Google zmienia zdanie ws. ciasteczek w Chrome

Pliki cookies (ciasteczka) od tzw. stron trzecich nie zostaną całkowicie wycofane z przeglądarki Chrome. Google przekładał ten ruch kilka razy, a teraz ogłasza, że rezygnuje z niego po sygnałach z branży reklamowej i od regulatorów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Google zmienia zdanie ws. ciasteczek w Chrome

Cztery lata temu Google zapowiedział, że wycofa z przeglądarki Chrome ciasteczka od tzw. stron trzecich (third party cookies) na początku 2022 roku. Potem kilka razy przesuwał ten ruch: najpierw o rok, zaś latem 2022 roku - na 2024 rok (koncern uzasadniał wówczas, że dostosowanie technologii do nowych rozwiązań wymaga więcej czasu).

Pod koniec kwietnia br. firma kolejny raz odsunęła wycofanie third party cookies. - Zdajemy sobie sprawę, że istnieją ciągłe wyzwania związane z pogodzeniem rozbieżnych opinii z branży, organów regulacyjnych i programistów. Będziemy nadal ściśle współpracować z całym ekosystemem - argumentowała. - Nie zakończymy wycofywania plików cookie stron trzecich w drugiej połowie czwartego kwartału - zapowiedziała.

Google nie wycofa third party cookies z Chrome

Teraz okazuje się, że third party cookies nie zostaną całkowicie wyeliminowane z przeglądarki Chrome. W poniedziałek Google na swoim blogu przyznał, że wiązałoby się to z dodatkową pracą dla wielu podmiotów z rynku reklamy internetowej i miałoby wpływ na działalność wszystkich, na czele z wydawcami i reklamodawcami. - Zebrane opinie pomogły nam opracować rozwiązania, które mają na celu wspieranie konkurencyjnego, rozwijającego się rynku działającego dla wydawców i reklamodawców oraz zachęcającego do wdrażania technologii zwiększających prywatność - wyliczył Anthony Chavez, wiceprezes Google’a odpowiadający za obszar prywatności.

- Zamiast wycofywać pliki cookie stron trzecich, zamierzamy wprowadzić w Chrome nowe rozwiązania, które pozwolą ludziom dokonywać świadomych wyborów dotyczących całości przeglądania sieci i zmieniać te decyzje w dowolnym momencie - stwierdził Anthony Chavez. Zapowiedział, że koncern omawia nowe rozwiązania z organami regulacyjnymi i będzie je wdrażał we współpracy z branżą.

Od kilku lat Google rozwija projekt Privacy Sandbox mający na celu większą dbałość o prywatność w ramach systemu mobilnego Android. Na początku ub.r. udostępniono testową wersję aplikacji Sandbox.

- Będziemy dalej udostępniać API Sandboksa, i inwestować w ten projekt, żeby dalej ulepszać prywatność i użyteczność. Pragniemy też zaoferować dodatkowe narzędzia do kontroli prywatności: planujemy wprowadzić IP Protection do trybu incognito w Chrome - zaznaczył Chavez.

Chrome dominuje wśród przeglądarek

Decyzja Google’a jest tak ważna dla rynku reklamy internetowej, ponieważ Chrome to zdecydowanie najpopularniejsza przeglądarka. Według danych StatCounter w lutym br. miała 64,38 proc. udziału rynkowego, a konkurenci byli dalej w tyle: Safari z 18,86 proc., Edge z 5,35 proc., Firefox z 3,3 proc., Opera z 2,56 proc. i Samsung Internet z 2,55 proc.

W pierwszym kwartale br. przychody reklamowe Google’a (głównie z wyszukiwarki, YouTube’a i sieci reklamowej Google Display Network) zwiększyły się rok do roku z 54,55 do 61,66 mld dolarów. Cały koncern Alphabet osiągnął wzrost wpływów o 15 proc. do 80,54 mld dolarów, a jego zysk netto poszedł w górę z 15,05 do 23,66 mld dolarów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu