Reklama w Polsce urosła o 7 proc. 200 mln zł więcej na kampanie sklepów, internet zyskuje więcej od telewizji

W pierwszych trzech kwartałach br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększyły się o 7,1 proc. do 8,25 mld zł. W internecie pojawiło się 281 mln zł więcej budżetów, dwa razy więcej niż w telewizji - wynika z danych Publicis Groupe. Sektor handlowy zwiększył wydatki o 11,8 proc. do 1,84 mld zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Dynamika polskiego rynku reklamowego jest w br. znacznie wyższa niż przed rokiem, kiedy po w pierwszych trzech kwartałach urósł o 5,2 proc. - Jak podaje GUS, w ramach tzw. „szybkiego szacunku”, wyrównany sezonowo PKB zwiększył się o 1,4 proc. w trzecim kwartale wobec drugiego kwartału i był wyższy o 0,5 proc. rok do roku. Był to zatem pierwszy wzrostowy kwartał po dwóch, kiedy mieliśmy do czynienia ze spadkiem dynamiki PKB i polska gospodarka znajdowała się w technicznej recesji - zauważa Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief investment officer w Publicis Groupe.

- Rynek reklamy udowodnił w trzecim kwartale swoją odporność na niepewne nastroje, ujemną koniunkturę i techniczną recesję - podkreśla. W minionym kwartale dynamika była znacznie wyższa niż w całym pierwszym półroczu, kiedy wydatki reklamowe zwiększyły się o 6,7 proc. do 5,59 mld zł.

- W naszym odczuciu rok 2023 może zakończyć się 6-7 proc. wzrostem, w szczególności w obliczu wysokiego wzrostu w trzecim kwartale podnieśliśmy założenia dotyczące reklamy telewizyjnej, zewnętrznej i radiowej - zaznacza menedżerka z Publicis Groupe.

grafika

W internecie już połowa budżetów na mobile

Od początku 2021 roku największy sektorem polskiego rynku reklamowego jest internet. W trzech kwartałach br. trafiło tam 3,69 mld zł, więcej o 281,5 mln zł (czyli 8,2 proc.) niż przed rokiem. Publicis Groupe nie uwzględnia w tym ogłoszeń.

W sieci najmocniej urosła reklama wideo - o 20,1 proc. Wydatki na reklamy w wyszukiwarkach zwiększyły się o 11,4 proc., a na display spadły o 0,4 proc. Natomiast budżety reklamowe w internecie mobilnym poszły w górę o 15,7 proc., a ich udział w całym rynku - z 47 do 50,3 proc. W mobile’u wygenerowano 65 proc. kontaktów z reklamami internetowymi.

Udział internetu w całym rynku reklamowym sięgnął 44,8 proc., o 0,5 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

grafika

Mniejsza widownia telewizji

Internet zyskał przede wszystkim kosztem telewizji, której udział zmalał z 39,7 do 38,8 proc. Wydatki na reklamę telewizyjną wyniosły w trzech kwartałach br. 3,2 mld zł, po wzroście rok do roku o 142,1 mln zł (4,6 proc.).

To efekt wciąż wysokiego popytu ze strony marketerów, dzięki któremu nadawcy i brokerzy mogą podwyższać cenniki. Natomiast popularność linearnej telewizji dalej maleje: w pierwszych trzech kwartałach br. średni dobowy czas oglądania telewizji spadł o 15 minut do blisko 3 godzin i 15 minut, przy czym już ok. 30 minut przypadało na stacje premium i platformy streamingowe, w których nie są emitowane reklamy. W komercyjnej grupie wiekowej 16-59 lat liczba wygenerowanych ratingów (spoty, in home+OOH, EqGRP), które są walutą rozliczeniową z reklamodawcami, zmniejszyła się o 4,4 proc.

