Za greenwashing brytyjska organizacja Advertising Standards Authority (ASA) uznała dwa plakaty HSBC. Po raz pierwszy pojawiły się w październiku ubiegłego roku na przystankach autobusowych w Londynie i Bristolu. Przedstawiały HSBC jako markę dbającą o środowisko naturalne.
Pierwszy plakat zawierał hasło: "Zmiany klimatyczne nie mają granic. Podobnie jak rosnący poziom mórz. Dlatego HSBC chce zapewnić finansowanie i inwestycje o wartości 1 biliona dolarów na całym świecie w celu ułatwienia naszym klientom zejścia do całkowitej neutralności klimatycznej".
Na drugim napis brzmiał: "Zmiany klimatyczne nie mają granic. Dlatego w Wielkiej Brytanii pomagamy zasadzić 2 miliony drzew, które w ciągu swojego życia pochłoną 1,25 mln ton dwutlenku węgla".
Na powyższe komunikaty ASA otrzymała 45 skarg. W jednej z nich organizacja Adfree Cities, zakwestionowała prawdziwość twierdzeń HSBC, wskazując, że reklamy pomijały istotne informacje na temat wkładu HSBC w emisję dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-persil-wprowadza-w-blad-detergent-nie-jest-mily-dla-planety ##
Coraz więcej skarg na greenwashing
"Reklamy tworzą mylny wizerunek banku, który jest odpowiedzialny za środowisko, jednocześnie pomijając kluczowe informacje, które doprowadziłyby odbiorców do zupełnie innych wniosków" - argumentowało w skardze Adfree Cities.
Na niekorzyść reklam HSBC świadczyło też, że pojawiły się w okresie poprzedzającym Konferencję Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu w 2021 r. (Cop26). Data emisji kampanii mogła wpłynąć na sposób, w jaki przeciętny konsument zrozumiał przedstawione na billboardach twierdzenia.
ASA w wydanym oświadczeniu zakwestionowała to, czy "konsumenci zrozumieją zawiłości związane z przejściem na neutralność klimatyczną" przez organizację, która jest "zaangażowana w finansowanie przedsiębiorstw, które w znacznym stopniu przyczyniły się do emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych".

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ekolodzy-oskarzaja-adidas-new-balance-o-oszustwa ##
Analiza ostatnich orzeczeń ASA przeprowadzona przez The Independent wykazała, że nastąpił gwałtowny wzrost liczby reklam uznanych za greenwashing, czyli wytwarzanie w odbiorcach mylnego wrażenie, że nadawca działaj na rzecz środowiska naturalnego. W ostatnim czasie organizacja wydała osiem orzeczeń stwierdzających greenwashing w działaniach promocyjnych firm.











