Najwięksi polscy wydawcy nie przystąpili do Google Showcase. „Warunki gorsze od regulacji unijnych”

Google zawarł z niektórymi wydawcami w Polsce umowy o płaceniu im za treści w ramach platformy Showcase w Wiadomościach Google. W programie nie ma jednak największych graczy medialnych na naszym rynku. Niektórzy z nich, jak Agora zwlekają z decyzją, zaś według Izby Wydawców Prasy warunki oferowane polskim wydawcom przez Google są dalekie od oczekiwań. - One nie leżą w długofalowych, dobrze rozumianych interesach wydawców prasy i dziennikarzy, którzy też są beneficjentami europejskich przepisów o prawach pokrewnych - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w IWP.

Paweł Szpecht
Paweł Szpecht
Udostępnij artykuł:
Najwięksi polscy wydawcy nie przystąpili do Google Showcase. „Warunki gorsze od regulacji unijnych”

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach. Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Showcase trafiło do Polski

W środę Google poinformował, że wprowadza w Polsce program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, w tym media ogólnokrajowe, regionalne, specjalistyczne i lokalne.

Showcase w Wiadomościach Google to produkt, dzięki któremu użytkownicy i użytkowniczki mogą zobaczyć, jakie artykuły z informacjami redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media.

Panele z treściami pochodzącymi od uczestniczących w programie wydawców będą widoczne dla polskich internautów poszukujących informacji w Wiadomościach Google oraz w Google Discover.

Wielcy nieobecni

Na liście polskich partnerów Showcase w Wiadomościach Google są wydawcy z różnych segmentów tematycznych, oto ona w aktualnym stanie: Antyweb, Bezprawnik, Biała się dzieje, Bizblog, Defence 24, DoRzeczy.pl, Dzień Dobry Bełchatów, ECHOmedia.info, eLuban.pl. gostynska.pl, halogorlice.info, INNPoland, Ino.online, jarocinska.pl, KCI - www.kutno.net.pl, Kłodzko 24,korso.pl, korso24.pl, korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, krotoszynska.pl, limanowa.in - portal informacyjny, Lublin24, Łuków24,Moja Ostrołęka, naTemat, Niezależna.pl, Nowe Świecie, Nowa Ruda 24, PortalPlock.pl, rawicz24.pl, Spider’s Web, TerazGostynin.pl, TKO.pl, Tuba Łęcznej, TuŁÓDŹ Sp. z o.o., wBieszczady.pl, wpolityce.pl, Wprost.pl, Wspólnota Lubartowska, Wydawnictwo Sztafeta sp. z o.o., Zabkowice.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, Życie Kalisza, 300Gospodarka, 300POLITYKA.

 

Łatwo zauważyć, że w tej grupie zabrakło największych wydawców na naszym rynku, wśród nich Agory, Ringier Axel Springer Polska, Wirtualnej Polski, Inforu czy dziennika „Rzeczpospolita”.

Skąd ta nieobecność? Żadna z zainteresowanych stron nie mówi o tym wprost. Część dużych wydawców odmówiła komentarza w tej sprawie. Nieco światła rzuca Nina Graboś, dyrektor ds komunikacji korporacyjnej w spółce Agora.

- Na obecnym etapie negocjacji z firmą Google jest za wcześnie, aby poczynić jakiekolwiek wiążące deklaracje, czy oceniać ten projekt - wyjaśnia Nina Graboś. - Podejmując decyzje w tym zakresie Agora będzie uwzględniać szereg czynników, w tym m.in. reakcję rynku i odbiorców na wprowadzenie programu Showcase. Będziemy także uczestniczyć we wszystkich działaniach podejmowanych pod auspicjami Izby Wydawców Prasy dotyczących dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.

Z kolei Wirtualna Polska, ustami swojego rzecznika Michała Siegiedy komentuje sprawę jednym krótkim zdaniem: - Na razie podjęliśmy decyzję, że nie dołączamy do tego projektu, nie we wszystkim chcemy być pierwsi.

Europejska dyrektywa w tle?

Swoją opinię o wprowadzeniu Showcase w Polsce ma Izba Wydawców Prasy (IWP). Sugeruje ona, że ruch amerykańskiego Big Techu jest związany z unijną dyrektywą o prawach autorskich i pokrewnych, która czeka na implementację w Polsce.

- Uruchomienie w Polsce programu Showcase, potwierdza, że Google zdaje sobie sprawę, iż za wykorzystywanie treści prasowych trzeba płacić wydawcom - zaznacza w rozmowie z nami Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w IWP. - Problem polega jednak na tym, że - zgodnie z naszymi informacjami - warunki oferowane przez amerykańskiego giganta nie leżą w długofalowych, dobrze rozumianych interesach wydawców prasy i dziennikarzy, którzy też są beneficjentami prawa pokrewnego.

Przedstawiciel IWP przypomina, że prawo to przyznaje wydawcom i dziennikarzom art. 15 dyrektywy cyfrowej Unii Europejskiej.

- Zarówno wydawcy zrzeszeni w IWP, jak i inne podmioty działające na polskim rynku liczą, że polski ustawodawca nie będzie zwlekał z implementacją dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (UE/2019/790). Opóźnianie implementacji służy jedynie światowym gigantom technologicznym, kosztem polskich dziennikarzy, twórców i wydawców - zaznacza Wojtaś.

Według niego należy też podkreślić, iż beneficjentami wspomnianego prawa pokrewnego są wszyscy wydawcy i dziennikarze.

- Programy typu „Google News Showcase”, a z takim mamy tutaj do czynienia, skierowane są jedynie do uznaniowo wybranych wydawców - tłumaczy Wojtaś. - Z tego tez powodu niemiecki Kartellamt (odpowiednik polskiego UOKiK) prowadzi oficjalne postępowanie i sprawdza czy działania koncernu i warunki umów nie naruszają przepisów antymonopolowych. Od naszych zaprzyjaźnionych organizacji z innych krajów wiemy, iż wysokość proponowanych rekompensat w ramach programów typu GNS jest kilka, kilkanaście razy mniejsza, niż wskazują na to szacunki. To chyba też wyjaśnia, dlaczego w Polsce do programu przystąpiło niewielu wydawców.

Izba Wydawców Prasy i Stowarzyszeniem Dziennikarzy i Wydawców Repropol pracują nad własną inicjatywą, która ma na celu wypracowania systemu egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych. W projekt zaangażowani są najwięksi polscy wydawcy, m.in.: Agora, Infor, Gremi Media, Interia, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska.

Google Showcase zostało uruchomione pod koniec 2020 roku. Działa m.in. w Brazylii, Niemczech, Japonii, we Włoszech czy Wielkiej Brytanii. Odbiorcy zobaczą treści m.in. z "Der Spiegel", "Stern", "Die Zeit" czy "Folha de S.Paulo", radia Band i serwisu Infobae.

Rekordowe wyniki właściciela Google

Zysk Alphabet na akcję wyniósł 30,69 USD wobec konsensusu na poziomie 27,34 USD. Przychody spółki w czwartym kwartale sięgnęły 75,33 mld USD (po wzroście o 32 proc. rok do roku), a rynek szacował je na 72,17 mld USD.

W całym ub.r. wpływy koncernu poszły w górę o 41 proc. do 257,64 mld USD, a zysk netto - z 40,27 do 76,03 mld USD.

Paweł Szpecht
Autor artykułu:
Paweł Szpecht
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów