Sklep przy ul. Goya 47 w Madrycie ma ok. 2,3 tys. m.kw. powierzchni i jest zlokalizowany w niewielkim budynku. Dotychczasowe sklepy IKEA są wielokrotnie większe, wyglądają jak olbrzymie hale, budowane są z metalowych konstrukcji i ich cechą charakterystyczną jest niebieska elewacja oraz żółty kolor tła, na którym widnieje logo marki. Najczęściej zlokalizowane są na obrzeżach miast.
Madrycka placówka IKEA zajmuje cztery piętra. Znajduje się w nim ok. 1 tys. przykładowych ekspozycji towarów, zarówno mebli jak i dodatków do wystroju wnętrz. Produkty, których nie ma w tym sklepie można zamówić przez internet. W sklepie jest również restauracja oraz stoisko ze szwedzką żywnością. Klientom na miejscu doradzają eksperci i projektanci.
Nowy format sklepu IKEA ma przede wszystkim inspirować, a nie tylko oferować określone towary. Wygląd i wystrój placówki inspirowane są otaczającą ją okolicą i stylem życia tutejszych mieszkańców.

Firmę IKEA w procesie budowy sieci testowych sklepów wspiera firma doradcza Cushman&Wakefield. Otwarta w Madrycie placówka ma być największą tego rodzaju, spośród tych które firma zamierza otworzyć w Europie. IKEA planuje uruchomienie podobnych sklepów m.in. w Londynie, Sztokholmie i Wiedniu oraz w Nowym Jorku i Szanghaju.
Nowe, kompaktowe markety IKEA mają łączyć zalety sklepów stacjonarnych z wygodą zakupów w internecie, oferować fachowe konsultacje i pozwolić klientom na zapoznanie się ze spersonalizowaną ofertą.
Planowane jest uruchomienie podobnych placówek także w Polsce. Jedna z nich ma zostać otwarta w Centrum Handlowym Blue City w Warszawie.











