Kupujemy inaczej. Zmienia to generatywna sztuczna inteligencja

Ponad połowa konsumentów i konsumentek zastąpiła tradycyjne wyszukiwarki narzędziami generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI) podczas poszukiwań rekomendacji produktów i usług. Ponad dwie trzecie badanych chce korzystać z Gen AI podczas zakupów, a jedna czwarta ufa rekomendacjom influencerów AI - wynika z raportu Capgemini „What Matters to Today’s Consumer”.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Kupujemy inaczej. Zmienia to generatywna sztuczna inteligencja

Generatywna sztuczna inteligencja (Gen AI) zmienia sposób robienia zakupów – aż 71 proc. konsumentów i konsumentek chce, aby była zintegrowana z ich doświadczeniami zakupowymi. To głównie preferencje pokolenia Z i milenialsów, oczekujących hiperpersonalizacji i płynnych doświadczeń cyfrowych, napędzają ten trend. 

Blisko połowa osób, które wzięły udział w badaniu Capgemini (46 proc.) z entuzjazmem odnosi się do wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na zakupy online, a aż trzy czwarte chętnie korzysta z jej rekomendacji – to znaczący wzrost w porównaniu z 63 proc. w 2023 roku. Ponad 58 proc. ankietowanych osób porzuciło tradycyjne wyszukiwarki na rzecz narzędzi Gen AI, które stały się ich głównym źródłem rekomendacji produktów i usług. 

Co więcej, 68 proc. klientów i klientek oczekuje, że narzędzia Gen AI będą łączyć wyniki z wyszukiwarek internetowych, mediów społecznościowych i stron sklepów, oferując kompleksowe rozwiązanie, które ułatwi wybór najlepszych opcji zakupowych.

Dla firm Gen AI to technologia przełomowa

Aż 70 proc. firm z sektora dóbr konsumenckich i handlu uważa Gen AI za technologię o przełomowym potencjale – to znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Mimo rosnących inwestycji w tę technologię, jej wykorzystanie w praktyce nie spełnia oczekiwań. Satysfakcja konsumentów i konsumentek związana z Gen AI spadła - z 41 proc. w 2023 roku do 37 proc. w 2024 roku.

- Konsumenci dzisiaj oczekują spersonalizowanych doświadczeń zakupowych, wzbogaconych przez sztuczną inteligencję i generatywną sztuczną inteligencję. Ponadto, wymagają szybkich i efektywnych dostaw oraz stają się coraz bardziej świadomi wpływu swoich zakupów na środowisko. – mówi Lindsey Mazza, global retail lead z Capgemini.

Dodaje, że sprzedawcy detaliczni muszą przyjąć strategie, które stawiają klienta w centrum, wykorzystując AI do zapewnienia płynnych, a jednocześnie wyjątkowych interakcji. Istotnym zjawiskiem jest również wyraźny zwrot w kierunku handlu społecznościowego. Firmy muszą wykorzystać swoje platformy reklamowe w mediach społecznościowych i cyfrowych, aby angażować konsumentów i konsumentki już na wczesnym etapie procesu zakupowego.

Konsumenci chcą płacić za szybką dostawę

Popyt na szybkie zakupy (quick commerce) dynamicznie rośnie, a odsetek osób gotowych zapłacić więcej za ekspresową dostawę wzrósł z 41 proc. w 2023 roku do aż 70 proc. w 2024 roku, co wyraźnie wskazuje na silny trend w kierunku łatwego i natychmiastowego dostępu do produktów.

Osoby kupujące są teraz gotowe płacić 9 proc. wartości zamówienia za dostawę w ciągu 2 godzin. Dla 65 proc. klientów możliwość dostawy w ciągu 2 godzin jest kluczowym czynnikiem podczas zakupów, co sugeruje, że sprzedawcy powinni rozważyć wprowadzenie takiego rozwiązania do swoich modeli biznesowych. Ten trend jest szczególnie widoczny w Indiach, Niemczech, Francji, Szwecji, Hiszpanii i Holandii, podczas gdy Stany Zjednoczone wyraźnie w tyle.

