Studio Universal Pictures sprzedało w 2023 roku najwięcej biletów kinowych. Disney zdetronizowany po latach

Universal Pictures zakończyło rok 2023 z największą liczbą sprzedanych biletów do kina. Od 2015 roku pod względem sprzedaży biletów na całym świecie, w Ameryce Północnej i za granicą, pierwsze miejsce należało do Disneya.

MM
MM
Udostępnij artykuł:

Studio Universal Pictures, które w tym czasie wypuściło 24 filmy w porównaniu do 17 Disneya, zarobiło 1,94 mld dolarów w Ameryce Północnej, a poza granicami USA zyskało 2,97 mld dolarów, przynosząc globalny zysk o wartości 4,91 mld dolarów.

To wystarczyło, aby wyprzedzić Disneya, który pomimo trudnego roku z kilkoma wpadkami po drodze zarobił 1,9 mld dolarów w Ameryce Północnej oraz 2,92 mld dolarów na arenie międzynarodowej (w sumie 4,83 mld dolarów).

Universal stało się pierwszym studiem w Ameryce Północnej, które przekroczyło próg 1 mld dolarów zysku w 2023 i zanotowało pięć debiutów na pierwszym miejscu box office, na czele z obrazem „The Super Mario Bros. Movie”. Film ten zakończył 2023 rok jako drugi najbardziej dochodowy tytuł roku w Ameryce Północnej z kwotą 575 mln dolarów.

Na szczycie znalazły się także „Fast X” (146,1 mln dolarów), „Five Nights At Freddy’s” (137,3 mln dolarów), „The Exorcist: Believer” (65,5 mln dolarów) i „Knock At The Cabin” (35,4 mln dolarów).

„Oppenheimer” nie znalazł się na liście filmów numer jeden w box office, ponieważ jego debiut w weekend 21–23 lipca ulokował się na drugim miejscu z wynikiem 82,5 mln dolarów, za niezwykle popularną „Barbie” ze studia Warner Bros., która stała się największym hitem filmowym roku pod względem kasowym w Ameryce Północnej i na całym świecie.

Film biograficzny Christophera Nolana o J. Robercie Oppenheimerze zakończył rok 2023 jako drugi co do wielkości film Universal Pictures w Ameryce Północnej z kwotą 326,1 mln dolarów i jest najbardziej dochodowym filmem biograficznym wszech czasów na całym świecie z kwotą 952 mln dolarów, a także najbardziej dochodowym filmem biograficznym roku z klasyfikacją R (osoby poniżej 17. roku życia powinny oglądać film tylko w towarzystwie rodzica lub dorosłego opiekuna).

Raport firmy Gower Street

Według szacunków opublikowanych przez wiodącą brytyjską firmę analityczną Gower Street: „Barbie”, „Super Mario Bros. Movie” i „Oppenheimer” przewodziły grupie filmów, które zwiększyły globalne przychody ze sprzedaży biletów do 33,9 mld dolarów.

Oznacza to wzrost o 31 proc. w porównaniu z 2022 r., ale był o 15 proc. niższy od średniej z trzech lat przed pandemią (2015–2019). Sprzedaż biletów do kina nie osiągnęła jeszcze poziomu sprzed wybuchu kryzysu związanego z Covid-19, czy to w skali globalnej, krajowej, czy międzynarodowej.

Wiodąca amerykańska firma Comscore podała na początku tego tygodnia, że krajowe przychody ze sprzedaży biletów w 2023 r. osiągnęły 9,05 mld dolarów, co oznacza 21 proc. wzrost w stosunku do 2022 r. i najlepszy wynik od czasu pandemii.

Gower Street pokazuje, że przychody ze sprzedaży biletów międzynarodowych ponownie wzrosły i wyniosły 24,8 mld dolarów, a więc jest to wzrost o 35 proc. rok do roku.

Według analizy Gower Street, z wyłączeniem Chin, przychody zagraniczne w 2023 r. wyniosły 17,1 mld dolarów, mamy więc do czynienia z 20 proc. wzrostem rok do roku.

Chiny przekroczyły oczekiwania wszystkich, przynosząc zysk wysokości 7,71 mld dolarów, co stanowi wzrost o 83 proc. w porównaniu z 2022 rokiem i tylko o 6 proc. mniej niż średnia przed pandemią w latach 2017–2019. W ostatnich dniach sprzedaż biletów w Chinach znacząco wzrosła dzięki „Shining for One Thing”.

Patrząc w przyszłość na rok 2024, Gower Street już przewiduje, że przychody ze sprzedaży biletów mogą przekroczyć poziom z 2023 r. aż o 7 proc. z powodu opóźnień związanych ze strajkami i masowymi zakłóceniami w kalendarzu premier.

W 2022 r. światowe przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 25,9 mld dolarów w porównaniu z 21,3 mld dolarów w 2021 r. Ten wynik i tak blednie w porównaniu ze światowymi przychodami sprzed pandemii, w tym 42,3 mld dolarów w 2019 r.

W 2023 r. dwa filmy przekroczyły 1 mld dolarów na całym świecie: „Barbie” Warner Bros. (1,44 mld dolarów) i „Super Mario Bros. Movie” wytwórni Universal Pictures (1,36 mld dolarów), oba pobiły liczne rekordy.

Region Azji i Pacyfiku odpowiadał za 39 proc. światowych przychodów ze sprzedaży biletów w 2023 r. Według Gower Street zdecydowana większość, bo 32 proc. pochodziła z Chin. Ameryka Północna dostarczyła 27 proc., podobnie jak Europa, Afryka i Bliski Wschód (łącznie). Pozostałe 8 proc. stanowiła sprzedaż na terenie Ameryki Łacińskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów