Główny Urząd Statystyczny: Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów

Główny Urząd Statystyczny opublikował właśnie raport „Poczta i telekomunikacja – wyniki działalności w 2017 roku”, z którego wynika, że Polacy w ubiegłym roku wysłali 49,2 mld SMS-ów, prawie miliard mniej niż w 2016 roku. Oznacza to, że w 2017 roku każdy abonent polskich sieci nadał średnio 944 krótkie wiadomości tekstowe, o 22 mniej niż 12 miesięcy wcześniej. Rośnie za to liczba nadanych MMS-ów, których w ubiegłym roku w Polsce wysłano 1,4 mld. 

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Spadek popularności SMS-ów w ruchu między użytkownikami widoczny jest od kilku lat. Z danych GUS wynika, że liczba wysłanych wiadomości po raz pierwszy od 2010 roku spadła poniżej 50 miliardów. Szczyt popularności SMS-y osiągnęły w 2012 roku, gdy użytkownicy polskich sieci wysłali ich ponad 62 miliardy. Od tamtego czasu ich liczba spadła o ponad 20 procent. 

Ustalenia z raportu GUS wcale nas nie zaskakują. – mówi Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip zajmującej się marketingiem mobilnym. – SMS-y odgrywają coraz mniejszą rolę w komunikacji między użytkownikami końcowymi, którzy coraz chętniej sięgają po komunikatory mobilne takie jak WhatsApp czy Messenger. Spodziewamy się, że trend ten będzie kontynuowany w kolejnych latach, podobnie sytuacja wygląda na innych rynkach, na których działa nasza firma. Jednak chciałabym podkreślić, że każdego roku rośnie liczba SMS-ów, które firmy i marki wysyłają do swoich klientów za pośrednictwem platform komunikacyjnych. Takie rozwiązanie pozwala wysyłać masowo nie tylko wiadomości tekstowe, ale również prowadzić zintegrowaną komunikację z wykorzystaniem np. WhatsApp czy wiadomości głosowych. – dodaje. 

26 lat z SMS-ami

SMS to technologia, która jest wykorzystywana od 26 lat, praktycznie w niezmienionej formie. Cały czas pojedyncza wiadomość złożona jest ze 160 znaków. Jedyną modyfikacją jest to, że producenci telefonów znaleźli sposób, aby komunikaty złożone z kilku SMS-ów dostarczać na wyświetlacz urządzenia w jednej wiadomości. Starsi użytkownicy telefonów komórkowych mogą pamiętać czasy, gdy czekało się, aż na urządzenie spłyną wszystkie SMS-y przesłane przez nadawcę. Czy tak archaiczna technologia ma szansę rywalizować z aplikacjami mobilnymi oferującymi coraz bardziej zaawansowane funkcje komunikacyjne?

- Zmiana krajobrazu usług komunikacji mobilnej nastąpi wtedy, gdy operatorzy w Polsce uruchomią rozwiązanie RCS (Rich Communication Services), które jest kolejnym etapem rozwoju standardu SMS i MMS. Dzięki niemu użytkownicy będą mogli dostarczać na swoje numery telefonów wysokiej jakości zdjęcia, filmy, animacje i grafiki, dokładnie w taki sam sposób jak dzisiaj wysyłają SMS-y. Takie zwiększenie ich funkcjonalności spowoduje, że stary, poczciwy SMS nabierze nowego znaczenia i wymiaru biznesowego, ponieważ atrakcyjnym contentem z użytkownikami dzielić będą się mogły również marki. – przekonuje Kamila Górna.

O tym, że użytkownicy zainteresowani są dzieleniem się multimediami świadczy rosnąca popularność MMS-ów. Począwszy od 2010 roku liczba nadanych multimedialnych wiadomości wzrosła ponad pięciokrotnie. W 2017 roku każdy abonent polskich sieci telekomunikacyjnych wysłał średnio 28 MMS-ów, czyli o 9 więcej niż 12 miesięcy wcześniej. 

Dane przedstawione wczoraj przez GUS pokrywają się z ustaleniami zawartymi w raporcie Urzędu Komunikacji Elektroniczne o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2017 roku.

Ponad miiard SMS-ów wysłanych w roamingu

Według raportu UKE systematycznie zwiększa się łączna liczba wiadomości SMS wysyłanych w roamingu. Szczególnie gwałtowny wzrost odnotowano w 2017 r. Abonenci polskich sieci korzystający z roamingu za granicą wysłali ponad 1 mld SMS-ów, o ok. 65% więcej niż rok wcześniej.

Ruch wysyłanych wiadomości SMS napędziło wprowadzenie w czerwcu 2017 roku zasady „Roam Like At Home”, wyrównującej stawki za połączenia głosowe, wiadomości SMS i transmisję danych w Polsce i w innych krajach europejskich. Dzięki temu klienci polskich operatorów mogli korzystać z telefonu w Unii Europejskiej na tych samych zasadach co w kraju. Przełożyło się to na znaczący wzrost zainteresowania usługami w roamingu.

SMS – jak to się zaczęło? 

Za pomysłodawcę krótkich wiadomości tekstowych uważa się Niemca Friedhelma Hillebranda pracującego w międzynarodowym zespole badawczym Groupe SpécialMobile. To właśnie jemu zawdzięczamy m.in. liczbę znaków, jakie zawiera pojedynczy SMS. Przeanalizował długości tekstów na kartkach pocztowych i w 1984 roku zaproponował dla wiadomości tekstowych limit długości 160 znaków. Był to jednak etap prac koncepcyjnych, a na wysłanie pierwszego SMS-a w historii trzeba było poczekać jeszcze 8 lat. W grudniu 1992 roku dokonał tego brytyjski inżynier Neil Papworth z sieci Vodafone. Co ciekawe, pierwszą wiadomość tekstową wysłał z komputera stacjonarnego, ponieważ telefony komórkowe w tamtym czasie nie były wyposażone w klawiatury. 

Pełna treść raportu GUS – „Poczta i Telekomunikacja – wyniki działalności w 2017 roku”:  http://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5512/2/2/1/poczta_i_telekomunkacja_wyniki_dzialalnosci_2017.pdf

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"