Szefowa Google Polska: To od wydawców zależy obecność w Google Showcase

Google wprowadził w Polsce platformę Showcase, w ramach której ma płacić wydawcom za korzystanie z ich treści. W projekcie zabrakło na razie największych mediów newsowych na naszym rynku. - Nie jest prawdą, że udział w programie Showcase w jakikolwiek sposób wyklucza przyszłe rozmowy na temat wykorzystania fragmentów treści objętych regulacjami dyrektywy o prawach autorskich - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Kotlarczyk, szefowa polskiego oddziału Google.

Paweł Szpecht
Paweł Szpecht
Udostępnij artykuł:
Szefowa Google Polska: To od wydawców zależy obecność w Google Showcase
Magdalena Kotlarczyk

Google zawarł z niektórymi wydawcami w Polsce umowy o płaceniu im za treści w ramach platformy Showcase w Wiadomościach Google. W programie nie ma jednak największych graczy medialnych na naszym rynku. Niektórzy z nich, jak Agora zwlekają z decyzją, zaś według Izby Wydawców Prasy warunki oferowane polskim wydawcom przez Google są dalekie od oczekiwań.

Obecnie na liście polskich partnerów Showcase w Wiadomościach Google są wydawcy z różnych segmentów tematycznych: Antyweb, Bezprawnik, Biała się dzieje, Bizblog, Defence 24, DoRzeczy.pl, Dzień Dobry Bełchatów, ECHOmedia.info, eLuban.pl. gostynska.pl, halogorlice.info, INNPoland, Ino.online, jarocinska.pl, KCI - www.kutno.net.pl, Kłodzko 24,korso.pl, korso24.pl, korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, krotoszynska.pl, limanowa.in - portal informacyjny, Lublin24, Łuków24,Moja Ostrołęka, naTemat, Niezależna.pl, Nowe Świecie, Nowa Ruda 24, PortalPlock.pl, rawicz24.pl, Spider’s Web, TerazGostynin.pl, TKO.pl, Tuba Łęcznej, TuŁÓDŹ Sp. z o.o., wBieszczady.pl, wpolityce.pl, Wprost.pl, Wspólnota Lubartowska, Wydawnictwo Sztafeta sp. z o.o., Zabkowice.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, Życie Kalisza, 300Gospodarka, 300POLITYKA.

Showcase to wola wydawców

O szczegółach funkcjonowania Showcase na naszym rynku i pytaniach dotyczących funkcjonowania tego projektu Wirtualnemedia.pl rozmawiają  z Magdaleną Kotlarczyk, szefową Google Polska.

Wirtualnemedia.pl: Google uruchomił w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści od wydawców - Showcase w Wiadomościach Google. Co to oznacza dla użytkowników?

Magdalena Kotlarczyk: To przede wszystkim kolejny sposób, w jaki ułatwiamy wszystkim dostęp do różnorodnych źródeł informacji. Dzięki temu korzystający z Wiadomości Google czy funkcji Google Discover będą mogli zobaczyć, jakie materiały uczestniczące w programie redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać nowe media i tworzone przez nie treści. Jest to więc kolejny sposób, aby każdy z nas miał dostęp do informacji, które są dla nas najistotniejsze, a dla wydawców to szansa na pogłębienie relacji z czytelnikami i czytelniczkami oraz na dotarcie do nowych odbiorców ich treści.

Dlaczego na liście polskich wydawców w lokalnym programie Showcase nie ma największych „nazwisk”? RASP, Agory, WP, Rzeczpospolitej?

Nad uruchomieniem Showcase w Wiadomościach Google w Polsce pracowaliśmy od wielu miesięcy i dzięki tej pracy na starcie mamy szerokie grono 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, od ogólnopolskich po te najbardziej lokalne. Łączy je to, że wszystkie albo widzą w internecie szansę na dalszy rozwój, albo pokazały, że można zbudować cyfrowe medium informacyjne od zera i osiągnąć sukces na rynku.

Nowy produkt i program licencyjny zaprezentowaliśmy wszystkim wiodącym polskim wydawcom informacyjnym, do których skierowany jest Showcase. To do wydawców należy decyzja, czy chcą być obecni w programie i otrzymywać comiesięczne opłaty licencyjne oraz skorzystać z szansy na dotarcie do nowych czytelników i czytelniczek czy na nawiązanie głębszej relacji z tymi, którzy trafiają na ich strony za pośrednictwem takich usług jak Wiadomości Google czy Google Discover.

