„Gazeta Wyborcza” ogranicza lokalne wydania, możliwe zwolnienia w oddziałach. „Kolejny etap strategii digital first”

Od stycznia 2020 r. „Gazeta Wyborcza” (Agora) redukuje lokalne wydania w 13 oddziałach. Zamiast pięciu ukazywać się będzie jedno wydanie w tygodniu, a lokalne treści trafią do nowej sekcji w dzienniku. Zmiany mogą oznaczać niewielkie zwolnienia w oddziałach - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” ogranicza lokalne wydania, możliwe zwolnienia w oddziałach. „Kolejny etap strategii digital first”
Siedziba Agory, fot. materiały prasowe

Komunikując redukcję dodatków, wydawca akcentuje konsekwencję, z jaką stawia na cyfryzację i lokalne serwisy internetowe. Faktem jednak jest, że Agora od początku roku radykalnie zmniejszy ilość papierowych wydań lokalnych dodatków: z dotychczasowych 20 do 7. Znikną cztery codzienne wydania (poza piątkowym) w Białymstoku, Bydgoszczy, Częstochowie, Gorzowie Wielkopolskim - Zielonej Górze, Kielcach, Lublinie, Olsztynie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie i Toruniu.

Od poniedziałku do czwartku informacje i inne treści lokalne będą dostępne w lokalnych internetowych serwisach miast. Tradycyjne dodatki będą ukazywały się nadal w piątki, w postaci magazynów.

W siedmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Katowice) treści lokalne pozostaną jak dotychczas częścią codziennych wydań „Gazety Wyborczej".

Słaby rynek reklamy lokalnej

Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl ten ruch wynika z sytuacji na rynku reklamy i coraz mniejszej liczby reklam na stronach lokalnych „Gazety Wyborczej".

Redukcja dodatków może też oznaczać niewielkie cięcia kadrowe w dotkniętych nią oddziałach. Jak się dowiadujemy nieoficjalnie, mogą one dotknąć nie tylko dziennikarzy, lecz również np. pracowników składów redakcyjnych, korekty itd. Nie ma jednak mowy o dużych, systemowych zwolnieniach.

- Nie jesteśmy w stanie wykluczyć pojedynczych zmian personalnych. Agora i sama „Gazeta Wyborcza” to duże podmioty, a tego rodzaju zmiany są naturalną częścią prowadzenia działalności biznesowej. W tym wypadku możemy jedynie wskazać, że sama kwestia zmian w sposobie publikacji treści lokalnych nie spowoduje systemowych zmian w zespole - informuje nas Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory.

Jak podkreśla wydawca dziennika, Jerzy Wójcik, zapowiadane zmiany są naturalną konsekwencją i kolejnym etapem realizacji strategii „digital first". - Świat jest coraz bardziej cyfrowy, a wraz z nim „Gazeta Wyborcza". I właśnie dzięki temu nasze treści gromadzą najszersze grono czytelników w historii dziennika. Lokalność pozostaje jednym z naszych podstawowych wyróżników, a teraz, dzięki transformacji cyfrowej i zmianach w strukturze gazety, treści lokalne zyskają jeszcze lepszą ekspozycję - zapewnia Wójcik.

Nowa sekcja „Prosto z miasta"

2 stycznia w papierowym wydaniu „Gazety Wyborczej" w zamian za redukowane dodatki pojawi się nowa, dwustronicowa sekcja: „Prosto z miasta".  - Czytelnicy znajdą w niej aktualności z życia miast. Mniej będzie tu polityki, więcej tematów bliskich ludziom - m.in. tekstów o transporcie, inwestycjach czy architekturze - zapowiada Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej" i szef redakcji lokalnych. „Prosto z miasta" będzie publikowane od poniedziałku do piątku między tekstami z działów Polska i Świat. Autorami tych materiałów będą dziennikarze i fotoreporterzy redakcji lokalnych, a za wybór treści i ostateczny kształt sekcji odpowiadać będą redaktorzy z lokalnych zespołów „Gazety Wyborczej".

Koncepcję nowych stron „Prosto z miasta" przygotował Wojciech Bartkowiak, zastępca wydawcy „Gazety Wyborczej", a projekt graficzny - Jacek Utko, twórca wdrożonej w połowie 2019 r. nowej makiety dziennika. Do zmian w publikacji treści lokalnych w 13 ośrodkach miejskich dopasowana została oferta cyfrowa dla klientów w zakresie reklamy online i prenumerat cyfrowych.

W kwietniu 2017 roku „Gazeta Wyborcza” połączyła dotychczasowe lokalne wkładki w dziewięć dodatków regionalnych. Zmiana miała na celu wzmocnienie mniejszych oddziałów i wzmocnienie zasięgów. Wówczas też pojawiły się lokalne, copiątkowe magazyny, prezentujące najciekawsze publicystyczne i informacyjne treści z tygodnia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online