Homepay zajmuje się realizowaniem płatności w formie szybkich przelewów m.in. SMS premium, paysafecard, IVR premium i direct mobile billing. Firma od kilku tygodni ma opóźnienia z wypłaceniem pieniędzy swoim partnerom. Zaległości, według poszkodowanych, mają sięgać kilku milionów złotych.
Jacek Barszczewski z departamentu komunikacji społecznej UKNF potwierdza, że do urzędu zgłaszają się klienci, którzy informowali, że Homepay nie wykonuje zlecanych przelewów. - Urząd KNF podjął próby kontaktu z właścicielem firmy, jednak okazały się one bezskuteczne. W związku z tym KNF zdecydowała o podjęciu działań zgodnie z posiadanymi kompetencjami - stwierdza Barszczewski. Te działania to umieszczenie firmy na liście ostrzeżeń publicznych KNF oraz zawiadomienie prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Homepay z art. 150 i art. 151 ustawy o usługach płatniczych. W tym wypadku chodzi o „nieuprawnioną działalność w zakresie świadczenia usług płatniczych lub w zakresie wydawania pieniądza elektronicznego”. Jednocześnie KNF w komunikacie zamieszczonym na stronach internetowych przypomina, że Homepay jako biuro usług płatniczych zgodnie z prawem jest „zobowiązane do ochrony środków pieniężnych otrzymanych przez użytkowników”. Obowiązek ten spółka powinna wykonać przez zawarcie umowy z zakładem ubezpieczeń. KNF podaje, że Homepay ma zawarte umowy ubezpieczenia z Concordia Polska Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych oraz AXA Towarzystwo Ubezpieczeń. „W przypadku niewykonania bądź nienależytego wykonania usługi przekazu pieniędzy klienci powinni zgłosić się do wyżej wymienionych biur” - informuje KNF.

Przedstawiciele Homepay nie odpowiedzieli na pytania portalu Wirtualnemedia.pl o przyczyny opóźnień w wypłatach środków. W oficjalnym komunikacie firma podaje, że 1 marca br. została przejęta przez nowego właściciela, który powołał na stanowisko prezesa zarządu Stanisława Filipa Wyganowskiego.
- Informujemy, że zgodnie z zawartą umową poprzedni zarząd spółki zobowiązany był do niepodejmowania jakichkolwiek decyzji finansowych, natomiast nowo powołany zarząd analizuje wnikliwie sytuacje finansową spółki i rozpoczyna realizację swoich zobowiązań - czytamy w komunikacie. - Wszyscy (...) otrzymają należne im środki finansowe. Jestem świadomy, że wielu z Was jest zaniepokojonych bieżącą sytuacją i dlatego pragnę uspokoić wszystkich partnerów firmy Homepay - nie zaprzestaliśmy działalności, nie ogłosiliśmy upadłości, nie mamy problemów z płynnością finansową, ZUS ani komornik nie zajęli nam kont, a wszelkie tego typu informacje były kłamliwe i służyły jedynie oczernianiu firmy - zapewniono w komunikacie.

Tymczasem na Facebooku powstała grupa "Oszukani przez Homepay.pl?".
Homepay sp.z o.o. została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 28 grudnia 2011 r. W KRS jako prezes zarządu wymieniany jest nadal Paweł Wachnik. Prowadzona przez KNF lista ostrzeżeń, na której znalazła się firma, jest zbiorem podmiotów w stosunku do których KNF zgłasza zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.











