Groupon zmienia się razem z polskim e-klientem

Z perspektywy firmy Groupon to dostępność, bliskość i dobra jakość ofert są tym, co kusi dziś polskiego e-klienta. Te trzy elementy wiążą się z tym, że Polacy należą już do krajów, gdzie e-handel zaczyna rządzić rynkiem.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Warszawa, 22 sierpnia 2014 r. - Groupon (NASDAQ: GRPN) – W cztery lata Groupon przeobraził się ze startupu zakupów grupowych do największej platformy z usługami i produktami w Polsce, skierowanej do indywidualnego klienta. W tym czasie firma zweryfikowała mechanizm sprzedaży, marże, liczbę sprzedawanych ofert per klient, a także wprowadziła systemy badające zadowolenie klientów i partnerów.

Od taniej pizzy do tysiąca restauracji

Aniela Hejnowska, Dyrektor Zarządzająca Groupon Polska powiedziała - Nie każdy wie, że pomysł na Groupona narodził się z potrzeby zjedzenia pizzy w korzystnej cenie. Podczas studiów założyciel firmy pomyślał, że jak znajdzie 50 chętnych w akademiku, uda mu się wynegocjować niższą cenę z sąsiadującym lokalem. Gdy te pierwsze negocjacje się powiodły, niedługo później w Chicago powstał startup o nazwie Groupon. Od tego czasu wiele się zmieniło. Oprócz tej jednej pizzy, mamy oferty na setki restauracji, skoki na bungee, koncerty, teatry, produkty, podróże i tysiące innych ofert skierowanych do indywidualnych klientów.

Dodatkowo Groupon nie działa już na takiej samej zasadzie, jak na początku – czyli zakupów grupowych - Oprócz tej jednej pizzy, mamy oferty na setki restauracji, skoki na bungee, koncerty, teatry i tysiące ofert skierowanych do indywidualnych klientów – bo w międzyczasie staliśmy się największą platformą usług w Polsce.

Gdzie zmierza klient?

Według Anieli Hejnowskiej, teraz naszym największym wyzwaniem jest dalsze kuszenie ludzi do tego, aby wychodzili z domu, odwiedzali ciekawe miejsca, poznawali lokalne smaki i czerpali z życia pełną garścią, – ale nadal w atrakcyjnej cenie, korzystając z jakościowych ofert. Zadaniem Groupona jest wobec tego wiedzieć, gdzie zmierza klient. Już wyciągnęliśmy go z domu, a teraz chcemy podtrzymać jego motywację do działania. Stał się wymagający, więc my również wymagamy od siebie coraz więcej, jeszcze skuteczniej powiększając bazę jakościowych i różnorodnych ofert – powiedziała Aniela.

E-klient ze smartfonem

Klient Groupona jest gotowy na więcej – np. że coraz chętniej korzysta ze swojego smartfona – Groupon również jest przygotowany na rewolucję mobilną. Choć na razie liczba transakcji dokonywanych za pośrednictwem telefonów w Polsce jest dość niska w porównaniu z niektórymi krajami - liczba ta stale rośnie. Już teraz klienci mogą przeglądać i kupować oferty za pośrednictwem telefonu, stopniowo wprowadzamy nowe funkcjonalności, które coraz lepiej odpowiadają potrzebom klientów. Już niedługo wszyscy użytkownicy aplikacji będą mogli dostawać powiadomienia o najbliższych ofertach, niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Dzięki tej funkcji, w Stanach aplikacja mobilna Groupon jest już drugą najchętniej ściąganą aplikacją zakupową.

By lepiej podążać za potrzebami klientów Groupon wprowadził także nowy layout strony razem z ułatwiającymi korzystanie z serwisu funkcjami, takimi jak skuteczniejsze wyszukiwanie i filtrowanie, jak również system rezerwacji online w przypadku niektórych miejsc, które można odwiedzić razem z serwisem. Wszystkie zmiany prowadzą ku coraz większej personalizacji.  

Dojrzała e-firma i dojrzały e-klient

Zmiany, jakie zaszły w firmie odpowiadają na potrzeby współczesnego polskiego klienta e-commerce. Okazuje się, że Polacy są już dojrzałymi e-konsumentami.

 Po prezentacji Anieli Hejnowskiej wyniki raportu Connected Life 2014 przeprowadzonego przez TNS przedstawił Andrzej Olękiewicz Strategic Account Director Digital Intelligence Team w TNS Polska. Okazało się, że otwartość naszych internautów na handel online nie odbiega od tak rozwiniętych gospodarek, jak Wielka Brytania czy USA. Cztery lata temu tylko 5% konsumentów posiadało smartfony – ale tylko niektórzy z nich zdawali sobie sprawę, że z nich korzystają. Dziś popularność tego urządzenia zwiększyła się dziesięciokrotnie – połowa Polaków je posiada i coraz bardziej świadomie używa, co stanowi solidny potencjał dla mobilnego marketingu. Przedstawiciel TNS Polska dodał – Podwoił się w tym czasie udział klientów banków korzystających z dostępu do rachunku przez Internet – z jednej trzeciej do dwóch trzecich, co jest kolejnym przejawem szybkiej absorbcji nowych technologii wśród Polaków.

Ekspert TNS Polska opowiedział o tym, że rynek e-commerce w Polsce można nazwać już dojrzałym - Miarą dojrzałości tego rynku może być udział e-klientów dokonujących zakupów przez Internet. Zapytaliśmy o kupowanie ponad 30 kategorii produktów i usług oraz o to czy ostatniego zakupu dokonano on-line czy off-line. Okazuje się, że 65% polskich internautów przynajmniej jednego z ostatnich zakupów dokonało przez Internet. Plasuje to nas w gronie najbardziej rozwiniętych pod tym względem krajów – na szóstym miejscu wśród tych badanych. Najwyższy taki wskaźnik osiągnęła Norwegia – 78%, ale już druga w kolejności była Holandia – 69%. W gronie wiodących krajów (wskaźnik powyżej 60%) znalazły się: cała Skandynawia, Niemcy, Wielka Brytania, a także Korea Południowa i Australia.

 Skłonność do kupowania przez Internet jest oczywiście inna dla poszczególnych kategorii produktowych, ale dzięki badaniu Connected Life mogliśmy prześledzić różnice między krajami w ramach tej samej kategorii. Przykładowo usługi związane z podróżami (tj. bilet lotniczy, hotel) internauci na dojrzałych rynkach zachodnich w zdecydowanej większości (około 80%) kupują on-line, a w Polsce odsetek ten sięga już 71%. Natomiast w przypadku ostatnio kupowanych ubrań i butów polscy klienci wykazali się wyższą skłonnością do kupowania przez Internet (48%) niż np. Amerykanie (38%) czy Brytyjczycy (45%). Potwierdziło się zatem, że w rozwoju rynku e-commerce utrzymujemy się w światowej czołówce.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"