyła, że zwiększone zainteresowanie jej ofertą utrzymywał się także w okresie letnim, kiedy rozluźniono ograniczenia epidemiczne. - We Frisco zakupy robi już niemal 120 tys. klientów. Model biznesowy Spółki znakomicie wpisuje się w rosnące wymagania rynku w zakresie dostaw do domu produktów spożywczych oraz produktów pierwszej potrzeby. Wzorem rynków lepiej rozwiniętych możemy obserwować zmianę zachowań zakupowych klientów, których Frisco będzie bezpośrednim beneficjentem - podkreślono.

Pod koniec ub.r. Frisco uruchomiło swoją usługę we Wrocławiu. - Liczne usprawnienia i zmiany w ofercie sprzedażowej pozwoliły na znaczące zwiększenie najbardziej istotnych KPI operacyjnych takich jak średnia wartość zamówienia i retencja klientów, co w efekcie przełożyło się na wyniki finansowe Spółki - dodano w raporcie.

Spółka szacuje, że ma 60 proc. udziału w rynku e-zakupów spożywczych w Warszawie.

W grudniu 2019 roku Eurocash zawarł umowy kupna od dwóch funduszy z Grupy MCI 55,59 proc. akcji Frisco za 128,63 mln zł. Obecnie jest jedynym akcjonariuszem e-sklepu. W ub.r. przychody Frisco od spółek powiązanych z nim kapitałowo poszły w górę z 403 tys. zł do 8,74 mln zł (to głównie 8,62 mln zł od FR 24).

Koszty 64 proc. w górę

Wydatki operacyjne Frisco zwiększyły się rok do roku ze 134,41 do 220,88 mln zł czyli o 64,3 proc., z czego wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 85,8 do 159,16 mln zł.

Nakłady na usługi obce wzrosły z 30,71 do 39,84 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 3,94 do 6,23 mln zł, a na amortyzację - z 2,27 do 4,65 mln zł.

Koszty wynagrodzeń zmniejszyły się z 9,87 do 8,76 mln zł przy wzroście kosztów ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych z 1,35 do 1,39 mln zł. Średnie zatrudnienie w spółce zmalało ze 118 do 99 etatów.

Dodatkowe koszty działania w zwiększonym reżimie sanitarnym wyniosły 932 tys. zł.

W efekcie wynik sprzedażowy Frisco poszedł w górę z 14,33 mln zł straty do 5,5 mln zł zysku. - Odnotowane wzrosty są przede wszystkim efektem znaczącego wzrostu skali biznesu, pozwalającego na wzrost efektywności procesów operacyjnych, jak również stanowią odzwierciedlenie inwestycji Spółki w optymalizację procesów logistycznych, procesów kompleksowej obsługi klienta, znaczącego udoskonalenia programu lojalnościowego dla klientów, wzmocnienia aktywnych promocji, rozszerzania współpracy bezpośredniej z dostawcami z naciskiem na intensywne negocjacje cenowe, usprawniania procesów kontrolnych w obszarze marż oraz inwestycji w działania digitalizujące procesy wewnętrzne, w tym obieg dokumentacji w celu zwiększenia efektywności pracy, co szczególnie istotne w kontekście pracy zdalnej wymuszonej COVID-19, jak również procesy zewnętrzne uwzględniające relacje z interesariuszami (dostawcami, odbiorcami, klientami, instytucjami itp.) - wyliczono w sprawozdaniu firmy.

Frisco pierwszy raz z zyskiem netto

Pozostałe wpływy operacyjne Frisco zmalały z 1,09 mln zł do 991 tys. zł, pozostałe koszty operacyjne poszły w górę z 2,23 do 4,1 mln zł, a koszty finansowe spadły z 1,95 do 1,81 mln zł.

Powyżej zera poprawiły się też pozostałe wyniki rentowności firmy. Wynik operacyjny poszedł w górę z 15,47 mln zł straty do 2,39 mln zł zysku, a wynik brutto i netto - z 17,41 mln zł straty do 583 tys. zł zysku.

Eurocash w zeszłym tygodniu na walnym zgromadzeniu zdecydował, że zysk netto Frisco z ub.r. zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat.

Frisco zapowiada uruchomienie swojej platformy w kolejnych miastach, a także rozszerzanie oferty i dostępności okien dostaw w miastach, w których obecnie funkcjonuje. Dodaje, że „w ciągu najbliższych kilku lat objąć swoim zasięgiem wszystkie największe miasta kraju, gdzie rozwój e-grocery ma największy potencjał”.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele