Portal Polska Press z działami „Program PiS” i „Listy wyborcze PiS”

Na stronie głównej portalu i.pl (Polska Press) w poniedziałek pojawił się na czerwonym tle boks „Program PiS”. Dzień wcześniej redakcja przedstawiała „Listy wyborcze PiS”. - To dość krótkowzroczna praktyka: jeżeli użytkownik przyzwyczajony jest do pasków czy boksów, a one wykorzystywane są do celów innych niż informowanie o rzeczach naprawdę ważkich, to na koniec one dewaluują wartość przekazu - komentuje Maciej Kabroński.

jsx
jsx
Udostępnij artykuł:
Portal Polska Press z działami „Program PiS” i „Listy wyborcze PiS”
Strona główna i.pl (screen: i.pl)

W poniedziałek na stronie i.pl zadebiutował widget specjalny pod nazwą „Program PiS”. Nazwa boksu, jako jedynego na stronie głównej, widniała na czerwonym tle. W poniedziałek pojawiały się tam teksty takie jak „Premier: Chcemy zapewnić godny standard życia”, „Nowy spot PiS. Partia zapowiada program »Przyjazne osiedle«, „Ważna zapowiedź Kaczyńskiego. Chodzi o program PiS”, „Jacek Sasin o pierwszym pytaniu referendalnym: Wolność to własność”, „Premier: co by było, gdyby nie nasza polityka 500 plus?” czy „Joanna Lichocka o programie »Przyjazne osiedle«. »Będzie dotyczył 8 mln Polaków«”.

grafika

Na stronie głównej i.pl sekcja znajduje się na drugim miejscu – tuż pod „Polska i świat”, a wyżej niż „i Dla Ciebie” i „Gorące tematy”.

Teksty podpisane są nazwiskami autorów, nigdzie nie znaleźliśmy informacji, by były to artykuły sponsorowane czy opłacone przez sztab wyborczy partii rządzącej.

W niedzielę na stronie głównej, tuż pod „Polska i świat” na samej górze, pojawiła się kategoria „Listy wyborcze PiS”

grafika

A tam m.in. „PiS ogłosiło listę w okręgu podwarszawskim. Oto kandydaci do Sejmu z »obwarzanka«”, „Na statku »Białej Floty« przedstawiono kandydatów PiS w wyborach z okręgu nr 22”, „Mateusz Morawiecki ogłosił listę PiS w okręgu nr 31. Są niespodzianki” oraz „Lista PiS do Sejmu w okręgu nr 16 w Płocku. Bortniczuk: Celujemy w siedem mandatów”.

Polska Press: Każdego dnia będą wyróżniane artykuły najbardziej aktualne

Spytaliśmy biuro prasowe Polska Press, czy planowane są sekcje poświęcone programom i listom wyborczym innych partii. 

„Na stronie głównej serwisu i.pl w sekcji Wybory nasi użytkownicy mogą znaleźć informacje na temat aktualnych wydarzeń sceny politycznej w Polsce. Redakcja serwisu publikuje w tej zakładce materiały poświęcone zarówno programom politycznym każdej partii, jak i ich liderom czy kandydatom ze wszystkich ugrupowań. Dziś, jednym z kluczowych tematów newsowych, informacyjnych, jest ogłoszenie programu »Przyjazne osiedle«. Dlatego sekcja ta została poświęcona omówieniu punktów ogłoszonego dziś programu. Każdego dnia będą wyróżniane artykuły najbardziej aktualne i informujące o wydarzeniach czy zmianach, które mogą mieć kluczowy wpływ na społeczeństwo” - odpisało biuro.

i.pl prezentuje także w oddzielnych tekstach programy poszczególnych partii. Tytuły tekstów? „Prawo i Sprawiedliwość. Oto program partii zdobywającej uznanie obywateli” (w leadzie artykułu zaś czytamy: „Program tej partii spotkał się ze sporym uznaniem ze strony polskich obywateli. To dlatego utrzymuje ona władzę od dwóch kadencji”), a poza tym „Program Platformy Obywatelskiej. Jakie poglądy prezentuje ugrupowanie?” (tu w środku można natomiast przeczytać takie zdanie: „Samo znaczenie programu partii jest poza tym przez czołowych polityków PO bagatelizowane”) czy „Poznaj program i poglądy ugrupowania Lewica Razem”.