Jak pokazują przykłady z innych krajów, Showcase to usługa atrakcyjna także dla największych i najbardziej znanych wydawców, którzy stawiają na rozwój w internecie - np. w Wielkiej Brytanii w programie współpracujemy m.in. z The Financial Times, The Telegraph, The Independent, a w Niemczech z Der Spiegel, Die Zeit czy Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Naturalnie będziemy kontynuować rozmowy z wydawcami w Polsce, do których skierowany jest Showcase. Jeszcze raz powtórzę - to do nich należy decyzja, czy dołączyć do programu.

To nie „zastępstwo” dla regulacji europejskich

Jakie warunki muszą spełnić media, by uczestniczyć w Showcase? Jakich korzyści finansowych mogą się spodziewać?

Showcase prezentuje pochodzące od wydawców przekrojowe treści dziennikarskie,  dotyczące bieżących wydarzeń. We wszystkich krajach uwzględniając treści w Showcase opieramy się na współpracy z wydawcami o charakterze „newsowym” i bierzemy pod uwagę obiektywne kryteria udziału, takie jak różnice w charakterystyce odbiorców w zależności od danego kraju czy regionu, zasięg czy wielkość ruchu na portale danego wydawcy, członkostwo w stowarzyszeniach branżowych i inne.

Ponadto wydawcy muszą mieć już rozwiniętą obecność w internecie i dobrze funkcjonującą działalność w zakresie tworzenia cyfrowych treści dziennikarskich. Showcase jako produkt dla odbiorców jest w dużej mierze oparty na tekstach i zdjęciach - dlatego będzie bardziej odpowiedni dla niektórych wydawców (gazety codzienne, portale informacyjne) niż dla innych (np. nadawców radiowych). Z ponad 1200 publikacji, od których licencjonujemy już treści do Showcase, ponad 90 proc. to media lokalne lub regionalne - szczególną uwagę przykładamy do pozyskiwania tego typu treści do programu, z myślą o tym jak ważne są one dla lokalnych społeczności.

Wydawcy uczestniczący w Showcase - oprócz dodatkowych możliwości poszerzania grona odbiorców swoich treści i budowania głębszej relacji z nimi - będą otrzymywać miesięczne opłaty licencyjne od Google.

Pojawiły się wątpliwości dotyczące związków pomiędzy startem Showcase, a planowaną implementacją w Polsce unijnych przepisów o prawach pokrewnych...

Warto tu wyjaśnić, że - wbrew mitom powielanym przez niektóre organizacje - program Showcase nie jest zależny od wdrożenia tzw. prawa pokrewnego dla wydawców. Jak mówiliśmy otwarcie już wcześniej, w miarę jak to prawo wejdzie w życie w Polsce, ewentualne opłaty za wykorzystanie treści wydawców w usługach Google takich jak wyszukiwarka (a konkretniej takich treści, które wykraczają poza krótkie fragmenty - tzw. snippety - przy linkach, bo te zostały wyłączone z zakresu obowiązywania dyrektywy o prawach autorskich) będą przedmiotem naszych oddzielnych negocjacji z poszczególnymi wydawcami. Podobnie jak obecnie dzieje się w Niemczech, gdzie obok Showcase podpisaliśmy już ponad 20 umów na wykorzystywanie takich rozszerzonych fragmentów wiadomości. Są to umowy oddzielne od Showcase, zawierane także z wydawcami, którzy wcześniej dołączyli do tego programu.

Nie jest prawdą, że udział w programie Showcase w jakikolwiek sposób wyklucza przyszłe rozmowy na temat wykorzystania fragmentów treści objętych regulacjami dyrektywy o prawach autorskich. Jednocześnie wydaje się oczywiste, że takich rozmów prowadzić nie możemy, dopóki te przepisy nie są wdrożone.

Czy wprowadzenie Showcase w Polsce było konsultowane z organizacjami zrzeszającymi media?

Showcase jest kolejnym narzędziem dla wydawców, którzy są stronami umów licencyjnych i to z nimi przede wszystkim rozmawialiśmy i będziemy rozmawiać. Naturalnie zależy nam na współpracy z organizacjami branżowymi i także w tym przypadku rozmawialiśmy z tymi otwartymi na rozmowy, zwłaszcza starając się zrozumieć jak Showcase może być pomocnym narzędziem dla prasy lokalnej.

Choć w ostatnich miesiącach pojawiały się różnego rodzaju nieprawdziwe informacje dotyczące Showcase i szkoda, że czasem je powielano zamiast zweryfikować u źródła - czyli u nas - zawsze pozostajemy otwarci na współpracę ze wszystkimi organizacjami. Branża informacyjna ma przed sobą wiele wyzwań, ale i szans - naszym zdaniem powinniśmy wszyscy partnersko współpracować, żeby zapewnić jej stabilność i silne podstawy cyfrowego rozwoju.

Paweł Szpecht
Autor artykułu:
Paweł Szpecht
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"