Goniec.pl po zmianach rzuci wyzwanie największym? "Trudno mówić o rywalizacji"

Janusz Schwertner przeszedł z Onetu do Iberionu i planuje szereg zmian w portalu Goniec.pl, w tym rozwój kanału na YouTube. - Trudno mówić o rywalizacji z największymi w przypadku Goniec.pl. Przy tym nasyceniu informacją, znajomością portali jak WP czy Onet przez odbiorców, nie jest to możliwe - mówi nam medioznawca Jacek Dąbała. Dziennikarz Jacek Nizinkiewicz dodaje: „Nie wykluczam, że będą w stanie wznieść medium na wyższy poziom. Takich mediów jak Onet nie zostawia się dla byle czego”.

Dominik Senkowski
Dominik Senkowski
Udostępnij artykuł:
Goniec.pl po zmianach rzuci wyzwanie największym? "Trudno mówić o rywalizacji"

W ostatnich tygodniach trwa rebranding Iberionu, co wiąże się z zatrudnieniem kolejnych dziennikarzy. W sierpniu br. informowaliśmy, że dziennikarz Janusz Schwertner podjął decyzję o odejściu z redakcji Onetu (Ringier Axel Springer Polska). Od 1 grudnia br. został dyrektorem programowym Iberionu i redaktorem naczelnym jej największego serwisu Goniec.pl.

Kolejne zmiany w Gońcu

Z Onetu do portalu Goniec.pl przyszedł także dziennikarz Mateusz Baczyński. Podobnie jak Janusz Schwertner zajmował się przede wszystkim dziennikarstwem śledczym. W 2019 roku wspólnie przygotowali cykl wideo „Gry uliczne” oraz napisali książkę „Antyterroryści”.

W październiku br. do portalu Goniec.pl dołączył także dziennikarz Jakub Wątor, który ostatnio pracował jako wydawca Spider's Web oraz dziennikarz i redaktor prowadzący reporterskiego Magazynu Spider's Web+.

Jaka będzie przyszłość dla Goniec.pl? - Dociążenie tego nazwiskami sprawdzonych dziennikarzy może okazać się dla tego medium zbawienne. Oczywiście to zależy, czy Janusz Schwertner i nowe twarze w Iberionie, okażą się dobrymi managerami i będą potrafili zarządzać mediami, czego Janusz z tego co wiem wcześniej nie robił. Nie wykluczam, że to może się udać i będą w stanie wznieść medium na wyższy poziom. Z drugiej strony takich mediów jak Onet nie zostawia się dla byle czego. Myślę, że Janusza Schwertnera oraz jego kolegów i koleżanki z redakcji czeka długi marsz w tym kierunku, jaki sobie wskazali - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl dziennikarz Jacek Nizinkiewicz z „Rzeczpospolitej”.

Janusz Schwertner w rozmowie z nami tłumaczył, jak ma wyglądać Goniec pod jego kierownictwem. - Chcę zbudować silną, niezależną redakcję, patrzącą na ręce wszystkim politykom, której fundamentem będzie dziennikarstwo śledcze. Przyjście do nas Mateusza Baczyńskiego czy Kuby Wątora jest tego najlepszym dowodem - wskazywał.

Nowa strona główna i cykl artykułów

W ostatnich dniach na portalu Goniec ukazał się artykuł Kena Armstronga, amerykańskiego dziennikarza śledczego, który zdobył cztery nagrody Pulitzera. - Chcemy w ten sposób wysłać do świata jasny sygnał: chcemy prezentować u nas treści najwyższej jakości - dodaje Schwertner.

Artykuł Armstronga pojawił się w ramach cyklu artykułów #ŁącząNasMedia. - Nie lubimy ograniczeń i barier. Chcemy tworzyć media bez granic, bo to właśnie powinny robić - łączyć, a nie dzielić. Dlatego w ramach akcji #ŁącząNasMedia, na Gońcu będą pojawiać się materiały najlepszych i najsłynniejszych dziennikarzy z całego świata - informuje Iberion na Linkedin.

Medioznawca Adam Szynol z Uniwersytetu Wrocławskiego ocenia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl: „Zapowiedź dziennikarstwa śledczego przyjmuję z otwartymi ramionami. Bardzo chętnie będę się temu przyglądał. Jednak pamiętajmy, że to bardzo kosztowna dziedzina dziennikarstwa. Nie sądzę, by stała się znakiem rozpoznawczym portalu - patrząc także z uwagi na jego obecny kształt, gdzie widzimy spory content rozrywkowo-clickbaitowy. Nie wiem, ilu musieliby zatrudnić dziennikarzy śledczych by rzeczywiście mocno wyróżniać się na tym polu w kontekście całej konkurencji.”

Goniec zmienił także stronę główną, która wygląda jak w portalach horyzontalnych.

Medioznawca prof. Jacek Dąbała z Uniwersytetu Jagiellońskiego uważa, że Gońcowi będzie trudno rzucić wyzwanie największym polskim portalom horyzontalnym typu Onet czy WP. - Te media mają swoje ustalone, bardzo wysoko notowane miejsca w naszym internecie. Pójście w stronę podniesienia jakości treści na pewno będzie cenne, ale nie wydaje mi się możliwe, aby Iberion i Goniec mogli dorównać największym graczom na rynku. Oczywiście można dążyć do zwiększenia zasięgów - myślę, że przy zapowiadanym jakościowym myśleniu uzyskają taki efekt. Trudno jednak mówić o rywalizacji z największymi w przypadku Goniec.pl. Przy tym nasyceniu informacją, znajomością portali jak WP czy Onet przez odbiorców, nie jest to możliwe - wskazuje nasz rozmówca.

