Gdyby Polacy wręczali Oscary

Jak wyglądałaby ceremonia rozdania Oscarów, gdyby to Polacy decydowali o zwycięzcach w poszczególnych kategoriach? Czy polskie preferencje zgadzają się z typami Amerykańskiej Akademii Filmowej? Ranking najlepszych filmów 2009 roku oraz ulubionych aktorek i aktorów polskiej publiczności przedstawia najnowszy raport Orange i New Age Media - „Preferencje kinowe Polaków".

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W niedzielę 7 marca odbędzie się 82. edycja rozdania Oscarów. Amerykańska Akademia Filmowa przyzna nagrody w 25 kategoriach, w tym, m.in. dla najlepszego filmu, aktorki i aktora. W gronie produkcji filmowych faworytem jest „Avatar" Jamesa Camerona, bijący rekordy popularności w kinach na całym świecie. Polski widz wydaje się podzielać zachwyt nad tą produkcją w technologii 3D. W kategorii nominowanych aktorek i aktorów (zarówno pierwszo, jak i drugoplanowych), typy kapituły różnią się znacznie od polskich rankingów popularności. Jakie są więc preferencje polskiej publiczności kinowej?

Według najnowszego raportu Orange i New Age Media, 17% Polaków uznało „2012" za najlepszy film 2009 roku. Oscarowy faworyt „Avatar" znalazł uznanie u 14% badanych, zajmując drugie miejsce w zestawieniu. Co ciekawe, na pozostałych miejscach na próżno szukać innych nominowanych do Oscarów filmów. Brakuje zarówno „Bękartów Wojny", jak i „Dystryktu 9", jest za to polska produkcja „Kochaj i Tańcz" (12% wskazań) i amerykański „Kac Vegas" (9%).

- Wpływ na takie wyniki mogą mieć czynniki wskazywane przez respondentów jako kluczowe przy wyborze konkretnego filmu. Najważniejszy wpływ na wybór filmu ma ocena znajomych i jakość trailera. Tylko niewielka liczba badanych polega na recenzjach krytyków filmowych. Coraz istotniejsze stają się za to opinie innych widzów znalezione w Internecie i wszelkie akcje marketingowe, zwiększające popularność danej produkcji. W szerszym kontekście można uznać, że powodzenie filmu coraz bardziej zależy nie tylko od jego „wartości", lecz od tego jak duży szum tworzy w mediach - mówi Łukasz Borys, szef zespołu badań ilościowych w Ipsos.

Dla respondentów mniejsze znaczenie ma to, kto wyreżyserował daną produkcję oraz jaka jest jej obsada. Polacy nie przywiązują też dużej wagi do nagród zdobytych na różnego rodzaju festiwalach.

 W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Orange i New Age Media pytano też o ulubione aktorki i aktorów. Najwięcej głosów, jeżeli chodzi o kobiety, zdobyła w badaniu Sandra Bullock, którą wskazało 28% respondentów. I to do niej powędrowałby Oscar, gdyby zależało to od polskich kinomanów. Na kolejnych miejscach w kobiecym zestawieniu w większości znalazły się aktorki, które w tym roku nie otrzymały nominacji do Oscarów. Polacy prawdopodobnie nominowaliby do Oscara Angelinę Jolie (26%), Julię Roberts (23%), Penelope Cruz (15%) i Annę Przybylską (15%).

Sytuacja wygląda podobnie, jeżeli chodzi o aktorów. Uznanie Amerykańskiej Akademii Filmowej zyskało w tym roku pięciu aktorów pierwszo i pięciu drugoplanowych, jednak tylko jeden z nich - George Clooney znalazł się na liście ulubionych aktorów według Polaków. Zajął jednak dopiero 9 miejsce. Na największe uznanie zasłużył według badanych Robert de Niro (20%), a na kolejnych miejscach znaleźli się odpowiednio: Tom Cruise (18%), Nicolas Cage (17%), Brad Pitt (17%) i Piotr Adamczyk (14%).

A kogo nagrodzi Amerykańska Akademia Filmowa podczas 82. gali oscarowej? Dowiemy się już w niedzielę.

*****

Jakie są zwyczaje Polaków związane z wyborem filmów? Które produkcje były najbardziej przereklamowane? Czy w kinie siadamy zawsze na swoim miejscu? Kto jest najseksowniejszym aktorem zdaniem damskiej części publiczności? Czy chcemy spożywać alkohol w kinie? Na te i wiele innych pytań znajdą Państwo odpowiedź w pełnym raporcie Orange i New Age Media „Preferencje kinowe Polaków". Premiera w kwietniu 2010 roku.

Badanie „Preferencje kinowe Polaków" zostało przeprowadzone w styczniu 2010 roku na zlecenie Orange i New Age Media przez instytut Ipsos. Metodologia: badanie ilościowe przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków wieku 15+. W przypadku wykorzystywania materiałów konieczne jest podanie źródła: Raport Orange i New Age Media: Preferencje kinowe Polaków.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online