Maciej Kabroński, obecnie dyrektor produktu w Infografikach, a w przeszłości m.in. wicenaczelny „Faktu” i szef portalu Fakt.pl, wcześniej w Polska Press współtworzący serwisy Gratka.pl i Naszemiasto.pl, przyznaje, że o zjawisku często opowiada swoim studentom. - Jest taki przypadek w historii mediów, dotyczył katastrofy samolotu malezyjskich linii lotniczych w 2014 roku. „New York Times” opublikował wtedy pasek w kontrze żółci i czerni, czyli dokładnie taki, jak TVN24 ma jako breaking news. W momencie kiedy wszyscy wchodzili na portal, żeby zobaczyć, co się dzieje, na dzień dobry czytali to, co było na pasku. A tam mogli dowiedzieć się, że jak kupią w promocji gazetę papierową plus online to będą mieli jakieś profity. „NYT” słono za to zapłacił, bo kilku reklamodawców wściekło się na tę praktykę, uznając, że to robienie ludzi w wała – opowiada.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/naszemiasto-pl-nowa-spolka-polska-press,7169489561527937a ##

Kabroński mówi jednak, że nie dziwi go praktyka i.pl. - W końcu wydawca ma takie prawo. To, czy stosuje sztuczki, żeby przyciągnąć czytelników, żeby atencja wzrosła, to jego wybór. Ale co do zasady to dość krótkowzroczna praktyka: jeżeli użytkownik przyzwyczajony jest do pasków czy boksów, a one wykorzystywane są do celów innych niż informowanie o rzeczach naprawdę ważkich, to na koniec one dewaluują wartość przekazu – podkreśla. - Jeżeli coś faktycznie się wydarzy, w pewnym momencie odbiorca zacznie to najzwyczajniej w świecie olewać, bo pakowane są do paska rzeczy mniej ważkie – dodaje Kabroński.

- To numer łatwy do wybronienia przez wydawców, bo oni zarządzają swoją powierzchnią. Ale warto zadać im pytanie, czy ta powierzchnia wyceniana: czy jako reklamodawca mogę się zareklamować dokładnie na tym pasku. Jeżeli nie, to znaczy, że został specjalnie dla tego celu stworzony, nie ma go w cenniku – mówi ekspert.

Piłkarze zjedli śniadanie

- Unikałbym takich praktyk. Media znają przypadki, gdzie to się wykorzystuje. Do dziś pamiętam pasek TVN24, podczas którychś mistrzostw, na którym było, że polska reprezentacja zjadła śniadanie – przypomina Kabroński.

Stwierdzenie „zjadł/zjedli śniadanie” zyskało popularność w połowie 2012 roku, kiedy TVN24 napisał tak na pasku o piłkarzach reprezentacji Polski, relacjonując drobiazgowo ich przygotowania do jednego z meczów w Euro 2012. Odtąd w branży dziennikarskiej taka fraza stała się synonimem mało istotnej informacji. TVN24 w trakcie Euro 2016 roku sam zażartował z tego zdania, zamieszczając je jeszcze raz na pasku, tym razem z emotikonem uśmiechu.

- Nikt nikomu nie zabrania bycia tubą partii, rządzącej czy opozycyjnej. Zawsze tak było i będzie – podsumowuje Kabroński. - Wydawca ma decydujący głos, ale ja takiego numeru bym nie wykonał i nie rekomendował: to dewaluacja obszaru. Pytanie, czy jak opozycja zrobi swoje listy, też ten pasek wykorzystają? Po drugie, co tu jest kluczowe, czy to reklamowa przestrzeń przeliczalna. Czy mogę sobie kupić taki pasek, a jeżeli mogę, to ile kosztuje – powtarza.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/helsinska-fundacja-praw-czlowieka-polska-press-przejecie-przez-orlen-negatywnie-wplynelo-na-swobode-dzialalnosci-dziennikarskiej,7169503737489537a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online