W związku z kampanią przed wyborami i referendum budżety na akcje społeczne w telewizji podskoczyły o 36,4 mln zł, czyli 31 proc. Branża motoryzacyjna zwiększyła zaś wydatki o 33,2 mln zł (38,3 proc.), a sektor higieny i pielęgnacji - o 33,2 mln zł (15 proc.).

grafika

W kinach więcej reklam niż przed covidem, tylko magazyny ze spadkiem

O kilkanaście proc. zwiększyły się inwestycje reklamowe w dwóch kanałach komunikacji. Reklama radiowa urosła o 10,8 proc. - z 529 do 586 mln zł. Publicis Groupe uzasadnia to wzmożonym popytem oraz inflacją. Największy sektor reklamowy dla radia - handel zwiększy budżety o 25,7 mln zł, czyli 10,8 proc. Natomiast w przypadku motoryzacji nastąpił wzrost o 13,6 mln zł (38,2 proc.), a w kategorii określonej jako pozostała (obejmującej m.in. instytucje polityczne i reklamy społeczne) - o 13 mln zł (20,3 proc.).

Reklama zewnętrzna osiągnęła wzrost o 12,8 proc. do 449 mln zł. Udział nośników cyfrowych w przychodach zwiększył się z 17,6 do 23,2 proc. Najmocniej przyczynili się do tego marketerzy z sektora napojów i alkoholi (wzrost o 10,5 mln zł, czyli 80,1 proc.), telekomunikacji (o 8,7 mln zł, 29,9 proc.) oraz turystyki, hoteli i restauracje (o 6,3 mln zł, 55,2 proc.).

Procentowo najbardziej wzrosły wydatki reklamowe w kinach - o 22,7 proc., z 96 do 118 mln zł. Były już o 18,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 roku, ostatniego przed wybuchem epidemii. Sektor motoryzacyjny zwiększył inwestycje w kinach aż o 108 proc. (ponad 7 mln zł), natomiast kwotowo najwięcej wydały branże mediów, finansów, motoryzacji, handlu oraz turystyki, hoteli i restauracji.

grafika

W stagnacji pozostaje natomiast rynek reklamy prasowej. Magazyny zanotowały spadek przychodów o 4,9 proc. do 112 mln zł, a łączna powierzchnia opublikowanych reklam zmalała o 9,1 proc. Wydatki reklamowe w czasopismach najmocniej ograniczyły sektory mediów (o 2,6 mln zł, czyli 30,5 proc.), żywności (o ponad 1,3 mln zł, 35,4 proc.) oraz farmaceutyczny (o 1 mln zł, 5 proc.).

W dziennikach inwestycje reklamowe zwiększyły się nieznacznie - o 1,2 mln do 89 mln zł. To zasługa wyższych budżetów przeznaczonych przez sektor określony jako pozostały, obejmujący m.in. usługi dla biznesu, reklamę społeczną, fundacje, partie polityczne, nieruchomości i edukację (wzrost o prawie 2,7 mln zł, a więc 7,8 proc.), a także sektory turystyki, hoteli i restauracji (o prawie 1,6 mln zł, 27,9 proc.) oraz odzieży i dodatków (o 0,9 mln zł, 60,1 proc.).

1,8 mld zł na reklamy sklepów

W pierwszych trzech kwartałach wydatki reklamowe zwiększyło aż dwanaście sektorów gospodarczych. Zdecydowanym liderem pozostaje handel, którego wydatki na reklamy poszły w górę o 11,8 proc. do 1,84 mld zł. Z sieci sklepowych najmocniej reklamują się Media Expert, Lidl i Biedronka.

Kolejne branże inwestują w tym obszarze ponad dwa razy mniej niż handel. Sektor farmaceutyczny - gdzie największymi marketerami są Aflofarm Farmacja Polska, USP Zdrowie i Natur Produkt Zdrovit - zwiększył budżety reklamowe o 9,3 proc. od 881,3 mln zł, kategoria określona jako pozostała - o 5,5 proc. do 721,9 mln zł, a segment żywności - o 9,9 proc. do 664,7 mln zł.

Natomiast wydatki branży motoryzacyjnej podskoczyły o 24,1 proc. do 469,2 mln zł (liderami pod tym względem są w niej Volkswagen Group Polska, Orlen i Toyota Motor Poland), a sektora produktów do użytku domowego - o 29,2 proc. do 100,6 mln zł.

Znacząco zmalały za to budżety trzech segmentów: mediów (o 10,1 proc. do 425,4 mln zł), odzieży i dodatków (o 7,3 proc. do 241,5 mln zł) oraz sprzętów domowych, mebli i dekoracji (o 10,7 proc. do 193,2 mln zł). W tym pierwszym najmocniej promowały się właściciele platform streamingowych SkyShowtime i Disney+ oraz dystrybutor filmowy Kino Świat.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"