Zrównoważony rozwój odgrywa coraz większą rolę w decyzjach zakupowych. Aż 64 proc. ankietowanych wybiera marki działające w sposób proekologiczny, a 67 proc. jest gotowych zmienić sklep, jeśli nie oferuje on zrównoważonych produktów. Jednak ich gotowość do płacenia wyższej ceny za takie rozwiązania maleje. Odsetek osób skłonnych dopłacić od 1 do 5 proc. wzrósł z 30 proc. do 38 proc., ale liczba osób gotowych zapłacić więcej niż 5 proc. systematycznie spada od dwóch lat. Konsumenci doceniają działania takie jak oznaczanie produktów pod kątem śladu węglowego czy inicjatywy ograniczające marnowanie żywności.

Badanie pokazuje, że coraz częściej poszukujemy bardziej szczegółowych informacji o produktach, które kupujemy. Kluczowym czynnikiem okazuje się wartość odżywcza – aż 67 proc. osób deklaruje, że może zmienić produkt na inny, jeśli te informacje będą dla nich niewystarczające.

Konsumenci wykorzystują influencerów AI i media społecznościowe do poznawania produktów

Influencerzy i influencerki AI, czyli wirtualne awatary, stają się coraz bardziej popularne – aż 25 proc. ankietowanych ufa ich rekomendacjom i dokonuje na ich podstawie zakupów. Media społecznościowe również odgrywają kluczową rolę, szczególnie wśród pokolenia Z. W 2024 roku aż 7 na 10 osób z tego pokolenia poznawało nowe produkty dzięki influencerom i influencerkom, co stanowi duży wzrost w porównaniu z 45 proc. w 2023 roku.

Platformy społecznościowe, takie jak Instagram i TikTok zmieniają oblicze handlu detalicznego – ponad połowa ankietowanych w badaniu Capgemini odkrywa nowe produkty za ich pośrednictwem, podczas gdy w listopadzie 2022 roku było to zaledwie 32 proc. Dodatkowo, 40 proc. konsumentów i konsumentek korzysta z mediów społecznościowych, by okazjonalnie kontaktować się z obsługą klienta, co pokazuje ich rosnącą rolę w rozwiązywaniu problemów i uzyskiwaniu wsparcia.

Reklamy na stronach i w aplikacjach sklepów mają silny wpływ na decyzje zakupowe

Z raportu wynika, że 67 proc. ankietowanych zwraca uwagę na reklamy wyświetlane na stronach internetowych i w aplikacjach sklepów podczas wyszukiwania produktów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy reklamy online wpłynęły na niemal jedną trzecią zakupów dokonywanych w sieci.

Z kolei reklamy w sklepach stacjonarnych pozostają w tyle, głównie z powodu jakości treści i ich rozmieszczenia. Konsumenci i konsumentki wskazują kilka powodów swojego niezadowolenia – przykładowo 59 proc. uważa, że wyświetlane reklamy są zbyt ogólne i nie odpowiadają ich indywidualnym potrzebom. Ponad połowa (53 proc.) oczekuje spersonalizowanych reklam w sklepach, m.in. inteligentnych wyświetlaczy w wózkach zakupowych, interaktywnych luster czy dotykowych ekranów. W odpowiedzi na te oczekiwania firmy coraz bardziej skupiają się na rozwijaniu sieci medialnych w handlu detalicznym (Retail Media Networks, RMNs), aby lepiej przyciągać uwagę.

Raport wskazuje również, że ponad połowa (53 proc.) klientów i klientek regularnie zmienia marki lub sklepy, mimo korzystania z programów lojalnościowych. Głównymi powodami są chęć eksperymentowania oraz brak personalizacji ofert. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online