Rozwój kanału na YouTube

Janusz Schwertner tłumaczył nam, że Goniec chce postawić bardziej także na kanał na YouTube. - Jako Goniec chcemy być szybkim, dynamicznym medium blisko najgorętszych tematów - także w zakresie wideo na YouTube. Będziemy produkować programy na żywo, chcemy być często z naszymi widzami w interakcji, zapraszać najciekawszych gości. Wyobrażam to sobie tak, że jeśli danego dnia opinia publiczna żyje jakimś tematem to chcemy wszystkie informacje w tej sprawie uporządkować i przedstawić w sposób atrakcyjny ludziom. Jeszcze tego samego dnia mieć u siebie wieczorem w programie człowieka, o którym mówią wszyscy od rana - mówił.

Jacek Dąbała ocenia plan rozwoju na YouTube: „Rozwijanie kanału to na pewno interesujące działanie dla odbiorców związanych już z portalem Goniec. W naturalny sposób będą mieli większą paletę do wyboru. Nie jest to jednak działanie, które może konkurować z innymi mediami, które już są aktywne na YouTube. Wiele portali horyzontalnych jest zaangażowanych na YouTube. Poza tym każde medium, gdy jest jakieś gorące wydarzenie, robi dziś tzw. „wlew”.

I dodaje: „Chodzi o „wlewanie” treści na dany temat przez rozmaite - bo zarówno pisane, wizualne, jak i audiowizualne - media. Także na portalu YouTube obserwujemy dynamiczny „wlew”. Jakościowe podejście na pewno im pomoże zyskać nowych widzów, ale nie sądzę by czytelnicy czy widzowie przeszli do nich tłumnie z Onetu, WP czy „Gazety Wyborczej”.

Goniec na YouTube ma obecnie 198 tys. subskrybcji. Publikowane są głównie materiały z cyklu Raport Gońca, fragmenty obrad Sejmu oraz rozmowy reporterów z ludźmi na ulicy.

Adam Szynol podchodzi nieco inaczej do rozwoju kanału Goniec na Youtube. - Myślę, że to bardzo ciekawa propozycja. Nie wiem, czy przypadkiem nie ma związku z tym, jak bardzo ostatnio popularny jest Sejm na YouTube. To dobry trop, bo młodzież nie ogląda dziś tradycyjnych mediów. Ich naturalne środowisko to podcasty i YouTube. Zobaczymy jednak, czy sprawdzi się to, co zapowiada Janusz Schwertner. Czy rzeczywiście codziennie ta osoba, która jest na topie, o której mówi opinia publiczna w Polsce, będzie pojawiać się w Gońcu wieczorem na YouTube. Jeśli to się uda zrealizować to cały projekt ma szanse powodzenia i być czymś nowym, ożywczym. Przyciągnie wtedy też trochę innych odbiorców w stosunku do konkurencyjnych portali horyzontalnych typu Onet, Interia i WP - mówi medioznawca.  

Nowy wizerunek możliwy?

Goniec uchodził w ostatnim czasie za portal opisujący głównie skandale czy wypadki. Janusz Schwertner pytany o to wskazywał: „Jeśli chodzi o zarzuty stawiane Gońcowi to przyjmuje to ze spokojem, ale i ciekawością. Dlaczego? Bo nie wiem, czy wszyscy mają świadomość, jak funkcjonują portale horyzontalne i w naszym kraju, i wszędzie na świecie. W największej mierze stawiają na zasięgi. Od zawsze przekazują bardzo różne treści, od tych niezwykle istotnych do najbardziej błahych (…). Tworzenie i rozwijanie portalu to praca zespołowa. Sztuka łączenia różnych światów. Taki też portal chcę budować - nie rezygnując z treści lifestylowych, rozgrywkowych czy celebryckich, ale oferując również jakościowe, pogłębione dziennikarstwo”.

Jacek Dąbała o zmianie wizerunkowej Goniec.pl: „Myślę, że jako medium nie można szybko zmienić twarzy, sposobu w jaki odbiorcy postrzegają portal. Natomiast można zdywersyfikować propozycje i tym samym zyskać zainteresowanie również innych internautów. Tabloidowość jako taka powinna u nich pozostać, bo jest trade markiem tego portalu. Każdy wie, jakie spotka tam treści. Dodatkowe jakościowe propozycje rozszerzą grono odbiorców. Generalnie to działanie uważam za rozsądne, o ile obraz tego brandu nie zostanie zamazany. Chodzi o wyrazistość portalu, aby ludzie nie pogubili się w sytuacji, gdy pozostaje tabloidowy w jakiejś mierze, ale dodatkowo z ambicjami pokazywania treści bardziej jakościowych.”

Ostatnio informowaliśmy, że Andrzej Sołtysik, były prowadzący „Dzień dobry TVN”, także dołączył do Iberionu. Sołtysik to kolejna z zapowiedzianych przez Iberion gwiazd. Wcześniej wydawca ogłosił dołączenie nowej dyrektor sprzedaży - Lidii Cybulskiej, redaktor naczelnej Pacjenci.pl - Agnieszki Sztyler-Turovsky oraz nowego redaktora naczelnego serwisu Swiatgwiazd.pl, którym został Karol Nowakowski. 

Do Iberionu oprócz Goniec.pl należą m.in. Światgwiazd.pl, Biznesinfo.pl, Lelum.pl, Smakosze.pl, Turysci.pl i Rolnikinfo.pl. W ub.r. spółka zwiększyła przychody o 18,9 proc. do 10,64 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 18,5 proc. jej wynik netto poprawił się z 3,94 mln zł straty do 421,6 tys. zł zysku. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+