„Gazeta Wyborcza” ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej. „Dwucyfrowy wzrost ARPU”

Na koniec czerwca 2024 roku z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” korzystało prawie 291 tys. użytkowników, o ponad 4 tys. mniej niż przed rokiem, ale wpływy w tym obszarze wzrosły. Cały segment Agory poprawił rentowność, przy czym nadal jest ona ujemna.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
„Gazeta Wyborcza” ma mniej subskrybentów, ale zarabia więcej. „Dwucyfrowy wzrost ARPU”

Subskrypcja cyfrowa „Gazety Wyborczej” na koniec czerwca miała 290,7 tys. aktywnych użytkowników. Rok wcześniej Agora podawała, że z subskrypcji „GW” korzystało 295,4 tys. użytkowników, zaś na koniec ub.r. było ich 303,3 tys.

Mimo tego spadku rok do roku przychody ze sprzedaży subskrypcji zwiększyły się. - Wynika oczywiście z wyższych przychodów subskrybenta, czyli z wyższego ARPU - wyjaśnił na wideokonferencji Wojciech Bartkowiak, członek zarządu Agory odpowiadający m.in. za pion prasowy.

Subskrybenci cyfrowi „Wyborczej” płacą więcej

- Taka jest w ostatnich kwartałach nasza polityka, żeby jako lider rynku subskrypcyjnego w większym stopniu monetyzować użytkownika i to nam się to nam się udaje - podkreślił. Agora nie ujawnia dokładnych, natomiast Bartkowiak zaznaczył, że ARPU z subskrypcji elektronicznej „GW” wzrosło dwucyfrowo.

W ramach najdroższego wariantu subskrypcji, Pakietu Klubowego, użytkownik może podzielić się swoim profilem z dwoma osobami. Natomiast pod koniec ub.r. ograniczono ofertę w ramach Pakietu Premium, w której subskrybent mógł okresowo udostępniać swój profil jednej osobie.

- Z pewnością część osób, które zostały wtedy w jakiś sposób obdarowane naszą subskrypcją przez swoich przy swoich znajomych czy rodzinę, sami zdecydowali się prawdopodobnie skorzystać z subskrypcji. To też jeden z wielu elementów w tej grze na ofertach, który wpłynął na podniesienie ARPU - skomentował Bartkowiak.

„Gazeta Wyborcza”: mniej z reklam i druku

Łączne przychody „Gazety Wyborczej” z obszaru cyfrowego (subskrypcji i reklam internetowych) w drugim kwartale 2024 roku sięgnęły prawie 18,9 mln zł. Stanowiły 47,3 proc. całkowitych wpływów „GW”, o 1,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem. W drugim kwartale ub.r. wpływy cyfrowe dziennika wyniosły blisko 17,8 mln zł.

Cały segment prasowy Agory (oprócz „Wyborczej” obejmujący kilka magazynów i druk) wypracował w minionym kwartale 51,4 mln zł przychodów, o 2,1 proc. mniej niż przed rokiem. O spadku wpływów segmentu zdecydowały głównie niższe wpływy poligraficzne, które spadły o 21,9 proc. do 7,5 mln zł oraz niższe przychody ze sprzedaży papierowego wydania „Gazety Wyborczej” - wyliczono w sprawozdaniu firmy. W drugim kwartale 2024 roku średnia sprzedaż ogółem „GW” wynosiła 33 607 egz., o 14,89 proc. mniej niż rok wcześniej (dane Polskich Badań Czytelnictwa).

Na plusie oprócz sprzedaży subskrypcji cyfrowej „GW” były wpływy reklamowe: zwiększyły się r/r o 0,7 proc. do 14,9 mln zł.

Mniejsza strata prasy Agory

Z kolei kwartalne koszty operacyjne segmentu prasowego zmalały o 4,5 proc. do 52,6 mln zł. Najmocniej w dół poszły wydatki na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów - o 23,5 proc. do 8,8 mln zł, oraz koszty amortyzacji - o 57,1 proc. do 0,9 mln zł.

Wydatki pracownicze ograniczono o 5,5 proc. do 22,3 mln zł, głównie dzięki przeprowadzonym w lutym i marcu zwolnieniom grupowym, które objęły pion prasowy i internetowy Agory.

Rentowność segmentu pozostała ujemna, ale znacząco się poprawiła: na poziomie EBITDA z 0,5 do 0,3 mln zł straty, a na poziomie operacyjnym - z 2,6 do 1,2 mln.

W całej pierwszej połowie 2024 roku stronę kosztową pionu prasowego obciążyło jeszcze 7,1 mln zł wydatków związanych ze zwolnieniami. W konsekwencji półroczna strata EBITDA pogłębiła się z 3,7 do 8,5 mln zł, a strata operacyjna - z 8,1 do 11,5 mln.

grafika

Cała grupa kapitałowa Agora w drugim kwartale 2024 roku przy wzroście przychodów o 3,2 proc. poprawiła zysk EBITDA i operacyjny, ale przy niekorzystnych zmianach kursów walut miała 8,1 mln zł straty netto. Firma znacznie więcej niż przed rokiem zarobiła z reklam, gastronomii i dystrybucji filmów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa