Agencja ARC Rynek i Opinia wzięła pod lupę zmianę zachowań Polaków w wieku 18-65 lat w obszarze zakupu odzieży i obuwia.
Prawie trzy czwarte badanych (73 proc.) kupowało w trakcie pandemii odzież online, a 56 proc. buty. Odsetek osób kupujących odzież online w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) wynosił nieco mniej, bo 66 proc.
Najczęściej (84 proc.) ubrania online kupowali mieszkańcy mniejszych miast (50-99 tys. mieszkańców) oraz osoby z najmłodszej grupy wiekowej 18-24 lata (82 proc.).
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-zalando-wzrosla-w-pandemii-o-30-proc-opinie ##
Co trzeci badany (30 proc.) obniżył w czasie pandemii swoje wydatki na odzież – najczęściej były to osoby z wykształceniem wyższym i mieszkające w największych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców). Niemal co czwarty badany obniżył zaś wydatki na obuwie, nieco częściej były to kobiety oraz osoby z wykształceniem wyższym.

Sklepy producentów są bardziej popularne w przypadku zakupu obuwia (53 proc.) niż w przypadku zakupu odzieży (38 proc.).
Głównym czynnikiem hamulcowym kupowania online ubrań i butów jest brak możliwości przymiarki.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-suchanski-prezes-zabka-polska-wywiad ##
Allegro i CCC najbardziej rozpoznawalnymi platformami zakupowymi
Agencja ARC Rynek i Opinia zapytała respondentów o spontaniczne wymienienie miejsca zakupu odzieży i obuwia online. W przypadku ubrań, najczęściej wymieniano Allegro (30 proc.), Zalando (14 proc.) i H&M (9 proc.). W grupie wiekowej 18-24 lata pierwszą wskazywaną marką jest Zalando.
W kategorii butów liderem jest CCC (21 proc. odpowiedzi), dalej Allegro (20 proc.) i Eobuwie.pl (19 proc.). I tutaj również wyniki są różne dla różnych grup wiekowych. Najmłodsza grupa wskazywała najczęściej eobuwie.pl (24 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-jak-anulowac-zakupy-u-sprzedawcow ##
- W ciągu ostatniego roku na branżę odzieżową i obuwniczą miało wpływ kilka czynników. Pierwszy z nich to upowszechnienie pracy zdalnej, które spowodowało mniejsze potrzeby zakupowe związane z garderobą. Drugi to regularne zamykanie galerii handlowych i tym samym ograniczony dostęp do sklepów stacjonarnych. Trzeci związany jest z dystansem społecznym - chęć jego utrzymania powstrzymała część społeczeństwa przed zakupami w dużych skupiskach osób, w tym w galeriach handlowych, nawet wtedy, kiedy było one otwarte. Ważnym czynnikiem jest również zwiększenie częstotliwości korzystania z internetu, również wśród grup wiekowych, które wcześniej korzystały z niego sporadycznie - komentuje dr nauk społecznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl). Termin realizacji badania: 1-14.04.2021. Badanie przeprowadzono w dwóch częściach:
• Badanie dotyczące zakupów odzieży (1-8.04.2021), próba N=1017 osób,
• Badanie dotyczące zakupów obuwia (8-14.04.2021), próba N=1021 osób.
W przypadku obydwu części próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próba populacji Polaków w wieku 18-65 lat.











