Niemieccy wydawcy dostaną pieniądze od Google. Na liście Der Spiegel, Die Zeit i Handelsblatt

Google zawarł umowy z wybranymi niemieckimi wydawcami prasowymi, w ramach których będzie im płacił za wykorzystanie treści tworzonych przez media. Porozumienia są wynikiem wprowadzenia w Niemczech unijnej dyrektywy o prawach autorskich.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Niemieccy wydawcy dostaną pieniądze od Google. Na liście Der Spiegel, Die Zeit i Handelsblatt
fot. Shutterstock.com

Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach.

Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.

Niemieckie porozumienie

Jednym z obszarów, na którym koncentruje się konfrontacja na linii firmy technologiczne – media jest Unia Europejska. Tutaj Google przyjął politykę małych kroków dogadując się z wydawcami na  konkretnych rynkach na kontynencie. Przykładem jest umowa pomiędzy Google, a niektórymi francuskimi mediami, a także porozumienie z Reutersem  z wykorzystaniem platformy Google News Showcase.

Z kolei kilka dni temu Google i Agence France-Presse zawarły porozumienie, w ramach którego amerykański koncern będzie płacił francuskiej agencji za korzystanie z tworzonych przez nią materiałów. Umowa jest przewidziana na 5 lat i obejmuje rynki w Europie.

Według najnowszych informacji podanych przez Google koncern zawarł kolejne porozumienia, tym razem z niemieckimi mediami. Umowy mają wynikać z przyjęcia przez Niemcy w czerwcu 2021 r. unijnej dyrektywy o prawach autorskich z 2019 r.

Do tej pory Google udało się zawrzeć odpowiednie umowy ze znanymi wydawcami i ich tytułami, takimi jak Der Spiegel, Die Zeit, Handelsblatt, Tagesspiegel, Ströer (T-Online), Golem i Netzwelt.

Należą do nich również publikacje takie jak WirtschaftsWoche, Watson, Giga, Potsdamer Latest Nachrichten oraz Manager Magazin. Philipp Justus, wiceprezes Google Central Europe zaznacza, że Big Tech prowadzi także odpowiednie negocjacje z kolejnymi wydawcami w Niemczech, nie tylko z tymi największymi.

- Der Spiegel od wielu lat buduje konstruktywne relacje robocze z Google na kilku poziomach - zaznacza w komunikacie Stefan Ottlitz, dyrektor zarządzający tytułu. - Znaleźliśmy również wzajemnie rozsądne rozwiązanie dla nowego prawa dotyczącego dodatkowych praw autorskich. Mamy nadzieję, że inni zainspirują się tą dobrą kulturą współpracy i że będziemy ją utrzymywać przez długi czas.

Krótkie fragmenty za darmo

Partnerzy porozumień zawartych na rynku niemieckim nie zdradzają, ile Google będzie płacić wydawcom za korzystanie z generowanych przez nich materiałów.

Google twierdzi, że płatności na rzecz wydawców na podstawie umów oparte są na uznanych zasadach praw autorskich i jednolitych kryteriach. Jednocześnie opierają się one na istotnych aspektach nowego prawa: po pierwsze, bardzo krótkie fragmenty treści nie wchodzą w zakres nowego prawa autorskiego (tzw. „Wyjątek od fragmentu„). Z drugiej strony wydawcy prasowi otrzymują nowe uprawnienia do takich fragmentów artykułów używanych w internecie, które wykraczają poza bardzo krótkie fragmenty.

Koncern podkreśla, że jego usługi tworzą w postaci ruchu, technologii reklamowej i wsparcia finansowego znacząca wartość dodaną dla wydawców. Ponadto media zawsze mają możliwość decydowania, czy ich treść jest wyświetlana podczas wyszukiwania, czy nie, oraz w jakim stopniu ich zawartość może być używana w podglądzie.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"