Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)

W 2015 roku najwięcej na reklamę wydały firmy z sektorów: farmaceutyki i leki, handel, żywność oraz higiena i pielęgnacja. Największą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach miała branża handlowa.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w czołówce kategorii gospodarczych, które najwięcej wydały w 2015 roku na reklamę w mediach pozainternetowych, były farmaceutyki i leki, handel, żywność, pozostałe oraz higiena i pielęgnacja (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).

Najwięcej wydały firmy z branży farmaceutyki i leki - 4,48 mld zł, czyli 7,2 proc. więcej niż w 2014 roku. Drugą pod względem nakładów reklamowych kategorią był handel z wydatkami w wysokości 4,1 mld zł, która zwiększyła je rok do roku o 14,9 proc. (najwięcej z czołówki).

Sektor żywności - trzeci na tym podium - przeznaczył na promocję w tradycyjnych mediach w ub.r. 3,3 mld zł, czyli 8,7 proc. więcej w skali roku.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/aflofarm-i-unilever-polska-w-2015-r-duzo-wiecej-na-reklamy-w-dol-procter-gamble-polska-i-kino-swiat-top-10 ##

Firmy zakwalifikowane do kategorii pozostałe (m.in. edukacja, fundacje, nieruchomości, usługi budowlane, dla biznesu, komunalne itp) zainwestowały z kolei 2,5 mld zł, czyli 5,6 proc. więcej niż w 2014 roku. Kategoria higiena i pielęgnacja z kolei zwiększyła nakłady na reklamę o 5,7 proc., do 2,48 mld zł.

Producenci farmaceutyków i leków w 2015 roku najwięcej wydali w telewizji, bo blisko 2,9 mld zł (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej).

Wydatki na reklamę w stacjach radiowych zwiększyli o 22,8 proc., do 1,2 mld zł, a w magazynach - o 40 proc., do 355,1 mln zł. Gazety na reklamach tych produktów zarobiły 89,6 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś outdoor - 15,8 mln zł (14,1 proc. więcej).

Firmy z sektora farmaceutycznego znacznie zredukowały wydatki na reklamę kinową, o 87,7 proc. - z 35,3 do 4,3 mln zł.

Branża handlu niemal po tyle samo przeznaczyła na reklamy w telewizji i radiu, zwiększając znacząco wydatki na reklamę na antenie rozgłośni. W telewizji jej reklamy warte były 1,66 mld zł (3,4 proc. więcej w skali roku), a w radiu - 1,62 mld zł (42 proc. więcej rok do roku).

Na promocji firm z tej kategorii gazety zarobiły 239,6 mln zł (4,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a magazyny - 253,3 mln zł (3,1 proc. więcej). Wydatki firm handlowych na outdoor wzrosły o 1,7 proc., do 327,1 mln zł, a na indoor - o 15,7 proc., do 5,9 mln zł.Branża handel w 2015 roku zredukowała wydatki na reklamę kinową o 32,2 proc., do 38,8 mln zł.

Sektor żywności w 2015 roku ponad 80 proc. swoich wydatków zainwestował w reklamę telewizyjną - było to 2,6 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż w 2014 roku.

Magazyny na reklamach firm z tej kategorii zarobiły nieco ponad 236 mln zł (wzrost o 32,4 proc.), w kinach - 195 mln zł (37,6 proc. więcej), a na outdoorze - 147 mln zł (18,3 proc. więcej). W radiu zainwestowały z kolei 89 mln zł (27,2 proc. więcej) i 12,9 mln zł w gazetach (mniej o 27,3 proc.). Z kolei wydatki na reklamę indoorową wzrosły o ponad 110 proc., do 2,6 mln zł.

Marketerzy zakwalifikowani do kategorii „pozostałe” najwięcej przeznaczyli na wsparcie swoich produktów i usług na łamach gazet - było to 748,6 mln zł (1,2 proc. mniej rok do roku).

527 mln zł zostawili w stacjach radiowych (wzrost o 11,4 proc.) i 503 mln zł w telewizjach (wzrost o 1,8 proc.). Magazyny na ich reklamach zarobiły ponad 490 mln zł (o 14,7 proc. więcej), a firmy outdoorowe – 166,5 mln zł (3,3 proc. więcej).

Reklamy w kinach tych firm warte były blisko 71 mln zł (15,4 proc. więcej w skali roku), a reklamy indoorowe – blisko 6 mln zł (51,7 proc. więcej).

Reklamodawcy z kategorii higiena i pielęgnacja w 2015 roku ponad połowę swoich budżetów ulokowali w telewizji, zmniejszając jednak wydatki na reklamę na szklanym ekranie o 2,2 proc., do 1,5 mld zł.

Sporo zainwestowali też w magazynach, bo ponad 694 mln zł (22,1 proc. więcej rok do roku). Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły 184,5 mln zł (41,9 proc. więcej niż w 2014 roku), a outdoor - 32,8 mln zł (3 proc. mniej rok do roku).

Reklamy kinowe tych firm warte były w 2015 roku 22,2 mln zł (28,3 proc. mniej), a te na łamach gazet - 17,7 mln zł (14,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Na indoor firmy z kategorii higiena i pielęgnacja wydały w ub.r. 1,3 mln zł (202 proc. więcej niż w 2014 roku).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele