IAA chce zaangażować szefów marketingu w poprawę sytuacji w branży reklamowej

Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska chce zaangażować dyrektorów marketingu największych reklamodawców w Polsce w projekty, które docelowo miałyby wprowadzić ład w branży marketingowej i reklamowej.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Na koniec września br zarząd IAA Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy zaplanował spotkanie z dyrektorami marketingu największych polskich reklamodawców. W trakcie spotkania IAA Polska ma zamiar m.in. przedstawić wstępną koncepcję działań, jakie Stowarzyszenie zamierza podjąć, by zwiększyć prestiż zawodu dyrektora marketingu.

Z badania, które na zlecenie IAA Polska przeprowadził w tym roku instytut GfK na grupie 75 szefów marketingu wynika m.in, że zaledwie 25 proc. CMO to członkowie zarządu, tylko 26 proc. z nich deklaruje, że ma wpływ na kształtowanie strategii firmy. Największym problemem tego środowiska jest fakt, że coraz częściej decydujący wpływ na wybór dostawców usług marketingowych ma procurement, a nie marketing, co skutkuje wyborem ofert z najniższą ceną, a nie najlepszych jakościowo.  - To z kolei jedna z przyczyn bardzo powolnego wzrostu wartości rynku reklamy w Polsce, znacznie wolniejszego niż np. wzrost polskiego PKB na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat - zwraca uwagę Jerzy Minorczyk, dyrektor generalny IAA.

Organizacja w trakcie tego spotkania chce również zapytać marketerów o chęć współuczestniczenia w procesie zmiany sposobu zamawiania i realizacji badań mediowych w taki sposób, by lepiej służyły ocenie efektywności inwestowania środków przeznaczonych na reklamę.

Jerzy Minorczyk wyjaśnia nam, że na początek chodzi o badania mediów elektronicznych, bo wszystkie badania mediów realizowane aktualnie w Polsce posługują się metodologią sprzed 20 lat i nie odzwierciedlają obecnego sposobu konsumpcji mediów. - Dlatego nie są użytecznym narzędziem dla marketerów. Drugi problem: za badania radia płaci radio, za badania prasy płacą wydawcy, za badania telewizji płacą przede wszystkim nadawcy. Taki model nie gwarantuje bezstronności wyników. W większości krajów na zachód od Odry za badania płacą solidarnie wszyscy, którzy z nich korzystają, a zlecającym badanie jest specjalnie powołany do tego Joint Industry Committee – mówi Jerzy Minorczyk.

Kolejną inicjatywą, z jaką do szefów marketingu wychodzi IAA jest powołanie do życia wspólnej reprezentacji marketerów intensywnie korzystających z reklamy. - Mamy w naszym kraju wspólną reprezentację branży reklamowej i mamy zaledwie kilka grup mediowych pokrywających prawie cały rynek nadawców i wydawców. Z jedną i z drugą grupą stosunkowo łatwo się porozumieć, bo pierwsza z nich ma swoją reprezentację, a druga jest stosunkowo nieliczna. Z drugiej strony mamy ok. 200 znaczących marketerów, którzy nie posiadają własnej reprezentacji. A taka reprezentacja byłaby np. potrzebna do tego, żeby określić jak powinny wyglądać badania mediów, których oczekują CMO. Inny przykład: dobrze byłoby usłyszeć co sądzą marketerzy jako środowisko o planach ograniczenia możliwości zaliczania usług marketingowych do kosztów uzyskania przychodów, nad czym aktualnie pracuje polski rząd. Taki wspólny głos na pewno miałby znaczenie – wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jerzy Minorczyk.

Dotychczas udział w spotkaniu potwierdziło ponad 40 szefów marketingu z grupy największych reklamodawców, a także zarządzający największymi grupami mediowymi i reklamowymi. Spływają kolejne potwierdzenia.

- Odbieramy mnóstwo sygnałów, że cały rynek komunikacji marketingowej w Polsce potrzebuje wspólnego głosu marketerów w wielu najistotniejszych sprawach. Inicjatywa IAA Polska jest pierwszą od wielu lat próbą odpowiedzi na to zapotrzebowanie - dodaje Minorczyk.

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"