Polski rynek rozrywki i mediów wart 12 mld dolarów. Jego wzrost będzie szybszy niż globalnie

Wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie w 2022 roku 12,3 mld dolarów, a w kolejnych latach będzie on rosnąć o 4,4 proc. w skali roku, co da nam dynamikę wyższą niż średnio na świecie - wynika z polskiej edycji raportu “Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026”, opracowanego przez PwC Polska. Przychody z dostępu do internetu, największego sektora na tym rynku, to już 2,7 mld dolarów.

PP
PP
Udostępnij artykuł:

Raport to zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 14 segmentach rynkowych, w 52 terytoriach na świecie. W 2022 r. polski rynek rozrywki i mediów będzie wart ponad 12 mld dol., co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora.

W latach 2022-2026 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce będzie wyższe od tego na świecie i wyniesie 4,4 proc., podczas gdy globalnie sektor rok do roku będzie wzrastał o 3,9 proc.

- Przez ostatnie dwa lata światowe marki musiały przejść przyspieszony kurs przetrwania i reorganizacji swojego dotychczasowego status quo. Pandemia sprawiła, że trendy przyszłości, jak digitalizacja czy cyfryzacja treści stały się rzeczywistością rynku i konsumentów, co szczególnie widoczne jest w branży rozrywki i mediów. Przychody z reklamy w tradycyjnej formie, do której przywykło pokolenie wyżu demograficznego minimalnie wzrosły, żeby w 2026 roku zacząć spadać. Polski rynek rozrywki i mediów w 2026 roku będzie wciąż największym w regionie CEE pod względem wielkości przychodów, które przekroczą 14 mld dolarów. Branża medialno-rozrywkowa w Polsce będzie stanowić wówczas 26 proc. całego rynku CEE - mówi Marcin Sidelnik, partner i lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów w PwC Polska.

W 2022 r. zarówno w Polsce jak i na świecie przychody z różnych form reklamy stanowić będą już ponad 30 proc. przychodów z rynku rozrywki i mediów ogółem. W kolejnych latach ta część rynku będzie tylko rosnąć.

grafika

Internet zdominuje rynek reklamy

Kluczowy jest w tym udział reklamy internetowej, która na polskim rynku stanowić będzie w 2022 r. już ponad 60 proc. przychodów z całego rynku reklamowego (2,3 mld dol.). Przychody z reklamy telewizyjnej (1 mld dol.) nadal stanowić będą istotną część przychodów z reklamy ogółem (3,8 mld dol.), a w kolejnych latach będą plasować się na stabilnym poziomie, notując niewielki wzrost (CAGR 1 proc. w ciągu pięciu lat).

- W 2022 roku zarówno w Polsce jak i na świecie tempo wzrostu przychodów branży medialno-rozrywkowej dyktują digitalizacja, usługi mobilne i reklama cyfrowa. Liderem polskiego i globalnego rynku jest segment dostępu do internetu, który odpowiada za 22 proc. przychodów w Polsce (2,7 mld dol.) i 30 proc. na świecie (784,4 mld dol.). Wzrost przychodów w tym sektorze związany jest głównie z rozwojem usług mobilnych, rozwojem nowoczesnej sieci komunikacyjnej FTTH (Fiber To The Home), internetu mobilnego oraz sieci 5G. Drugi największy udział w rynku zajmuje reklama internetowa, która w 2022 r. wygenerowała 2,3 mld USD przychodów na Polskim rynku, co stanowi 18 proc. całości rynku  - mówi Paweł Wesołowski, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów, PwC Polska.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polacy-nowe-technologie-cyfryzacja,7169760001832577a ##

Jak podaje PwC, wpływ na skalę udziału w rynku reklamy internetowej mają duże lepsze niż w przypadku reklamy TV możliwości personalizacji i targetowania treści do określonych grup konsumentów, elastyczne formaty, atrakcyjniejsze z punktu widzenia reklamodawcy cenniki oraz precyzyjne metody pomiaru efektywności kampanii internetowych.

Największą dysproporcję między wynikami dla Polski i świata widać porównując sektor telewizji i wideo. Nad Wisłą udział tego segmentu rynku jest nadal znaczący - to aż 16 proc. przychodów z całej branży, podczas gdy na świecie to już tylko 9 proc. Mimo rosnącej popularności serwisów streamingowych (usługi OTT to w Polsce aż 7 proc. całości przychodów za 2022, przy 3 proc. przychodów na świecie) i przechodzenia na konsumpcję treści w internecie, Polacy są nadal mocno przywiązani do tradycyjnej telewizji.

grafika

Reklama internetowa I kinowa będą się rozwiać najszybciej

- W perspektywie najbliższych kilku lat najszybciej będą rozwijać się w Polsce segmenty reklamy internetowej oraz kin, których wzrost wyniesie ok. 9 proc. Średnioroczne wskaźniki wzrostu tych kategorii są wyższe niż globalnie (reklama internetowa 7,68 proc.; kina 8,51 proc.). Na świecie intensywnie rozwija się sektor gier wideo (ok. 8 proc. do 2026 r. i jest to wyższy wzrost niż ten, który obserwujemy nad Wisłą 7 proc.). Tendencję spadkową zarówno w Polsce jak i na świecie widać w segmencie gazet i magazynów, co wiąże się z trendem odchodzenia od papierowych wydań prasy. Na świecie największą dynamikę rozwoju widać w sektorze wirtualnej rzeczywistości i gier mobilnych – eksperci PwC prognozują aż 19-proc. wzrost przychodów do 2026 r. - mówi Małgorzata Górna, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów w PwC Polska.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tradycyjna-telewizja-streaming-5-najwiekszych-wad-jak-odbierac,7169785438378113a ##

Mimo silnej pozycji sektora usług OTT w Polsce, ta część rynku będzie rosnąć globalnie znacznie szybciej niż w Polsce – eksperci PwC prognozują prawie 7-proc. wzrost CAGR sektora usług OTT do 2026 r na świecie, podczas gdy u nas ten sektor będzie rósł na poziomie ok. 3 proc.

Mimo spadków na świecie w sektorze tradycyjnej telewizji i wideo (-0,58 proc. CAGR), w Polsce nadal ta kategoria będzie notować niewielki wzrost przychodów (1,2 proc.) w ciągu 4 lat. Potwierdza to mocną pozycję i przywiązanie konsumentów do konsumpcji treści poprzez tradycyjną telewizję. W kategorii książek w Polsce mimo wzrostu czytelnictwa widać wyraźną stagnację, a nawet minimalny spadek przychodów (-0,1 proc.). Inaczej ma się sytuacja na rynkach światowych - sektor książek będzie rósł o 1,2 proc. CAGR do 2026 r.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"